Meer toegankelijke modus inschakelen
Meer toegankelijke modus uitschakelen
2019
Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Zoeken
  • HomeMomenteel geselecteerd
    • Over het kenniscentrum
      • Leden
      • Partners
      • Beheerscomité
      • Missie en visie
      • Dagelijks bestuur
      • Medewerkers
      • Jaarverslag
      • Jaarplan
    • 2007-2011
      • Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Management
      • Participatie
      • Publiek-publieke samenwerking
      • Stadscontracten
      • Stadsregionale ontwikkeling
    • 2012-2016
      • Demografie en capaciteit
      • Stadsregionale samenwerking
      • Transitie en transformatie
      • Europa
      • Wonen
    • 2017-2021
      • Omgevings-, beleids-en managementinformatie
      • Smart cities
      • Ruimtelijk rendement
      • Stadsgenoten
      • Bovenlokale en stadsregionale arrangementen
      • Innovaties in de stedelijke organisatie
      • Het meerjarenprogramma en Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Website herbestemming kerken
      • Website tijdelijk gebruiken
    • 2022-2026
      • Omgevings-, Beleids-en Managementinformatie
      • Smart Cities
      • Stadsgenoten
      • Klimaat
      • Digitale Transitie
      • Europa
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
    • Nieuwsbrief 110
    • Nieuwsbrief 111
    • Nieuwsbrief 112
    • Nieuwsbrief 113
    • Nieuwsbrief 114
    • Nieuwsbrief 115
    • Nieuwsbrief 116
    • Nieuwsbrief 117
    • Nieuwsbrief 118
    • Nieuwsbrief 119Momenteel geselecteerd
    • Nieuwsbrief 120
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • Nieuwsbrief 164
  • Nieuwsbrief 165
  • Nieuwsbrief 166
  • Nieuwsbrief 167
  • Nieuwsbrief 168
  • Nieuwsbrief 169
  • Nieuwsbrief 170
  • Nieuwsbrief 171
  • Nieuwsbrief 172
  • Nieuwsbrief 173

Nieuwsbrief 119

November 2019

Pagina-afbeelding

Hoe maak je als gemeente gebruik van data? En waar begin je?

KCVS Inhoud 1

​Gemeenten beschikken over steeds meer data binnen het sociale, economische en fysieke domein. Dit soort data zijn enorm waardevol, want hiermee kun je vraagstukken beter duiden en begrijpen en beleid gerichter opstellen of aanpassen. Daarmee kun je de stad aantrekkelijker, duurzamer en leefbaarder maken. Platform31 vroeg aan verschillende data-experts naar de mogelijkheden en toepassingen van verschillende soorten data voor gemeenten. Hoe kun je bijvoorbeeld data koppelen? En waar moet je dan op letten? Ook keken ze bij vijf gemeenten mee over de schouder: hoe hebben die data ingezet om hun beleid efficiënter of effectiever in te richten? En hoe is rekening gehouden met verschillende publieke waarden? Je vindt hier het magazine over ‘Data in de stad’ dat antwoorden, inspiratie én het stappenplan biedt.

KCVS Image 2

Waterplan zet Antwerpen (terug) op de kaart als waterstad

KCVS Inhoud 2

​Waar het aanvankelijk voor bloeiende tijden zorgde, werd water de voorbije eeuw vooral ondergronds gebracht en afgevoerd via rioleringen. De klimaatverandering vraagt nu een andere aanpak. Om te anticiperen op toekomstige regenval en periodes van droogte, maakte de stad Antwerpen een Waterplan. Dit plan wil water opnieuw een plek geven in de stad en het waterbewustzijn in Antwerpen verhogen. Het gaat er niet alleen om overstromingen te voorkomen. Water maakt de stad ook mooier, aangenamer en koeler in de zomer. Het waterplan is vanaf nu een leidraad bij alle stadsontwikkelingsprojecten en (her)aanleg van openbaar domein. Meer informatie over het waterplan vind je hier.

KCVS Image 3

Kan ruimtelijk beleid ervoor zorgen dat wijkbewoners kunnen opklimmen op de sociale ladder?

KCVS Inhoud 3

​Hoe kunnen we onze steden en gemeenten zo plannen dat ze diverse groepen kansen bieden om te stijgen op de sociale ladder? Kan een wijk een springplank zijn voor jonge nieuwkomers, een thuis voor oude migranten en een broedplek voor makers? Is er ruimte in de stad om een onderneming te starten, een maakatelier uit te bouwen of een netwerk van solidariteit en wederzijds leren op te zetten? Krijgen jongeren een zichtbare plek in de wijk om hun vaardigheden te tonen? Wat kan de sociale cohesie tussen groepen bevorderen? Tijdens deze studiedag ontdek je aan de hand van inspirerende voorbeelden, uitwisseling en reflectie van onderzoekers hoe je maatschappelijke kansen kan verhogen door middel van ruimtelijk beleid. Je vindt hier het programma, alle praktische informatie en de inschrijvingsmodule.

KCVS Image 4

Oostende en Hasselt gaan voor een verhoogde mobiliteit van senioren

KCVS Inhoud 4

​Het doorbreken van sociaal isolement en eenzaamheid bij senioren staat op quasi elke lokale beleidsagenda. Oostende en Hasselt ondernamen actie in dat kader. De stad Oostende kocht twee fietstaxi’s aan die gratis ingezet worden om de mobiliteit van senioren voor korte afstanden te verzekeren en zo de toegankelijkheid van de ontmoetingscentra te verhogen. De stad Hasselt is op haar beurt in september gestart met het proefproject “Het Winkelbusje”. Doel van het project is moeilijk te been zijnde senioren van woonzorgcentra te vervoeren naar de winkel en te helpen met het doen van hun boodschappen. Je vindt hier meer informatie en hier een reportage over het Oostende initiatief. Een reportage over het Hasseltse initiatief vind je hier.

KCVS Image 5

Congres ‘Fietsparkeren’

KCVS Inhoud 5

​Fietsberaad Vlaanderen organiseert op 3 december in Leuven het tweede fietsparkeercongres. Alle fietsprofessionals zijn er welkom om inspiratie op te doen om aan de slag te gaan met de eigen fietsparkeeruitdagingen.
In de voormiddag zijn de lezingen plenair en in de namiddag is er de keuze tussen twee parallelle programma’s: eentje over ‘Fietsparkeerstrategie en normen’ en eentje over ‘Digitale ontwikkelingen fietsparkeren’. Je vindt hier alle informatie en de inschrijvingsmodule.

KCVS Image 6

Woonsituatie en woondynamieken bij ouderen

KCVS Inhoud 6

​De Vlaamse bevolking wordt ouder. Veel ouderen lijken in de huidige woning te blijven wonen. Maar is die woning, waar men in ‘actievere’ jaren woonde, ook wel geschikt om ouder te worden? Dit was de voornaamste vraag die de onderzoekers hebben voorgelegd aan 32 oudere huurders in Gent tijdens een diepte-interview. De resultaten van deze kwalitatieve studie naar de woonperspectieven van oudere huurders in de stad, tonen dat de woningen en woonomgeving voor veel ouderen niet voldoen aan de noodzakelijke voorwaarden. Voor het beleid houdt deze vaststelling in dat ouderen best worden aangemoedigd om na te denken over hun woning en een eventuele verhuis, maar ook dat voldoende (zorg)alternatieven worden voorzien, die bovendien betaalbaar zijn.  Je vindt hier een toelichting bij het rapport en hier de studieresultaten.

KCVS Image 7

De lessen van AMS over de delende stad

KCVS Inhoud 7

​Stadslab2050 startte vorig jaar met de steun van Vlaanderen Circulair en in samenwerking met Stad Antwerpen, Antwerp Management School en Samenlevingsopbouw het project ‘Delende Stad’ op. Doel is de mogelijkheden af te tasten om van Antwerpen een duurzame deeleconomie te maken. Roel De Rijck, verantwoordelijke van het Antwerp Management School project, formuleert hier zijn inzicht in de resultaten van zijn experiment.

KCVS Image 8

Mensen in armoede huren zuinige huishoudtoestellen

KCVS Inhoud 8

​Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen verhuurt in de Westhoek via de lokale OCMW’s 100 huishoudtoestellen aan mensen met energieschulden en oude energieverslindende apparaten in huis. Het project heet Papillon en heeft de uitdrukkelijke bedoeling om via de principes van circulaire economie te strijden tegen energiearmoede. Het gaat om koelkasten, diepvriezers en de combiversies, om wasmachines, droogkasten en vaatwassers. Maandelijks betaalt elk gezin ongeveer 7 euro per toestel, de overheid legt daar nog 2 euro bij. De huurcontracten lopen over 10 jaar, service en garantie zijn inbegrepen in de huurprijs.  Eén keer per jaar stort Samenlevingsopbouw het verzamelde huurgeld aan Bosch Huishoudelektro (BSH), dat eigenaar van de toestellen blijft. Na de huurperiode keren de toestellen naar Bosch terug voor hergebruik of recyclage. Met dit eerste experiment wil Bosch ervaring opdoen op het vlak van circulaire economie. Je vindt hier meer informatie, hier een krantenartikel en hier een filmpje over het project.

KCVS Image 9

Welke stad willen we eigenlijk? Handvatten voor de smart city

KCVS Inhoud 9

​Als de hele wereld verandert door de opkomst van internettechnologie en door digitalisering, hoe verandert dan de stedenbouw, de planologie, de ruimtelijke ordening? Wat zijn de nieuwe uitgangspunten? En hoe moeten bestuurders, ontwerpers, inrichters en beheerders, hier mee omgaan? Met die vraag ging de Future City Foundation, samen met 26 partners, het afgelopen jaar aan de slag. Het netwerk neemt aan dat de stedenbouw en de producten die daaruit voortkomen radicaal veranderen en wil begrijpen hoe dat gebeurt, welke kansen dat oplevert en welke risico’s er aan kleven. De resultaten van dat onderzoek staan in het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Je vindt hier meer informatie over het project en hier het boek.

KCVS Image 10

KCVS Inhoud 10

Kenniscentrum Vlaamse Steden - Interlokale vereniging

Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel

02 211 55 32

info@kenniscentrumvlaamsesteden.be

Over het Kenniscentrum 2007-2011 2012-2016 2017-2021 Kennisbank Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Aanmelden