Staat van de Stad, januari 2009

Tijdens de Staat van de Stad, de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst van het middenveld met het stadsbestuur, wordt een eerste publieksfolder over de Dagen van de Kaaien verdeeld.

februari-maart 2009

Koepelcampagne ‘De Dagen van de Kaaien’

Vanaf nu wordt intensief gecommuniceerd over het masterplan. Voor deze communicatiecampagne werden slogan en beelden uitgedacht door LDV (reclamebureau dat in opdracht van de stad werkt) en de campagne werd verder uitgewerkt door Marketing & Communicatie van de stad Antwerpen in samenwerking met  AG Stadsplanning Antwerpen.

De partners toetsen op vaste overlegmomenten de communicatieafspraken af bij mekaar.

Hieronder vind je een aantal documenten die betrekking hebben op de koepelcampagne:

19 tot en met 21 maart 2009: De dagen van de Kaaien

Symposium voor breed publiek, vertegenwoordigers middenveld en vakpubliek, verdeeld over verschillende locaties: de cruiseterminal aan het Steenplein, zaal Stuurboord in Hangar 26, verschillende boten in de buurt van Hangar 26. Het volledige programma vind je hier. De ontwerpers, stad Antwerpen en W&Z nv stellen het voorontwerp-masterplan voor, zowel aan vakpubliek als breed bewonerspubliek.

De organisator van het symposium, het ‘team opdrachthouder stadsontwikkeling’ staat voor een nieuwe opdracht. Eigenlijk is het gespecialiseerd in kennisuitwisselingen en -producten voor (internationaal) vakpubliek. Nu staat het voor een zeer heterogeen publiek van experts en burgers.

Het team opteert ervoor om het voorontwerp-masterplan zo klaar en inzichtelijk mogelijk te vertalen naar breed publiek, ondanks de moeilijkheidsgraad van het masterplan en zonder oververeenvoudiging. Het publiek mag/moet merken dat het niet eenvoudig is. De uitgangspunten en sleutelprincipes moeten voor iedereen duidelijk zijn.

Het plan resulteert in een toelichting, een DVD, een brochure en bijhorende projectfiches:

Toelichting: stadsbouwmeester Kristiaan Borret licht op zeer bevattelijke manier het voorontwerp masterplan Scheldekaaien toe aan een breed publiek van bewoners en geïnteresseerden aan de hand van een presentatie met beeldmateriaal. Nadien wordt er ruimte gelaten voor vragen en opmerkingen aan een panel waarin ontwerpers, deskundigen en vertegenwoordigers van AG Stadsplanning Antwerpen en W&Z nv zetelen. Alles wordt in goede banen geleid door een moderator.

  • DVD: van ontwerphouding tot ontwerpvoorbeeld per deelgebied. Wordt vertoond tijdens het symposium;
  • brochure ‘Leeswijzer Kaaienplan’ die het opzet (ambities) en de aanpak van stad en W&Z toelicht. Redelijk gebald en volledig. Wordt verdeeld onder de (vak)deelnemers op 300 exemplaren;
  • infofiches ‘Wijk aan het Water’, afgestemd op een ruimer publiek. Illustreren hoe de Scheldekaaien per strategische deelgebied een couleur locale krijgen die aansluit bij de aangrenzende wijk. En hoe ze tegelijk toch één ondeelbaar publieksgebied vormen. Meer hapklaar en levendig, verdeeld op 300 exemplaren.

Voor breed publiek: uitvoerige presentatie van het Kaaienplan (donderdagavond 19 maart)

Gratis en voor iedereen open, Kurt Van Eeghem modereert.

Verloop:

Voor vakpubliek, deskundigen en vertegenwoordigers van het middenveld: congres op vrijdag via inschrijving vooraf. Detailtoelichting en bespreking van het Kaaienplan (20 maart):

Betalend en op uitnodiging, beperkt tot vakpubliek (beleidsmensen, ambtenaren, ontwerpers) en vertegenwoordigers van het middenveld (bewonersgroepen, belangenverenigingen).

Ingeleid met een bezoek aan een tentoonstelling over het masterplan en een informatieve boottocht.

Aansluitend ‘kaaienateliers’ met twee opdrachten:

  • hoe kan het definitief kaaienplan optimaal functioneren als planningsinstrument?
  • welke van de 543 aanbevelingen van De Kaaien op Tafel worden weerhouden? Ordening en selectie.

Slotzitting (21 maart) voor een breed publiek

Voorstelling van de resultaten van de Kaaienateliers + synthetisch verslag van de gesprekstafels (‘De Kaaien op Tafel’): de 543 aanbevelingen, ingedeeld in 18 clusters (verdeling brochure). De resultaten van de individuele vragenlijsten leren dat de deelnemers aan de gesprekstafels voornamelijk in het historisch stadscentrum wonen. Ze illustreren ook de inspanningen van de jeugddienst om jongeren te betrekken?!