Masterplan

Leeswijzer

Voor het thema 'Masterplan' is er gekozen voor Genk LO2020. Als analoog project wordt de aanpak bij de (her-)aanleg van het Pastoorbos te Roeselare toegelicht.

Genk LO2020

Algemene context van het project

Genk is een cultureel gekleurde stad. Bijna één op de twee geboortes (46,5%) van de voorbije vijf jaren is Turks of Marokkaans van oorsprong. Bij 45% van de pasgeborenen wordt thuis geen Nederlands gesproken. Een stad ook met een toenemende segregatie. Heel wat Genkenaren leven op eilanden met als resultaat een toenemende vervreemding tussen groepen. Dit is één van de opvallende conclusies die we konden leren van het project De Genks, een reeks van stadsgesprekken die plaatsvonden tussen juli en december  2009.

Voormalige mijncités en grote sociale woonwijken zoals Nieuw-Sledderlo worden voornamelijk door niet-Belgen bewoond. Nieuw-Sledderlo vormt samen met Oud-Sledderlo en Terboekt het stadsdeel Groot-Sledderlo het voorwerp ook van dit masterplan. Groot-Sledderlo is een gebied met vele uitdagingen. De wijken kampen met een gebrek aan voorzieningen, er is de milieuhinder vanwege het naburige industrieterrein Genk-Zuid, de sportdienst is al jaren vragende partij voor goede wijkinfrastructuur, het jeugdhuis zoekt een nieuwe locatie, er zijn plannen van de school voor een nieuwbouw…. Nieuw-Sledderlo is een wat geïsoleerd liggende en sterk Turks gekleurde sociale woonwijk met voornamelijk huurwoningen en appartementen. Hier zijn de 257 appartementen van de sociale huisvestingsmaatschappij Nieuw Dak aan renovatie toe en is er een behoefte aan nieuwe woningen. Tot slot is er vooral in Nieuw Sledderlo ook duidelijk sprake van de aanwezigheid van heel wat achterstellingsfactoren (hoge werkloosheid, lage inkomens, laag opleidingsniveau, armoede,…).

Redenen genoeg dus voor de stad Genk om een masterplan LO2020 te maken voor Groot-Sledderlo, waarbij Lo verwijst naar een open plek in het bos (het gebied waarvoor het masterplan wordt opgemaakt)  en het jaartal 2020 maakt duidelijk dat er vele jaren gewerkt zal worden aan de uitvoering van het plan, wat daarom nog niet betekent dat pas in 2020 resultaten zichtbaar zijn op het terrein.

In samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester werd een wedstrijd uitgeschreven en vijf stedenbouwkundige bureaus geselecteerd om hun ideeën verder uit te werken, waarbij TV BUUR/Bas Smets als winnaar uit de bus kwam.

Veel aandacht voor burgerparticipatie

Voortbouwend op de jarenlange Genkse traditie van wijkwerking, wijkmanagement en samenlevingsopbouw staat burgerparticipatie hoog in het vaandel. Deze grote aandacht voor wijkwerking en sociale infrastructuur is beïnvloed door de Genkse historiek: teloorgang van de steenkoolmijnen, hoge werkloosheid, veel sociale woningen, grote aanwezigheid van allochtonen.

Participatie als inherent onderdeel van het planningsproces

De organisatie en begeleiding van de participatie gebeurt door de wijkmanager in nauwe samenwerking met de sociale huisvestingsmaatschappij Nieuw Dak en het buurtopbouwwerk van de vzw Stebo.

Van in de beginfase wordt participatie meegelift bij alle stappen die worden gezet in het masterplan. Dit zit ook zo verankerd in de begeleidende structuur waarbij het proces wordt gestuurd door de wijkmanager en een medewerker van de dienst Woonbeleid. Harde en zachte sector, ruimtelijke planning en het sociale aspect zitten hier samen in de cockpit. Door haar positionering zit de wijkmanager mee aan het stuur voor de opmaak en uitvoering van het masterplan en vervult ze een belangrijke rol om de resultaten van het participatieproces te laten doorstromen naar het beleid en de ontwerpers. Door deze structuur is het sociale verhaal mee op de agenda gezet. 

Reconstructie van het proces

De uitdaging voor dit proces is de interactie die wordt aangegaan tussen het stedenbouwkundig ontwerpproces, het participatieproces en het besluitvormingsproces. Deze processen haken op mekaar in en beïnvloeden mekaar. We vatten de belangrijkste stappen in dit proces samen. We verwijzen hiervoor ook naar het schema met een projectreconstructie vanwege de Provinciale Hogeschool Limburg (PHL) en een overzichtstabel m.b.t. procesreconstructie.

Aanvang

Beslissing gemeenteraad

Op 19 april 2007 besliste de gemeenteraad om een Masterplan op te stellen voor “Groot-Sledderlo”. Dit Masterplan bekijkt welke behoeften en mogelijkheden er zijn voor huisvesting, mobiliteit, recreatie, voorzieningen, … Het masterplan biedt een ruimtelijk antwoord op de integratie van deze voorzieningen in een samenhangende context.

Projectdefinitie

De voorstudie uitgevoerd door OSA (KUL) leverde de aanzet tot de projectdefinitie bevattende een ruimtelijk onderzoek/analyse en behoeftenonderzoek. De opmaak van de projectdefinitie (en bijlages) vormde tegelijk de start van het participatietraject. Lokale actoren (sleutelfiguren zoals de voorzitter van de Turkse moskee, vrijwilligers uit het buurtwerk, vereniging industrie Genk…) werden via workshops betrokken bij het opstellen van de projectdefinitie.  

In de projectdefinitie komt het belang van een participatief traject reeds uitdrukkelijk aan bod 'van de masterplanner wordt verwacht dat hij een regisserende rol opneemt, samen met de projectleiders aangesteld door de stad, in het voeren van een participatief traject dat de masterplanning begeleidt' Verder benadrukt het participatief traject in de projectdefinitie het belang van kinderen- en jongerenparticipatie.

De ontwerpers die deelnamen aan de open oproep kenden dus vanuit de projectdefinitie het belang dat werd gehecht aan participatie, zodat van deelnemende bureaus kon verwacht worden dat zij open stonden voor een participatief planproces.

Open oproep

Wedstrijd via procedure Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester. Na een open oproep van de Vlaamse Bouwmeester werden vijf ontwerpteams geselecteerd, die elk een voorstel of voorontwerp hebben gemaakt. Het ontwerpteam BUUR en BAS SMETS werd aangeduid als opdrachthouder.

Van voortontwerp naar ontwerp

Eerste fase en start actieve burgerparticipatie

In maart 2008 ging de opmaak van het Masterplan LO 2020 effectief van start. In een eerste fase werd gewerkt aan de grote lijn, de gewenste ruimtelijke structuur voor het gebied. Op 17 maart 2008 vond de eerste grote infoavond plaats voor de bewoners van Sledderlo. Een eerste visie van de ontwerpers voortbouwend op hun wedstrijdvoorstel, werd dan voorgesteld aan de ongeveer 150 aanwezigen. Een zestigtal bewoners engageerden zich om verder actief mee te werken aan de opbouw van dit masterplan. Een 12-tal bewoners gaven zich op als ambassadeur voor de wijk.

April - juni 2008: toetsing van het voorontwerp van masterplan via overleg met:

  • stadsdiensten (leefmilieu, ruimtelijke ordening, sport,..);
  • scholen;
  • provincie, AROHM, Agentschap Natuur & Bos;
  • bewoners, zowel thematisch als gebiedsgericht via workshops waaraan telkens een 45-tal bewoners participeerden.

September 2008: het stadsbestuur keurt de globale visie van het masterplan goed.

In de periode oktober - december 2008 wordt ingezoomd op deelprojecten en deelgebieden. Deelstudies werden onder meer gemaakt voor:

  • de deelgebieden Nieuw-Sledderlo;
  • het openbaar domein;
  • de renovatie van de sociale woningen;
  • locatieonderzoek school en sport: zoektocht naar een goede locatie voor het nieuwe schoolgebouw (De Sleutel/Mickey Mouse) en de sportzaal.

Participatie voor de binnengebieden 

In 2010 lag de klemtoon op het betrekken van de bewoners bij de planning voor de binnengebieden in Nieuw-Sledderlo. Stad, Stebo en Nieuw Dak gingen aan de slag om voor deze 11 groene pleintjes en ook voor het centrale bospark een concreet plan uit te werken samen met de bewoners. De opmerkingen en suggesties van de bewoners worden door de ontwerpers mee verwerkt en nadien teruggekoppeld naar de bewoners. Om zoveel mogelijk bewoners effectief te bereiken vindt de participatie plaats op de pleintjes zelf. Het is een geanimeerd gebeuren waarbij in wijkgesprekken kinderen, passanten, bewoners actief deelnemen. Voor het bospark worden alle bewoners, zowel jong als oud, uitgenodigd om mee na te denken hoe de stad en de bewoners er samen voor kunnen zorgen dat het een fijne ontmoetingsplek in de wijk kan worden en blijven. Ook de partners die hun gebouw aan het bospark hebben zoals de school, Alternatief, Buurtwerk en Jongerenwerking worden bij het proces betrokken. De samenwerking moet er voor zorgen dat voor de pleintjes en het bospark een gedragen plan ontstaat zodat bewoners mee zorg gaan dragen voor hun eigen woonomgeving.

Parkbos

Het parkbos zal omgevormd worden tot een centrale groene ontmoetingsplek voor de hele wijk. Ook hier werd - zoals voor de groene binnengebieden - gewerkt in twee rondes: ronde 1 (zaterdag 24 april 2010) met als doel ideeën te verzamelen over hoe het parkbos er kan uitzien. Terugkoppeling tijdens ronde 2 gebeurde vervolgens op de binnenpleintjes, bij de kinder- en jongerenwerking, met moeders op de wijkschool, met de direct omwonenden van het bospark.

Ingezette informatie- en participatiemiddelen

Het participatieproces heeft onder meer als doel een voldoende draagvlak te verwerven voor het masterplan, beroep te doen op de eigen verantwoordelijkheid van de bewoners en de ervaringsdeskundigheid van bewoners in te brengen in de planvorming. De bewonersbetrokkenheid kreeg vorm door vroeg in het proces bewoners te informeren en te betrekken, dit via verschillende methoden en op verschillende schaalniveaus in samenwerking met de wijkpartners.

De participatie situeert zich op twee schaalniveaus: over de grote lijnen van het masterplan en over de meer concrete invulling in de deelwijken. Voor de grote lijnen werd gewerkt met workshops, informatievergaderingen, tentoonstellingen, …Voor de invulling van de wijk Nieuw-Sledderlo werd veel sterker ingezet op overleg in de straat. Wij geven hier een opsomming van de ingezette informatie- en participatiemiddelen.

Ambassadeurs

Een 12-tal bewoners uit de verschillende deelwijken vormen de schakel tussen bewoners en het stadsbestuur. Ambassadeurs voelen wat leeft binnen de wijk, werken mee aan participatie-initiatieven, verspreiden informatie. Ambassadeurs treden op als brugfiguur tussen bewoners, beleid en ontwerpers.

De grote meningenschow 

Woensdag 4 maart 2009 werd het startschot gegeven van de 'Grote Meningenshow' van Nieuw-Sledderlo. Stad en ambassadeurs zetten in die maand telkens op een andere plaats een tentje neer en bevroegen inwoners over hun wijk. Wat is er goed in de wijk? en Wat kan beter? Verenigingen werden betrokken en een aantal bewoners gingen met een fotoapparaat aan de slag om visueel te maken wat goed en minder goed is in de wijk. Meer dan 200 bewoners van Nieuw-Sledderlo werden op deze wijze in straatgesprekken bevraagd over hun bevindingen. 

Bewonersworkshops

Het voorontwerp wordt getoetst via overleg met bewoners aan de hand van workshops (thematisch als gebiedsgericht) waaraan telkens een 45-tal bewoners participeerden. Hierbij werden in uitvoering van de reeds vastgelegde grote lijnen deelaspecten zoals school en sport of Nieuw-Sledderlo verder uitgewerkt.

  • Workshop 19 mei 2008 (presentatie): in werkgroepen werd nagedacht over verschillende belangrijke thema's van het masterplan;
  • Workshop 17 september 2008 : terugkoppeling workshop 1; werkgroepen over wijklus, bospark, mogelijkheid voor handel en voorzieningen ; Matrix: wat is opgenomen, wat is niet opgenomen en wat verschuift naar een latere fase;
  • Workshop 4 februari 2009 : Nadenken in werkgroepen over wat 'goed wonen' en een 'goede woonomgeving' betekent.

Info en animatie

September 2008: open monumentendag, fiets- en wandeltocht doorheen het projectgebied.
April 2008,- 2009 en 2010: Sledderlofeesten met interactieve infostand over stand van zaken masterplan en babbelbox om te peilen naar de mening van de inwoners van Sledderlo over hun wijk en masterplan.

Informatievergaderingen

Informatievergaderingen op 17 maart 2008 en 30 november 2009. Naast de grote informatievergaderingen werden er parallel ook infosessies op maat georganiseerd voor burengroepen, Marokkaanse mannen, een Nederlandse taalgroep, jongeren,…

Infotentoonstellingen
 
Via een tentoonstelling LO 2020 over verleden heden en toekomst van Sledderlo konden alle bewoners kennismaken met de plannen voor hun wijk.

Nieuwsbrieven

Er zijn intussen verschillende nieuwsbrieven verschenen (o.a. in april 2008, oktober 2008, februari 2009 en juli 2009).

Straatgesprekken en workshop

In juni 2009 werden de bewoners van Nieuw-Sledderlo opnieuw uitgenodigd voor straatgesprekken en een workshop. Er vond een terugkoppeling plaats van ideeën en voorstellen die tijdens de grote meningenshow werden aangekaart (parkeren, wegen, publieke ruimte, ontmoetingsplaatsen,…). Voor Nieuw-Sledderlo is de renovatie van sociale appartementen een kerngegeven. Input aan de ontwerpers gebeurde vanuit blokvergaderingen, de huurderswerkgroep Actief Sledderlo, straatgesprekken,..

Website

www.LO2020.be

Wijkgesprekken

Participatie op het terrein zelf in de respectievelijke binnengebieden. Op het groene middengedeelte van het binnengebied worden tafels en stoelen buiten gezet en plannen getoond: kinderen, passanten, bewoners, toevallige passanten nemen actief deel aan de wijkgesprekken. Het ging dan vooral over de situering van de parkeerplaatsen, het aantal en plaats van de bomen, speelruimte, ontmoetingsplaatsen, en praktische bezorgdheden van de omwonenden.

Evaluatie

Duobaan zet participatie in cockpit van het planproces

Door de 'duobaan' voor de projectleiding, gestuurd vanuit de dienst woonbeleid en de dienst wijkontwikkeling, zit de wijkmanager mee aan het stuur van dit proces wat het mogelijk maakt om participatie steeds als aandachtspunt te bewaken.

Evenwichtsoefening tussen rol participatie en rol ontwerpers

De procesaanpak voor het Masterplan 2020 is een evenwichtsoefening tussen harde en zachte sectoren, tussen wat de stad wil en hoe bewoners daar tegenaan kijken, tussen hoe stedenbouwkundige ontwerpers en vaktechnici kijken naar een plan en hoe de bevolking het ziet?

Ontwerpers benadrukken hun eigen rol vanuit hun vakgebied en willen voldoende ontwerpvrijheid. Een kwaliteitsvol ontwerp moet een eenheid uitstralen terwijl mensen soms tijdelijke belangen of vragen (een parkeerplaats in mijn omgeving, weghalen van bomen,…) inbrengen. Daarom ook moet het beleid een sturende rol opnemen, niet elke inbreng vanuit bewoners kan gevaloriseerd worden en vragen van bewoners zijn soms intern tegenstrijdig zodat keuzes moeten gemaakt worden voor het behoud van een sterk ontwerp.

De ontwerpers benadrukken daarom het belang van een duidelijke sturing en ondersteuning vanuit het beleid dat randvoorwaarden vastlegt (inhoudelijk, budgettair,..).

Afstemming participatieproces en ontwerpproces is moeizame evenwichtsoefening

De afstemming tussen het participatieproces en het ontwerpproces is een permanente uitdaging. Bewonersparticipatie vraagt goede planning, mensen enthousiasmeren, ….ingepast in een duidelijk traject met verschillende stappen. Het is soms zoeken naar het juiste evenwicht tussen de ontwerplogica en de participatielogica. Het op elkaar afstemmen van de timing van ontwerp en participatie is niet altijd even gemakkelijk. Ook zijn ontwerpers zich niet altijd bewust van de concrete aandachtspunten en gevoeligheden waarmee het stadsbestuur in een participatieproces rekening moet houden.

Vanuit de Genkse praktijkervaringen wordt veel energie gestopt in participatie, dicht bij de mensen, met vernieuwende methodieken, kleine werkgroepen, participatie ook op basis van duidelijke, concrete en begrijpbare plannen. Dit vraagt een nauw overleg met de ontwerpers zodat de aangeleverde plannen op maat zijn van de bewoners.

Participatie binnen randvoorwaarden

De terugkoppeling van de participatieresultaten gebeurt naar de stuurgroep. Zo zijn niet enkel de betrokken stadsdiensten maar ook de beleidsverantwoordelijken op de hoogte. De basisprincipes of randvoorwaarden van het stadsbestuur of de ontwerpers worden zoveel als mogelijk vooraf vastgelegd en gecommuniceerd aan de participanten. Zo is het voor de mensen duidelijk binnen welke krijtlijnen ze kunnen participeren en vermijden we dat valse verwachtingen ontstaan. Binnen die afgebakende ruimte moeten bewoners wel hun inbreng kunnen doen en dit blijft een moeilijke evenwichtsoefening. Hoe concreter het planniveau, hoe groter de impact van bewoners in de uiteindelijke plannen, dat is de ervaring.

Op niveau van Groot-Sledderlo ligt de klemtoon dan toch eerder op informeren. De ontwerpers signaleren dat participatie over de grote lijnen moeilijker ligt. Hiervoor zijn verschillende redenen:

  • er zijn randvoorwaarden vanuit de planningscontext die de marges voor participatie inperken. Voor Groot-Sledderlo is dat onder meer het ruimtelijk structuurplan Genk en het afbakeningsproces voor het regionaalstedelijk gebied Genk-Hasselt. Deze processen geven reeds in grote lijnen een visie weer voor Sledderlo of bevatten taakstellingen (bijvoorbeeld naar woningbouw) te realiseren in een regionaalstedelijk gebied. De grote lijnen van een masterplan bevatten technische/abstracte thema's waarbij de link met de persoonlijke levenssfeer moeilijker te leggen is en we mogen hier geen verwachtingspatronen creëren die niet kunnen ingevuld worden vanuit een reeds vastgelegde planningscontext;
  • bewoners willen resultaten zien op korte termijn voor hun directe leefomgeving terwijl het tijdsperspectief voor de uitvoering van een masterplan zich deels op de langere termijn situeert;
  • over de grote lijnen is er vaak nog beperkte informatie: het bestuur kan niet communiceren wat niet binnen de stuurgroep/college is goedgekeurd.

Over de grote lijnen van het plan (wijkstructuur, programma,…) zijn er ook meningsverschillen tussen de bewoners onderling. Door op workshops met gemengde groepen te werken worden visies met mekaar geconfronteerd, wat een leerproces is voor iedereen en ook leidt tot een opener blik. Maar het blijft een utopie om tot één gedragen consensus te komen gezien de grote diversiteit aan wijkbewoners. Belangrijk is om duidelijk en eerlijk te communiceren over de tegenstellingen en keuzes te motiveren.

Onder meer vanuit deze overwegingen ligt op de schaal van Groot-Sledderlo de klemtoon eerder op informeren vanuit een top-down benadering. Op niveau van de wijk Nieuw-Sledderlo krijgen we veel meer een bottom-up benadering, waarbij draagvlak wordt gecreëerd, en duidelijke doelpublieken kunnen benaderd worden. Dit participatieproces is zeer arbeidsintensief.
Bewoners hebben met hun inbreng toch een stempel gedrukt op het plan. Bijvoorbeeld een weg rondom de wijk die door inbreng van de bewoners enkel door fietsers en voetgangers kan gebruikt worden, andere inplanting van de wijklus, het behoud van doodlopende erfstraten, keuze van locatie voor speelterreintjes,…

Ambassadeurs bieden een meerwaarde

Ambassadeurs betekenen een meerwaarde op vlak van informatie-uitwisseling en draagvlakvorming. Elke ambassadeur vult de rol op zijn/haar eigen specifieke wijze in. Het zijn allemaal ambassadeurs die zich in het belang van de wijk engageren, maar elk toch op een andere manier, vaak ook een eigen agenda. De schepen is zoveel als mogelijk aanwezig bij de samenkomsten met de ambassadeurs. Op die wijze vinden opmerkingen van ambassadeurs ook makkelijker hun weg naar het beleid, stuurgroep, ontwerpers,…De mate van deelname aan participatie-initiatieven door ambassadeurs is heel wisselend en afhankelijk van veel factoren: tijd, niet willen aanzien worden als een bemoeial, enz..

Contactgegevens en informatiebronnen

www.LO2020.be
Voorstelling van het project 'Spreken door Ruimte'

Dirk Habils
Dienst Wijkontwikkeling
Stadsplein 1
3600 Genk
089/654310
dirk.habils@genk.be

Liesbeth Arits
Wijkmanager
Dienst Wijkontwikkeling
Stadsplein 1
3600 Genk
089/654313
liesbeth.arits@genk.be

Ganaël Vanlokeren
Woonbeleid
089/654571
ganael.vanlokeren@genk.be

Analoge case Pastoorsbos Roeselare

Als analoge case presenteren we hierbij graag de aanpak voor Pastoorsbos te Roeselare. Het gaat hier om een proces op een veel bescheidener schaalniveau in vergelijking met het eerder beschreven masterplan voor Sledderlo te Genk. Voor Roeselare was het ook een experimenteel proeven van hoe burgerparticipatie kan worden aangepakt bij dergelijk proces en de resultaten gaven de initiatiefnemers zin naar meer.  Getuige daarvan de opvolging bij een nieuw proces, een masterplan voor een bredere regio rond het bos.

Algemene context van het project

Beveren is één van de drie deelgemeentes in Roeselare. De inwoners van Beveren hebben vaak het gevoel dat alle aandacht naar Roeselare centrum gaat en dat de deelgemeentes niet aan bod komen. Er leeft ook een sterke verbondenheid binnen Beveren en een eigen cultuur binnen de deelgemeente.  Een site waarvan de bewoners al jaren vragen om ze op te waarderen is het Pastoorsbos.

Het Pastoorsbos is een verwaarloosd park dat moet gesloten worden telkens er storm komt opzetten. Een herinrichting van het Pastoorsbos is bijgevolg wenselijk, zeker omdat er rond het park heel wat potentiële gebruikers zitten die het park willen/ kunnen gebruiken (kinderopvang, jeugdverenigingen, jonge woonwijken…).

De stad wil de bewoners en gebruikers van het bos de kans geven om mee te denken rond de herinrichting en vond een goed participatieproces van essentieel belang. Daarom werden al van in de eerste fase alle mogelijke doelgroepen bevraagd.

De verschillende doelgroepen werden verdeeld in interne en externe doelgroepen. Alle interne doelgroepen zijn op de hoogte van de plannen en van de laatste stand van zaken. De externe doelgroepen zijn alle belanghebbenden en alle geïnteresseerden die op één of andere manier te maken krijgen met de herinrichting van het Pastoorsbos. Bij de interne doelgroepen waren de belangrijkste spelers de groendienst voor de inhoudelijke input en anderzijds ook de wijkwerkers en de dienst communicatie voor de inspraak. Hiernaast werden ook de betrokken diensten actief betrokken zoals sport, jeugd, cultuur, … en dit omdat zij vaak het aanspreekpunt zijn voor de verenigingen en mee een rol spelen in het participatieproces.

De externe doelgroepen werden vooral benaderd via de opstart van thematische werkgroepen. De werkgroepen bestaande uit vertegenwoordigers van groepen, verenigingen die regelmatig gebruik maken van de site of dit in de toekomst zeker willen doen. De deelnemers aan deze werkgroepen werden als ambassadeurs van het project aangeduid en actief betrokken vanaf de start. De werkgroepen zijn :

  • Sport en recreatie
  • Integrale toegankelijkheid
  • Natuur en milieu

In een tweede fase werden de omwonenden uit de bredere regio betrokken.

Reconstructie van het proces

Het stadsbestuur wil het Pastoorsbos vernieuwen in 2010. Eind 2008 start de stad met de opmaak van het plan en de opstart van het participatieproces. De meest relevante doelgroepen (werkgroepen en omwoners) worden in eerste instantie gevraagd om na te denken over de herinrichting van het Pastoorsbos. Drie werkgroepen worden opgericht en de bewoners uit de omgeving van het Pastoorsbos krijgen een brief waarin hen wordt gevraagd om hun gedachten over het nieuwe Pastoorsbos te formuleren en die in een ideeënbus te doen. De verschillende werkgroepen kwamen hierna verschillende keren samen om insteken te geven rond de behoeften van het plan. De werkgroepen kregen basisvragen door en konden ook mensen doorgeven die deel konden uitmaken van de verdere werkgroepen. Deze insteken resulteerden in een  voorontwerp.

De werkgroepen komen eerst apart samen om één en ander te bespreken rond het voorontwerp. Het aangepaste ontwerp wordt op een bewonersvergadering voorgesteld.

De bewoners waren zo enthousiast en geëngageerd dat er nieuwe initiatieven in die zin werden opgestart. Vooral het participatieproces  zorgde voor een actieve betrokkenheid en een zeer positief gevoel bij de mensen rond het project.

De werken aan het Pastoorsbos zijn momenteel bezig. Omdat het proces zo sterk gesmaakt is, is de methodiek verdergezet bij een nieuw project in Beveren. Zo startte de stad met de opmaak van een masterplan voor een bredere regio rond het bos en werd het participatietraject op een gelijke manier toegepast. De participatie rond dit masterplan loopt in 2010/2011.

Ingezette informatie- en participatiemiddelen

  • Ambassadeurs die in werkgroepen zetelden en actief mee insteken gaven en ook terugkoppelden naar andere betrokkenen;
  • Ideeënbus: iedereen kon hier zijn ideeën, wensen deponeren;
  • Informatievergaderingen.

Contactpersoon

Veronique Degryse
VDegryse@roeselare.be