De stad Antwerpen en de Vlaamse overheid beslissen in 2007 om een masterplan te laten maken. Het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsplanning Antwerpen (namens de stad Antwerpen) en Waterwegen & Zeekanaal nv (W&Z nv, namens het Vlaams Gewest) schrijven een wedstrijd uit via een Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester. Zij wijzen de opdracht toe aan een tijdelijke vereniging van het Portugese landschapsbureau PROAP en het Vlaamse architectenbureau WIT.

De opdracht van de ontwerpers bestaat uit het ontwikkelen van een globale visie voor de Scheldekaaien die rekening houdt met volgende concrete doelstellingen:

  • stabilisatie van de vervallen historische kaaimuur;
  • verhoging van de waterkering ter beveiliging van de stad tegen overstromingen;
  • heraanleg van de kaaistrook tot één van de meest prominente publieke ruimten van Antwerpen, die de band tussen stad en Schelde herstelt.

Het Masterplan spreekt zich uit over het toekomstige gebruik van de kaaien en bevat krijtlijnen om de ruimtelijke samenhang te garanderen. Ook specifieke vraagstukken over mobiliteit en parkeren, maar ook over de omgang met het historisch erfgoed worden in het Masterplan opgelost.

De stad en het Vlaams Gewest en Waterwegen en Zeekanaal nv legden alle afspraken vast in een aantal documenten:

Het volledige masterplan werd nadien verspreid via een overzichtelijke publicatie: ‘Tussen stad en stroom. Masterplan Scheldekaaien Antwerpen’.