Ruimte delen is ruimte creëren. In de toekomst is het van groot belang dat schoolinfrastructuur buiten de schooluren ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt, scholen hebben immers een belangrijke functie als “maatschappelijk vastgoed” en als kloppend hart voor de hele buurt. In het kader van hun charter met de Vlaamse Regering en in samenwerking met het Departement Onderwijs en AGIOn, startte 'de Verenigde Verenigingen' een project om het openstellen van schoolinfrastructuur ten behoeve van verenigingen concreet te faciliteren. In 2015 publiceerden ze reeds een basisnota waarin vertrokken werd vanuit de noden van verenigingen, om vervolgens de drempels op te lijsten die ervaren worden bij het (willen) openstellen van schoolinfrastructuur.
In 2016 maakten ze werk van laagdrempelige, hanteerbare en vindbare expertise, goede voorbeelden en kant-en-klare hulpmiddelen voor scholen, gemeentebesturen en verenigingen die willen investeren in medegebruik van hun infrastructuur.
Op 23 november presenteren ze de resultaten van hun onderzoek op een studiedag in de Brede School Sint-Joost-Aan-Zee (Brussel). Tijdens een eerste deel presenteren ze de volledige Wegwijzer, een interactieve webtool. Ze nodigen een aantal ervaren delers (verenigingen en schooldirecties) uit die scholen, lokale besturen en verenigingen wegwijs maken in de verschillende sub-thema's van de Wegwijzer. Ze bekijken er onder andere de knelpunten en bijhorende oplossingen bij administratieve formaliteiten, mogelijke financiering, intern beheer - en organisatorische aspecten. In het tweede deel laten ze experten aan het woord voor telkens korte zetelgesprekjes rond een aantal stellingen. Daarin ligt de klemtoon voornamelijk op hoe Vlaams en lokaal beleid kan bijdragen tot het optimaliseren van gedeelde schoolinfrastructuur. Je vindt
hier het programma, alle praktische informatie en het inschrijvingsformulier.