2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING

TitelFilterBeschrijvingFilter
Sorteren op bijlagenDruk op Shift+ENTER om het menu te openen (nieuw venster)
Uitvouwen/samenvouwen Stad : Aalst ‎(13)
2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
Aalst
A. LOKETFUNCTIE
Aalst
Huisvestingsambtenaar
Aalst
Woondienst
Team Wonen bevindt zich in de cluster Omgeving, Wonen en  Ondernemen, met aan het hoofd een directeur Steven Ghysens.
 
Team Wonen maakt deel uit van dienst Planning, stadsvernieuwing en wonen.  Met als diensthoofd Liesbeth Longueville.
De verantwoordelijk voor team Wonen is Katleen Moereels.
Aalst
Themabalie Bouwen en Wonen

Het team Wonen van de stad Aalst is sinds januari 2016 verhuisd naar het administratief centrum, Werf 9  te Aalst.

Binnen team Wonen kunnen burgers terecht voor volgende dienstverlening:

  • Sociaal Wonen, trefpunt Sociaal Verhuurkantoor, premies, woonwagenterrein, woonnood
  • Woonkwaliteit en leegstand
  • vzw BEA: Beheer Energie Aalst

Bij de Themabalie bouwen en wonen:

  • premies en andere steun over wonen
  • inschrijving en verhuring sociale woningen
  • aanvraag woningonderzoek
  • trefpunt Sociaal Verhuurkantoor: inschrijving huurders
  • adviesmoment van de Huurdersbond (dinsdag van 18 tot 20 uur)
  • adviesmoment (op afspraak) van het Vlaams Woningsfonds (maandag en woensdag van 9 tot 12 en van 13.30 tot 16.30 uur)
  • de woonwagenterreinen binnen de Stad Aalst

De stad beschikt over een heffingsreglement is zo ontworpen om kwaliteitsvol en betaalbaar wonen te stimuleren en deze leegstaande en verwaarloosde panden opnieuw op de woonmarkt te brengen. Woningen die aan de norm Vlaamse Wooncode voldoen krijgen een conformiteitsattest. Woningen 15 of meer strafpunten hebben worden ongeschikt of onbewoonbaar verklaard. Leegstaande en verwaarloosde panden worden geregistreerd.

Vzw BEA (Beheer Energie Aalst) is een autonoom energiebedrijf met als doel in te spelen op alle energiegerelateerde dossiers. Het verlenen van betaalbare energieleningen voor energiebesparende maatregelen is een eerste belangrijke actie. Verder organiseerde vzw BEA een groepsaankoop zonnepanelen en een startte het een dakisolatieproject. Burgers krijgen informatie op maat om te besparen op energie, zoals de overstap naar een andere leverancier.

 

Aalst
1 geïntegreerd loket

De dienst is gelegen in het administratief centrum Werf 9, 9300 Aalst en open voor het publiek via de Themabalie Bouwen en Wonen:

Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 14.30 uur.

Woensdag van 13uur tot 20.30 uur.


De burger kan ook een afspraak maken met een deskundige van het team Wonen. Team Wonen is telefonisch bereikbaar via 053 72 36 10 en via wonen@aalst.be
 
Aalst
Elektronisch loket

Via het electronisch loket kunnen burgers een melding doen van een leegstaand of verwaarloosd pand. Ook kunnen huurders een woningonderzoek aanvragen, een prikkelpremie aanvragen. Er wordt een systeem uitgewerkt om alle producten van de stad op afspraak te laten doorgaan.

Aalst
Andere
Aalst
B. COMMUNICATIE
Aalst
Infobrochure
Brochures en folders rond wonen en energie:
 
  • Sociaal huren
  • Sociaal kopen
  • Sociaal lenen
  • Groene lening - vzw BEA
  • Conformiteitsattest
  • Premie regenwaterput
  • Energiepremies (Eandis)
  • Energiescan
  • Groenstroomcertificaat
  • Prikkelpremies Watertorenwijk
  • Belasting leegstand, ongeschikt, onbewoonbaar, verwaarloosd en bouwvallig : Beter wonen in Aalst

Team Wonen communiceert ook via maandelijkse publicaties in het stadsmagazine 'Chipka' en via de websites www.aalst.be\wonen of www.wonen.aalst.be en www.vzwbea.be.

Aalst
Infoavonden - symposia
Team Wonen organiseert geregeld infomomenten voor de burgers, netwerk. In 2010 was er het "Woonsymposium: werken aan wonen", in 2011 de "Energiedag: werken aan energie", in 2012 het "Woonsymposium: betaalbaar wonen in Aalst, stad van mijn dromen".
In 2014 stond het Woonsymposium in  het thema 'Levenslang Thuis Wonen' onder de loep genomen.
In 2017 werd een infoavond georganiseerd voor eigenaar verhuurders met als thema's woonkwaliteit, eandispremies en SVK-verhuur. In 2018 nam team Wonen deel aan de infobo bouwbeurs in Aalst. 
In het kader van het prikkelproject Watertoren en wonen boven winkels werden infosessies geoirganiseerd om de projecten bekend te maken.  
Aalst
Website
Een specifieke woonwebsite bundelt alle informatie rond wonen in Aalst. Burgers vinden er informatie, inspiratie en voorbeelden. Er zijn 6 topics:
  • bouwen en verbouwen
  • energie en duurzaamheid
  • kopen of (ver)huren
  • sociaal wonen
  • wooninspiratie
  • premies
 
Daarnaast is er ook de website van vzw BEA die alle tips over energie en duurzaam bouwen bundelt: www.vzwbea.be.
Aalst
Andere
Sociale media
 
Interessante thema's rond bouwen, wonen en energie worden net als de projecten van de dienst publiek gedeeld via sociale media als Facebook (van de Stad Aalst, vzw BEA en AIPA), Twitter en andere. De burger wenst meer en meer via deze weg geïnformeerd te worden over thema's die hem aanbelangen.
Aalst
Uitvouwen/samenvouwen Stad : Antwerpen ‎(13)
2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
Antwerpen
A. LOKETFUNCTIE
Antwerpen
Huisvestingsambtenaar
Antwerpen
Woondienst
Samen Leven en OCMW Antwerpen smolten samen tot de afdeling Sociale Dienstverlening, zie eerste organogram in bijlage. Toezicht en handihaving van woonkwaliteit wordt opgenomen in de afdeling Maatschappelijke Veiligheid, zie 2e organogram.
BijlageAntwerpen
Woonkantoor
In het woonkantoor kunnen inwoners  terecht voor volgende diensten :
  • Algemeen woonadvies (gratis): begeleiding bij projecten voor levenslang wonen, advies over sociale huisvesting, advies bij woonproblemen of de aanvraag van een woonkwaliteitsonderzoek,...
  • Aanvraag premies (gratis):  In een woonkantoor kan men gratis advies over alle mogelijke premies krijgen: stad Antwerpen, provincie Antwerpen, Vlaamse en federale overheid, netbeheerders…
    Premie-aanvragen worden in het woonkantoor klaargemaakt en opgevolgd. Zo ziet de behandeling van een premiedossier er uit:
    • nazicht of de aangekochte materialen of diensten voldoen aan de technische voorwaarden
    • nazicht of men voldoet aan de voorwaarden (inkomen, kadastraal inkomen, aantal eigendommen, gezinssamenstelling)

    • invullen van de premie-aanvraag

    • maken van een bijlage van nodige facturen en bewijsstukken

    • verzendklaar maken van de verschillende aanvragen
    • opvolging van de aanvraag in een database afsluiting van het dossier na uitbetaling
  • Koop- of bouwadvies (gratis): technisch koop-, bouw- en renovatieadvies, advies over duurzaam (ver)bouwen van de EcoHuisdokter, bouwtechnische onderzoeken (zowel op vraag van huurders als van eigenaars) en bijstand bij bouwgeschillen. Technisch advies ter plaatse is mogelijk na afspraak. Technisch advies stap voor stap:
    • bezoek aan de woning voor bouwtechnisch onderzoek
    • oplijsten van vastgestelde gebreken / geplande werken
    • wegwijs maken in de uit te voeren werken=> isolatiewerken, dakwerken, vervangen buitenschrijnwerk, enz.
    • tips geven over hoe aannemers contacteren, omschrijving van de uit te voeren werken (geen opmaak van een bestek zoals bij privé-architect)
    • bespreking van de werken (eventueel voor doe-het-zelvers uitleggen hoe er aan te beginnen) + indien nodig raming opmaken
    • offertes van aannemers: nakijken op volledigheid en vergelijken
Antwerpen
1 geïntegreerd loket
Antwerpen
Elektronisch loket
Inwoners kunnen via volgende link gebruik maken van het e-loket voor onder meer adreswijziging, woonbewijs, aanvraag premies, ...
Antwerpen
Andere

Ecohuis                                                                                                                                                  In het Ecohuis kan men terecht voor:

Informatie en advies

Het EcoHuis is de plaats voor alles wat te maken heeft met duurzaam bouwen, wonen en leven. Inwoners kunnen er voor:

  • groene leningen: goedkope of renteloze lening voor duurzame verbouwingen
  • premies: hulp bij premieaanvragen voor groendak, regenwaterput, infiltratievoorziening en energiebesparende maatregelen
  • kleinere ingrepen en besparingen: ondersteuning voor groepsaankopen, energiescans, ecostraten en andere acties
  • EcoHuisdokter: gratis begeleiding bij energiezuinig en ecologisch bouwen en verbouwen, advies op maat en tips over onder meer isolatie, hoogrendementsbeglazing, verwarming en materialen
  • gespecialiseerd ecobouwadvies: gespecialiseerde begeleiding en advies op de werf over bio-ecologisch, energiezuinig of passief bouwen
  • infotheek: boeken, folders en tijdschriften over duurzaam bouwen, wonen en leven (inkijken of lenen)

Kijken en leren

In het Ecohuis worden ook tentoonstellingen rond duurzaam wonen gehouden en workshops of voordrachten georganiseerd. Er is tevens een edutheek met educatief materiaal voor scholen en jongeren.

Meer informatie te verkrijgen bij de stadsdienst SW/EMA/Ecohuis- ecohuis@antwerpen.be - www.eha.be

Antwerpen
B. COMMUNICATIE
Antwerpen
Infobrochure
Folders rond wonen:
  • - Het woonkantoor
  • - Ecohuiskrant
  • - Sociaal huren in Antwerpen
  • - Sociaal lenen in Antwerpen
  • - Goedkope groene leningen. Echt iets voor u.
  • - Gratis energiescan voor specifieke doelgroepen (online beschikbaar via Levanto.be)
  • - Is uw woning voorzien van minimaal wooncomfort?
  • - Gids voor Antwerpse kotbazen (enkel online beschikbaar)
  • - Stedenbouwkundige Vergunningen
  • - Burenbemiddeling
  • - Bouwdossiers in het felixarchief
  • - CO herkennen en voorkomen
  • - Infofiche voorbespreking en dienstverlening stedenbouwkundige dienstverlening
  • - OPEN voor Business. Durf vernieuwen! Vraag vandaag nog uw renovatietoelage voor handelspanden en gebruik dit extra budget.
  • BijlageAntwerpen
    Infoavonden
    Onthaalmomenten voor nieuwe inwoners (2x per jaar)
    Antwerpen
    Website
    Website stad: www.antwerpen.be
     
    Antwerpen
    Andere
    Antwerpen
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Brugge ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Brugge
    A. LOKETFUNCTIE
    Brugge
    Huisvestingsambtenaar

    Sinds 1 oktober 2012 is er een woonbeleidscoördinator in dienst.

    Brugge
    Woondienst
    De woondienst vervult volgende taken: het verlenen van verschillende stedelijke premies en het geven van inlichtingen over welke andere instanties premies verlenen; afhandeling van de premiedossiers voor de sociale huisvestingspartners;  bijgehouden van een register leegstaande woningen en gebouwen en heffen van belasting;  afleveren van kotvergunningen en controle op het kamerreglement; voorbereiden van het woonbeleid; monitoren van de genomen beleidsmaatregelen.
    Kwaiteitsbewaking is ondergebracht bij handhaving
    Brugge
    Woonwinkel
    Brugge
    1 geïntegreerd loket

    De woondienst is eind '16 verhuisd naar het Huis van de Bruggeling. De burger kan op afspraak vragen stellen en dossiers indienen voor premies, leegstand, kotvergunning en kwaliteitsbewaking. Burgers met eerder sociale problemen worden geholpen door ze met de geschikte instanties in contact te brengen voor een gratis en professioneel advies (OCMW, Justitiehuis, huurdersbond, SHM, SVK, enz.).

     

    Vragen kunnen ook telefonisch gesteld worden.

     

    Professionelen die woonprojecten willen bespreken met de woonbeleidscoördinator kunnen dit op afspraak in de aanpalende kantoor/vergaderruimte.

     

     

    Telefonisch zijn we bereikbaar op het nr. 050- 44 8000

    Brugge
    Elektronisch loket

    De opknappremie kan electronisch aangevraagd worden. 

    Brugge
    Andere
    Brugge
    B. COMMUNICATIE
    Brugge
    Infobrochure
    Het stadsbestuur staat in voor diverse brochures rond huisvesting en wonen • “opknappremie”: Dit is de nieuwe premie van Stad Brugge die ingaat vanaf 1 juni ‘16 • Verhuren aan studenten in Brugge Het gebeurt ook dat rond specifieke thema’s een brochure wordt opgemaakt. Verder zijn er ook nog de jaarlijkse Infogids en wordt in Bruggespraak (een publicatie die om de 3 maanden aan alle Bruggelingen wordt bezorgd) aandacht besteed aan wonen en huisvesting. Al deze publicaties worden op regelmatige basis geactualiseerd.
    Brugge
    Infoavonden
    De woondienst neemt jaarlijks deel aan de succesvolle infoavond voor nieuwe bewoners ( de volgende in oktober ‘16). 
    Brugge
    Website

    De stedelijke website www.brugge.be omvat een luik huisvesting (o.a. premies maar ook reglementen en verordeningen).

    Brugge
    Andere
    Brugge
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Genk ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Genk
    A. LOKETFUNCTIE
    Genk
    Huisvestingsambtenaar
    Jasmijn Vincken is aangesteld als huisvestingsambtenaar voor de 4 GAOZ-gemeenten (Genk, As, Opglabbeek en Zutendaal)
    contact: jasmijn.vincken@genk.be of 089654573
    Takenpakket:
    - behandelen klachten woonkwaliteit: uitvoeren vooronderzoeken, verslaggeving en behandelen dossiers
    - acties uitvoeren ter activering van langdurig leegstaande panden of verkrot verklaarde panden
    - bouwkundig advies vergunningen kamerwonen en studentenkamers
    - ondersteuning wooninspectie, politie en brandweer bij woningcontroles
     
    Genk
    Woondienst
    GAOZ bewoners kunnen voor alle informatie over wonen terecht aan de woonloketten in de 4 gemeenten tijdens de openingsuren van de woonloketten.
    Zie Contact op de homepagina van de website www.woneningaoz.be voor de openingsuren.
    Men kan er terecht met vragen over premies, belastingvermindering en fiscale voordelen rond duurzame investeringen. Huurders kunnen er tevens terecht met hun klachten over slechte woonkwaliteit en leegstand en verwaarlozing kunnen eveneens gemeld worden aan de woonloketten.
    Het informeren gaat echter verder en gebeurt ook door o.a. :
    • adviseren en begeleiden van belanghebbenden  (bewoners/eigenaars/architecten) bij de toepassing van de reglementeringen en subsidie- en premieaanvragen.
    • geregeld gebruik te maken van verschillende media zoals infosessies, folders, …

    contact: info@woneningaoz.be

    www.woneningaoz.be

    In Genk kunnen de inwoners terecht voor specifieke vragen rond wonen binnen het Sociaal Huis terecht op de zitdagen van drie lokale woonactoren:

    - Zitdag Huurderssyndicaat: elke donderdag, 13u00 - 16u00. Inwoners kunnen terecht voor individueel advies en begeleiding. De stad Genk heeft een samenwerkingsovereenkomst met het Huurderssyndicaat en komt tegemoet in het lidgeld voor Genkse inwoners, zodat zij een volledige begeleiding kunnen krijgen.
    - Zitdag Sociaal Verhuurkantoor Het Scharnier: elke maandag van 13u30 - 16u00. Inwoners uit Genk kunnen met vragen terecht en hun inschrijvingsdossier laten samenstellen.
    - Zitdag Vlaams Woningfonds: elke vrijdag tussen 9u00 - 12u00 en 12u45 - 16u00. Enkel op afspraak. Inwoners uit Genk kunnen zich inschrijven voor een sociale huurwoning of voor advies rond een woonkrediet. Het VWF beheert in Genk 89 sociale huurwoningen.

    Genk
    Woonwinkel
    Er is geen dienstverlening in de vorm van een woonwinkel. In het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband lokaal woonbeleid GAOZ zijn er zitdagen in de 4 GAOZ gemeenten waar men terecht kan voor alle informatie over het woonbeleid.
    Genk
    1 geïntegreerd loket
    Genk
    Elektronisch loket
    Op de websites www.woneningaoz.be kunnen bewoners terecht voor het downloaden van reglementen en aanvraagformulieren aangaande woonbeleid. Vragen en opmerkingen kunnen steeds gericht worden aan woonbeleid@genk.be en info@woneningaoz.be. In 2013 zijn er aanpassingen uitgevoerd om de website gebruiksvriendelijker te maken en de immodatabank te verbeteren. Er is een mobiele versie van de immodatabank geïmplenteerd. En er wordt nu gewerkt met unieke QR-codes waarbij het desbetreffende vastgoed mobiel online kan worden teruggevonden met alle informatie van het vastgoed.

    In 2019 is de immodatabank, hoewel populair, stopgezet wegens geen kerntaak meer voor de lokale overheid. De website is vernieuwd en wordt gewerkt met een googleADs campagne om surfers te website te leren kennen.
     
    Genk
    Andere
    Genk
    B. COMMUNICATIE
    Genk
    Infobrochure
    Genk
    Infoavonden
    Lokaal Woonbeleid GAOZ organiseert op regelmatige basis infoavonden in samenwerking met STEBO voor verschillende doelgroepen en rond verschillende thema's.
    Genk
    Website
    Stad Genk: www.genk.be
     
    GAOZ (Genk, As, Opglabbeek en Zutendaal): www.woneningaoz.be
     
    OCMW Genk: www.ocmwgenk.be
     
    Genk
    Andere

    In 2011 organiseerde Lokaal Woonbeleid GAOZ een regionale woonbeurs waar bezoekers informatie kregen over wonen, bouwen, verbouwen en kopen.

    In functie van het verduidelijken van bepaalde reglementeringen of procedures is IGS GAOZ overgegaan tot het opmaken van een aantal eenvoudige en overzichtelijke infofolders.

    Volgende folders zijn al opgemaakt:  

    • overzichtsfolder van werking IGS GAOZ met vermelding van contactgegevens en zitdagen         
    • overzichtsfolder van bestaande premies              
    • flyer over het heffingsreglement op leegstaande woningen en gebouwen                                        
    • flyer met uitleg over "wat te doen bij brand?"       
    • architectuurroutekaart met projecten in de GAOZ-gemeenten
    • ....
    In 2018 werd ingezet op een laagdrempelige infoavond rond renoveren. Per doelgroep werd er 1 energiecafé georganiseerd.
    - Energiecafé renoveren kan je leren
    - Energiecafé voor huurders
    - VME-café voor verhuurders, mede-eigenaars en syndici. (extra aandacht voor minimale kwaliteitsnormen voor dakisololatie).

    Deze werking wordt de komende jaren verder gezet in de GAOZ gemeenten.

    Daarnaast zijn er nog jaarlijkse infosessies rond woningkwaliteit, regelgeving, brede woonthema's, wonen en zorg, energie,...
    - Infoavond slim verhuren
    - ambulant woonloket (op vb dorpsrestaurantdagen)
    - infoavond solidair verhuren.
    - energiezuinigheid appartementen

    contact: info@woneningaoz.be

    Genk
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Gent ‎(12)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Gent
    A. LOKETFUNCTIE
    Gent
    Huisvestingsambtenaar
    Gent
    Woondienst

    Dienst Wonen van Stad Gent geeft informatie en advies over alle woonthema’s. Zij richt zich tot alle Gentse burgers met specifieke aandacht voor kansengroepen.

    Informatie en advies op maat van elk individu, preventief en wijkgericht werken, gericht doorverwijzen, gezinnen ondersteunen die moeten herhuisvest worden naar aanleiding van een onbewoonbaarverklaring, een onteigening, een stadsvernieuwingsproject, een actie huisjesmelkerij, behoren tot de opdracht van de dienst.

    Naast woonadvies en woonondersteuning van de burger, adviseert de Dienst Wonen het beleid rond wonen in de stad, voert de beleidsbeslissingen uit en activeert samenwerkingsverbanden met huisvestings- en welzijnsactoren.

    Meer informatie:

    Dienst Wonen
    Woodrow Wilsonplein 1
    9000 Gent
    09 266 76 40
    Email: wonen@stad.gent

     

    Gent
    Woonadvies en woonondersteuning

    Woonadvies - eerstelijnsdienstverlening

     

    De Dienst Wonen heeft 6 woonwijzers. De Woonwijzer Zuid is ingebed in de Dienst Wonen en te vinden in het Administratief Centrum. De vijf andere woonwinkels zijn ingebed in de Stedelijke Buurtcentra of in de Welzijnsknoop van het OCMW en ingepland in wijken die dens gebouwd zijn, waar de woonproblematiek groot is en waar meer kansarme gezinnen wonen.

    In de woonwijzer krijgt de burger informatie en advies op maat over alle woonthema’s. Er is bijzondere aandacht voor kansengroepen en specifieke woonproblematieken.

    De woonwijzers zijn bereikbaar op zitdag, telefonisch, elektronisch en indien nodig wordt een huisbezoek gebracht.

     

    Woonondersteuning - tweedelijnsdienstverlening  

     

    -      adviesverlening bij de zoektocht naar een nieuwe woning  na een actie huisjesmelkerij, een onbewoonbaarverklaring al dan niet met voorrang op een sociale woning, een onteigening;

    -      beheer van 14 transitwoningen met opvolging van de

             herhuisvesting van de bewoners;

    -      beheer van het woonwagenterrein Vosmeers (27

             standplaatsen).

     

    Woonwijzer Zuid

    Administratief Centrum Zuid

    (ingang blok A – verdieping 4)

    Woodrow Wilsonplein 1, 9000 Gent

    Tel. 09 266 76 40

    Zitdagen: maandag en vrijdagvoormiddag van 9u tot 12u30, dinsdag van 9u tot 12u30 en op afspraak van 16u30 tot 19u (enkel premies), woensdag van 9u tot 12u30 en van 14u tot16u, donderdag en zaterdag gesloten. 

     

    Woonwijzer Brugse Poort

    Zitdag Brugse Poort:

    Kokerstraat 36, 9000 Gent

    Tel. 09 216 64 61

    Zitdag: dinsdag en donderdag van 8.30 tot 12 uur

     

    Woonwijzer Rabot

    Jozef-II straat 104-106, 9000 Gent

    Tel. 09 235 22 14

    Zitdag: donderdag van 8.30 tot 12 uur

     

    Woonwijzer Sluizeken

    Godshuishammeke 20, 9000 Gent

    Tel. 09 265 70 48

    Zitdag: donderdag van 8.30 tot 12 uur

     

    Woonwijzer Ledeberg

    Hundelgemsesteenweg 125, 9050 Ledeberg

    Tel. 09 267 16 50

    Zitdag: dinsdag en donderdag van 8.30 tot 12 uur

     

    Woonwijzer Sint-Amandsberg

    Wittemolenstraat 91, 9040 Sint-Amandsberg

    Tel. 09 228 89 06

    Zitdag: dinsdag en donderdag van 8.30 tot 12 uur

     

    Email: wonen@stad.gent

    Ter ondersteuning van de woonwinkelaars heeft de dienst een team infobeheer en vorming.

    Gent
    1 geïntegreerd loket

    De Woonwijzers geven informatie en advies op maat over wonen voor wat betreft:

    • regelgevingen woninghuurwet, Vlaamse Wooncode, sociaal huren
    • vinden van een geschikte woning op de private huurmarkt
    • sociaal huren of sociaal kopen, inschrijvingen, Gentse sociale huisvestingsmarkt, kaderbesluit sociale huur, ...
    • premies en subsidies rond wonen
    • goedkope leningen, sociale leningen
    • kopen van een woning op de privé-koopmarkt
    • studentenhuisvesting
    • procedure en aanvragen: onderzoeken woonkwaliteit, C-attest, leegstand, verwaarlozing
    • info voorkooprecht

      Dit zowel fysiek als telefonisch (zie ook woonadvies en woonondersteuning).

    Meer informatie:

    Dienst Wonen

    Woodrow Wilsonplein 1

    9000 Gent

    09 266 76 40

    Email: wonen@stad.gent

     

    Gent
    Elektronisch loket
    Momenteel is er nog geen e-loket voor wonen.  Dit is in voorbereiding.
    Gent
    B. COMMUNICATIE
    Gent
    Infobrochure
    Voor meer info zie www.stad.gent/wonen
    Per thema vindt u meer informatie, brochures en contactgegevens.
    Gent
    Infomomenten

    Vorming op maat over wonen

     

    Vorming op maat over wonen aan doelgroepen en aan organisaties (werknemers Werkwinkel, gevangenis, scholen, vluchtelingen... ).

     

    Stad Gent heeft een subsidieovereenkomst met de Huurdersbond waarbij zij vorming op maat geven aan volgende doelgroepen:

    • laatstejaarsstudenten uit BuSO, BSO, TSO en ASO scholen
    • jongeren in instellingen (met zicht op zelfstandigheid)
    • mensen verblijvend in psychiatrie met huisvestingsvragen(rehabilitatie)
    • gedetineerden (die vrijkomen)
    • kotstudenten van diverse Gentse hogescholen en de Gentse universiteit
    • erkende vluchtelingen die de materiële opvang in Gent moeten verlaten (in verschillende talen)
    • de doelgroep van organisaties die werken voor en met kansengroepen

    Infoavond Gentse koteigenaars

     

    Driejaarlijks organiseert de stad Gent een infomoment voor Gentse koteigenaars waarbij de stad de kotbazen informeert over de evolutie in wet- en regelgeving.

    In 2018 ging deze door in het ICC.

     

    Actieve openbaarheid van bestuur

     

    De Stad Gent communiceert op een actieve manier over alle aangelegenheden, maatregelen, enz. in verband met Wonen.

     

    Meer informatie:

    Dienst Wonen

    Woodrow Wilsonplein 1

    9000 Gent

    09 266 76 40

    Email: wonen@stad.gent

     

     

    Wijk van de maand (2016-2018)

    De Wijkbeurs is opgebouwd rond 9 themastanden. Daarbij geeft het stadsbestuur informatie en toelichting bij zijn realisaties, beleid en plannen en dat zowel stadsbreed als specifiek voor de wijk. Aanvullend stellen ook allerhande wijkpartners, lokale verenigingen en organisaties in de wijk hun werking en initiatieven voor. De burger kan er de wijk ontdekken door beelden, kaarten en cijfers, informatie sprokkelen en vragen stellen aan de burgemeester en schepenen. Er zijn ook boeiende verhalen uit de wijk en mensen kunnen er elkaar ontmoeten. De wijkbeurzen hebben telkens plaats tussen 14 en 17 uur en zijn vrij toegankelijk. Iedere inwoner van de wijk ontvangt tijdig een uitnodiging in de bus. Info: www.stad.gent/wijkbeurs

    Meer informatie:

    Dienst  Beleidsparticipatie
    AC Portus, Keizer Karelstraat 1
    9000 Gent
    09 266 82 40
    Email: beleidsparticipatie@stad.gent
    Info
    : www.stad.gent/wijkvandemaand

    Woonevent Stad Gent

    Sinds 2017 organiseert de stad tweejaarlijks een Woonevent. Dit is een combinatie van een beurs en lezingen, toegankelijk voor iedereen met een link met wonen in Gent (eigenaars, verhuurders, ontwikkelaars, studenten, ...). Meer informatie in persbericht: https://persruimte.stad.gent/161694-woonevent-voor-kopers-ver-bouwers-en-verhuurders-in-het-icc-op-2-december

    Meer informatie:

    Dienst Wonen

    09 266 76 40

    wonen@stad.gent

     

    Gent
    Website
    Gent
    Andere
    Gent
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Hasselt ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Hasselt
    A. LOKETFUNCTIE
    Hasselt
    Huisvestingsambtenaar
    Stad Hasselt heeft de klassieke woonbevoegdheden verdeeld tussen de dienst wonen en de dienst handhaving.
    • diverse woononderzoeken; dossiers O/O; CA-attesten
    • leegstand woningen
    • woonhygiëne
    • studenten- en logementskamers
    • basisinformatie aan de burger
     
    Hasselt
    Woondienst
    Hasselt
    Woonwinkel
    Stad Hasselt heeft een woonloket, enkel op afspraak.  Standaard informatie mbt sociale huisvesting wordt verstrekt door de medewerkers van de algemene onthaalbalie
    Hasselt
    1 geïntegreerd loket
    Hasselt
    Elektronisch loket
    digitaal loket via website www.hasselt.be/nl/woonloket
    Hasselt
    Andere
    Hasselt
    B. COMMUNICATIE
    Hasselt
    Infobrochure
    er worden geen afgedrukte folders  ter beschikking gesteld un wachtruimtes of aan balies
     
    Hasselt
    Infoavonden
    Infoavonden op aanvraag door andere stadsdiensten of vrijetijdsorganisaties bvb een infosessie over woningdelen voor het jeugdhuis. We organiseren 2 keer per jaar een infomoment voor verhuurders inzake de normen woonkwaliteit (nodig om hun pand goed te kunnen verhuren).
    Hasselt
    Website
    Hasselt
    Andere
    Hasselt
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Kortrijk ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
     
    Kortrijk
    A. LOKETFUNCTIE
    Kortrijk
    Huisvestingsambtenaar
    Kortrijk
    Balie Bouwen, Milieu en Wonen
    De balie Bouwen, Milieu en Wonen werkt met
    • frontoffice (Maandag: 9 - 12.30 u. en 16 - 19 u.
      Woensdag: 9 - 16 u.
      Dinsdag, donderdag en vrijdag: 9 - 12.30 u.
    • backoffice

     
    Voor alle vragen rond bouwen, milieu en wonen kan u steeds terecht op onze dienst.
    Wij informeren de burger over :
    • stedelijke en andere premies
    • procedure en aanvragen rond woningonderzoeken, leegstand en verwaarlozing
    • info rond studentenhuisvesting / logementshuizen
    • aanvragen conformiteitattest en uitbatingsvergunning
    • vergunningen
    • handhaving

    contact :                                                                                                                                               Balie Bouwen, Milieu en Wonen                                                                                                                                                    Grote Markt 54, 8500 Kortrijk                                                                         056/27.84.30                                                                                                                                                                  email : bouwen.milieu.wonen@kortrijk.be

     

    Kortrijk
    Woonwinkel
    Kortrijk
    1 geïntegreerd loket
    Kortrijk
    Elektronisch loket
    Momenteel is er nog geen e-loket voor wonen.
    Kortrijk
    Andere

    Sociaal Huis

    In het Sociaal Huis kan iedereen terecht met alle vragen rond sociale dienstverlening. De medewerkers maken je wegwijs in het aanbod van diensten en zoeken samen met je uit waar je het best met je vraag terecht kan. De maatschappelijk werkers kennen de weg naar de verschillende diensten en voorzieningen, en zijn goed op de hoogte van alle reglementeringen.  De diensten van de Stad en het OCMW werken al jaren nauw samen om de dienstverlening voor jou duidelijker en toegankelijker te maken.  Binnen het Sociaal Huis houden een aantal diensten hun zitdag. Op die manier kan je informatie inwinnen over de stand van zaken van je dossier zonder dat je hiervoor contact moet opnemen met hun hoofdkantoor.  In veel gevallen krijg je al meteen een eerste antwoord. In andere gevallen maken de medewerkers van het Sociaal Huis voor jou een afspraak met de juiste dienst, nadat ze je eerst zoveel mogelijk informatie meegaven.

    Het sociaal huis is gevestigd in de gebouwen van het OCMW - Budastraat 27, 8500 Kortrijk

    Tel: 056 24 42 22  info@sociaalhuiskortrijk.be 

     

    Openingsuren

    • maandag: 9 - 12u en 13 - 16u
    • dinsdag: 9 - 12u en 13 - 18u
    • woensdag: 9 - 12u en 13 - 16u
    • donderdag: 9 - 12u en 13 - 16u
    • vrijdag: 9 - 12u en 13 - 15u

     Meer info over het Sociaal Huis vind je hier.

    Team Wonen OCMW

    Het team wonen heeft een dubbele opdracht:

    1. Informatie, advies en bemiddeling op woonvragen alleen op verwijzing en bij voorrang voor kansarmen en ouderen. Daarbinnen heeft het team enkele specifieke plaatsings- , bemiddelings- en begeleidingsopdrachten: opvolging gerechtelijke uithuiszetting, ongeschikt- en onbewoonbaarverklaringen en huurachterstand bij Sociale Huisvestingsmaatschappijen en SVK de Poort. Het team heeft ook een beurtrol in de permanentie van het RCK (Regionaal Crisisnetwerk Kortrijk).
    2. Het team verzorgt ook voor het OCMW een eigen uitbating, nl. de verhuur van woonvoorzieningen met hulp of ondersteuning, zorg en begeleiding voor kansarmen en zorgbehoevende ouderen.

     

    Kortrijk
    B. COMMUNICATIE
    Kortrijk
    Infobrochure
    • Dakisolatie
    • CO-veiligheid
    • Groendak
    • hemelwaterput
    Kortrijk
    Infoavonden
    Af en toe neemt de dienst Bouwen, Milieu en Wonen deel aan infoavonden rond woonthema's.
    Kortrijk
    Website
    Kortrijk
    Andere
    1. Rijwoningwandeling
    2. Woonseminar
    3. Stadskrant
    Kortrijk
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Leuven ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Leuven
    A. LOKETFUNCTIE
    Leuven
    Huisvestingsambtenaar
    Het diensthoofd wonen vervult de functie van huisvestingsambtenaar.
    Leuven
    Woondienst
    De dienst wonen maakt deel uit van de afdeling bouwen, wonen en milieu van de directie Ruimtelijke ontwikkeling.
     
    De dienst Wonen bestaat uit 2 projectmedewerkers, 2 onderzoekers, 5 administratieve medewerkers en een diensthoofd.
    Leuven
    Woonwinkel
    Leuven
    1 geïntegreerd loket
    Het loket wonen bevindt zich in het stadskantoor en is open op afspraak.
     
    De dienst is ook telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 09.00 tot 16u30 uur.
    Leuven
    Elektronisch loket
    Voor een aantal zaken is er een elektronisch loket: het melden leegstand, het aanvragen van een conformiteitsattest, het indienen van een klacht woningkwaliteit en het aanvragen van een verbeteringspremie
    Leuven
    Andere
    Leuven
    B. COMMUNICATIE
    Leuven
    Infobrochure
    Leuven
    Infoavonden
    Leuven
    Website
    Leuven
    Andere
    Leuven
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Mechelen ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Mechelen
    A. LOKETFUNCTIE
    Mechelen
    Huisvestingsambtenaar
    Mechelen
    Woondienst

    Bij de dienst wonen krijgt u informatie over de bestaande premies van andere instanties zoals het provinciebestuur en het Vlaams gewest.

    Ben je verhuurder en je wil weten of je woning voldoet aan de kwaliteitsnormen, dan kan je een conformiteitsattest aanvragen bij de dienst wonen.

    De dienst registreert klachten i.v.m. ernstige gebreken aan woningen en volgt de dossiers op tot en met een mogelijke ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring.

    Verder is de dienst wonen belast met de opmaak en het beheer van de inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde gebouwen en/of woningen.

    De dienst wonen maakt deel uit van het departement Stedelijke ontwikkeling. De dienst bestaat uit een coördinator-diensthoofd, 5 administratieve medewerkers en 3 deskundigen.

     

    Mechelen
    Woonwinkel

    Woon -en Energieloket:  hier kunnen mensen  op maandag- en donderdagnamiddag terecht met hun vragen mbt wonen en/of energie.

    Mechelen
    1 geïntegreerd loket
    Mechelen
    Elektronisch loket

    Op de website van stad Mechelen kunnen burgers gebruik maken van het e-loket voor onder meer adreswijziging, woonbewijs, aanvraag premies, ...

     

     

    Mechelen
    Andere
    Mechelen
    B. COMMUNICATIE
    Mechelen
    Infobrochure
    • Wonen op kamers en studentenkamers (een informatiebrochure gebaseerd op de regelgeving van de  Vlaamse Wooncode)
    • Studentenkamer(s) en -studio's verhuren (Waar hou je rekening mee?) 
    • Conformiteitsattest
    • Premies en voordelen - verbetering of aanpassing van een bestaande woning 
    • Premie voor energiezuinige toepassingen in uw woning 
    • Premies monumenten Vlaams gewest
    • Premie wonen boven winkels 
    • Reglement leegstand en verkrotting

     

    BijlageMechelen
    Infoavonden

    Infoavond 'Verhuren zonder zorgen'  in samenwerking met SVK Mechelen.

    Mechelen
    Website

    De Stad Mechelen heeft een website waar burgers, bedrijven, bezoekers op terecht kunnen voor meer informatie over de stadsdiensten, evenementen en dergelijken.

     

    Op de website kan je ook meer informatie krijgen over de Dienst wonen en over huisvesting in de stad.

     

     

     

     

    Mechelen
    Andere
    Mechelen
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Oostende ‎(9)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Oostende
    A. LOKETFUNCTIE
    Oostende
    Bestuurssecretaris
    Peter Jonckheere
    Vindictivelaan 1
    8400 Oostende
     
    Dienst Wonen op de vierde verdieping van het stadhuis.
     
    Tel: 059/80.55.00
    E-mail: peter.jonckheere@oostende.be
    Oostende
    Dienst Wonen
    U kunt bij ons terecht voor:
    • het controleren van uw huurwoning
    • het aanvragen van een conformiteitsattest
    • informatie over huisvestings- en renovatiepremies
    • opvang indien uw woning onbewoonbaar is verklaard
    U vindt de dienst Wonen op de vierde verdieping van het stadhuis, Vindictivelaan 1, 8400 Oostende.
    Oostende
    Loket Wonen
     De dienst Wonen werkt enkel op afspraak. Om een afspraak te maken volgt u https://afspraken.oostende.be/internetafspraken/
    Oostende
    Elektronisch loket
    Via deze link naar de website van de stad Oostende (https://www.oostende.be/woonpremies) kunt u meer info over de bestaande premies vinden alsook de digitale aanvragen indienen. 
    Oostende
    B. COMMUNICATIE
    Oostende
    Website
    Op de website van Oostende (www.oostende.be) vindt u alle relevante informatie aangaande wonen.
    Oostende
    Andere
    Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken wordt er ook gebruik gemaakt van het stedelijk infoblad "De Grote Klok", van de lokale weekbladen en in uitzonderlijke gevallen wordt de boodschap verspreidt via broodzakken.
    Oostende
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Roeselare ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
     
    Roeselare
    A. LOKETFUNCTIE
    Roeselare
    Roeselare
    Woondienst
    De woondienst werd sinds 1/01/2016 opgesplitst in een front office en back office enerzijds en beleidsontwikkeling anderzijds. De front office behandelt de algemene vragen van klanten, de technische vragen op dossierniveau worden door de backoffice opgelost. De producten en processen die betrekking hebben op wonen/welzijn, zoals preventie uithuiszetting, preventie dak- en thuislossheid zijn geclusterd in de werking van het Welzijnshuis. In de cel beleidsontwikkeling Ruimte neemt een expert wonen de taak op zich om het woonbeleid verder vorm te geven in een team van experten, met o.a. een expert mobiliteit, expert ruimtelijke planning,...
    Roeselare
    Woonwinkel
    Roeselare
    1 geïntegreerd loket
    Ja, volgens het principe front office/back office
    Roeselare
    Elektronisch loket
    Roeselare
    Andere
    /
    Roeselare
    B. COMMUNICATIE
    Roeselare
    Infobrochure
    De woondienst heeft diverse folders:
    • energie
    • levenslang wonen
    • leegstand
    • verwaarlozing
    • tweede verblijven
    • verhuren
    Roeselare
    Infoavonden
    Ja, afhankelijk van vraag en aanbod worden infoavonden georganiseerd.
    Roeselare
    Website
    Onder rubriek wonen, vind je alle info terug
    Roeselare
    Andere
    Roeselare
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Sint-Niklaas ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Sint-Niklaas
    A. LOKETFUNCTIE
    Sint-Niklaas
    adviseur wonen
    Christien Geldolf
    Tel 03 778 32 41, wonen@sint-niklaas.be
     
    Sint-Niklaas
    dienst huisvesting
    De medewerkers wonen informeren en adviseren burgers met betrekking tot woon- en energiepremies, leegstand en woningkwaliteit, V-test, stedelijke projecten dakisolatie. Ze verzorgen de administratieve afhandeling van de stedelijke premies, de dossiers rond leegstand en woningkwaliteit.
     
    Meer informatie:
    wonen@sint-niklaas.be, tel 03 778 32 40
     
    Sint-Niklaas
    woonwinkel
    Sint-Niklaas
    1 geïntegreerd loket
    Wie vragen heeft met betrekking tot premies en tegemoetkomingen rond wonen of energie, leegstand of woningkwaliteit kan terecht aan het loket wonen, bouwen en ondernemen van de stad.
     
    Locatie: Grote Markt 1, 9100 Sint-Niklaas.
    Een afspraak maken kan online via www.sint-niklaas.be of telefonisch tijdens de kantooruren op 03 778 32 40.
    Sint-Niklaas
    Elektronisch loket
    Sint-Niklaas
    Andere
    Sint-Niklaas
    B. COMMUNICATIE
    Sint-Niklaas
    Infobrochure
    Er is een premiebrochure met alle stedelijke premies met betrekking tot wonen.
    In het kader van het project 'Met gemak isolatie onder elk dak' is een aparte brochure ontwikkeld voor 'Premies dakisolatie'.
     
    De brochures kunnen opgevraagd wordenvia wonen@sint-niklaas.be of tel 03 778 32 40.
     
    Sint-Niklaas
    Infoavonden
    Er worden jaarlijks informatieavonden georganiseerd.
    Programma mei 2019:
    - Het nieuwe huurdecreet
    - Groendaken en geveltuinen
    - Woningkwaliteitsnormen
     
    Meer informatie:
    Sint-Niklaas, plannen en ontwikkelen, 03 778 32 41, wonen@sint-niklaas.be of www.sint-niklaas.be
     
    Sint-Niklaas
    Website
    Sint-Niklaas
    Andere
    • Stadskroniek: dit is de stedelijke informatiebrochure die huis-aan-huis wordt bedeeld.
    • StadsTV.
    Sint-Niklaas
    Uitvouwen/samenvouwen Stad : Turnhout ‎(13)
    2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING
    Turnhout
    A. LOKETFUNCTIE
    Turnhout
    Huisvestingsambtenaar
    In het kader van het IGS project 'Wonen in de stadsregio' zijn er 2 beleidsadviseurs wonen (1, 8 VTE)
    Turnhout
    Woondienst

    Takenpakket Loket Wonen Stadsregio Turnhout (3 VTE)

    Het loket Wonen Stadsregio  functioneert als een eerstelijnsdienst voor wonen in de stad Turnhout, en de gemeenten Beerse, Vosselaar en Oud-Turnhout. Hiermee treedt het loket niet in de plaats van bestaande actoren maar gaat eraan vooraf. Een goede wisselwerking tussen de verschillende diensten is zeer belangerijk, want indien nodig vindt er een doorverwijzing plaats naar meer gespecialiseerde diensten.

    Het loket zet in op informatieverstrekking, en waar nodig begeleiding van cliënten (bv bij inschrijving voor sociale woningen, aanvraag van premies, …). Het loket Wonen fungeert in de praktijk ook als eerste loket voor premieaanvragen van verschillende lokale en bovenlokale diensten.

    Takenpakket loket

    • info en begeleiding van particulieren op vlak van premies en sociale steunmaatregelen rond wonen
    • sociale huisvesting - inschrijving en verhuring. Nauwe samenwerking met SVK en DE ARK (SHM)
    • woningkwaliteit: controles, plaatsbezoeken,... Samenwerking met dienst woonbegeleiding en CAW  ifv herhuisvesting
    • informatieverstrekking aan huurders en verhuurders inzake huren en verhuren. Samenwerking met de Huurdersbond en de Verenigde Eigenaars.
    • kwaliteit woonomgeving: bestrijden, inventariseren en behandelen dossiers leegstand en verwaarlozing woningen en gebouwen, leegstand bedrijfsruimten
    • Informatieverstrekking over de sociale koopsector en sociale leningen
    • Informatie, inschrijvingen en begeleiding van de aanvragen Vlaamse Energielening

    Het loket Wonen stadsregio Turnhout is elke dag bereikbaar in Turnhout, en eveneens één keer per week via zitdagen in elk van de andere gemeenten. Burgers van alle gemeenten kunnen steeds op elke loketpermanentie terecht. Voor complexere dossiers wordt ook gewerkt op afspraak.

    Turnhout
    Woonwinkel
    Turnhout
    1 geïntegreerd loket
    Turnhout
    Elektronisch loket
    Turnhout
    Andere
    Welzijnsonthaal (OCMW en CAW)
    Het Welzijnsonthaal is een plaats in Turnhout waarin burgers op een laagdrempelige manier naartoe kunnen met al hun welzijnsvragen (zoals over wonen, zorg, relaties, mobiliteit, vrije tijd, opvoeding, premies, inkomen, budget, administratie,… Het welzijnsonthaal functioneert als geïntegreerd onthaal voor de werking van OCMW Turnhout en CAW de Kempen.
    Indien meer gerichte informatie rond wonen nodig is, wordt er doorverwezen naar het loket Wonen Stadsregio Turnhout.
    Turnhout
    B. COMMUNICATIE
    Turnhout
    Infobrochure
    Informatiebrochures
    Informatiebrochure: 'Heffing op leegstaande, verwaarloosde en/of verkrotte woningen of gebouwen gelegen in Beerse, Oud-Turnhout, Vosselaar en Turnhout'.

    Informatiebrochure: 'Een conformiteitsattest? Ja, graag'

    Stadskrant en Binkenpost

    In de stadskrant worden regelmatig artikels gepubliceerd inzake wonen, bv inzake CO, premies, SVK, Vlaamse Energielening ...

    Dit is ook het geval voor de Binkenpost, het tijdschrift van OCMW Turnhout voor senioren.

    Nieuwsbrief

    In het kader van het project Wonen in de Stadsregio wordt er een nieuwsbrief verstuurd aan geïnteresseerden.

    Meer info: www.stadsregioturnhout.be

    BijlageTurnhout
    Infoavonden
    Info-avond verhuurders
    In  2019 organiseerde Wonen Stadsregio Turnhout opnieuw een info-avond gericht naar eigenaars-verhuurders, met info inzake huurwetgeving, en woningkwaliteit (o.m. verplicht conformiteitstattest. Deze info-avonden werden ook gebuikt om de werking van het SVK en het ontzorgingsproject 'Goed Plan' van Samenlevingsopbouw toe te lichten. 
     
    Info-avond verhuurders studentenkamers
    In samenwerking met de hogeschool Thomas More worden info-avonden georganiseerd voor de verhuurders van studentenkoten. Er wordt informatie gegeven door Thomas More, de hulpvereningszone Taxandria en Wonen Stadsregio Turnhout.
    Turnhout
    Website
    Stedelijke website
    www.turnhout.be  > Wonen
     
    Website stadsregio Turnhout
    Turnhout
    Andere
    Turnhout