Veranderend speelveld vraagt andere overheid

 

Elke week brengen we hier een studie, publicatie of boek onder de aandacht rond maatschappelijke / stedelijke vraagstukken of beleidsopgaven.  Veel studieplezier!

 

 2017

Week 51
   
Wegwijzer ‘Slim gedeeld’
De Wegwijzer is een gids die je kan raadplegen als je vragen hebt of aan de slag wil gaan rond gedeeld gebruik van schoolinfrastructuur. De Wegwijzer is thematisch opgevat, zo worden telkens administratieve, financiële, organisatorische en technische aspect apart behandeld.  Dit kant-en-klaar stappenplan biedt heel wat ondersteunende tips en handige modeldocumenten.  Je vindt de wegwijzer hier.
   
Week 50
  
Iedereen roept om innovatie, maar wat is dat eigenlijk?
In 10 vragen en antwoorden praten economen Robert Went en Hella Hueck je bij over alles rondom innovatie. Je leest hier het artikel.
    
Week 49
   
Woonwoord
Woonwoord is het vakblad van de sociale huisvestingssector in Vlaanderen. De bedoeling van Woonwoord is ervaringen en visies uit te wisselen, en zo bij te dragen tot een cultuur van samenwerking en dialoog. Het vakblad levert ook heel wat nuttige informatie over bestuur, regelgeving, activiteiten en praktijkvoorbeelden in de sector.  Je vindt hier alle nummers van de laatste 10 jaar
  
Week 48 Eénmeting jeugdbeleid in lokale besturen
De wijze waarop gemeenten, OCMW’s en provincies hun beleid voorbereiden, budgetteren, uitvoeren, opvolgen en evalueren veranderde ingrijpend met de introductie van de beleids- en beheerscyclus (BBC). Sinds 2014 maken lokale besturen een geïntegreerd strategisch meerjarenplan op in de plaats van verschillende sectorale plannen. Voor het beleidsveld ‘jeugd’ betekende dit de afschaffing van het apart jeugdbeleidsplan en een sterk gewijzigde context voor het plannen en uitvoeren van het lokaal jeugdbeleid. Twee metingen, een 0-meting (in 2013) en een 1-meting (in 2016), werden georganiseerd om zicht te krijgen op evoluties, verwachtingen en veranderingen binnen die beleidspraktijk. Je vindt hier meer informatie over het opzet van de 0- meting en 1-meting en hier het rapport van de 0-meting.
   
Week 47 Hoe Mobility as a Service uitwerkt op verstedelijking
Mobiliteit zal de komende tijd fundamentele veranderingen ondergaan: de elektrische auto, duurzaam transport, autonoom rijden, nieuwe vormen van stadsdistributie en de elektrische fiets als alternatief voor de auto. Bij ‘Mobility as a Service’ (MaaS) wordt bezit ingeruild voor een gebruiksabonnement. Deze veranderingen kunnen gevolgen hebben voor het gebruik van stedelijke infrastructuur en mogelijk ook voor de inrichting en het ontwerp van de gebouwde omgeving. Dit artikel gaat dieper in op het concept Mobility as a Service, brengt naast de kansen en knelpunten een aantal (prille) initiatieven in beeld in beeld. In vier scenario’s worden de consequenties geschetst die MaaS kan hebben op de ontwikkeling van de stad en verstedelijkingsopgaven. Je vindt het artikel hier.
    
Week 46              Living Labs in Nederland
Living labs - initiatieven waarin overheden, bewoners, kennisinstellingen, ondernemers en anderen op lokaal niveau gezamenlijk oplossingen zoeken - hebben de belofte in zich om kennis te ontwikkelen voor maatschappelijke vraagstukken. Het Rathenau Instituut selecteerde ruim 90 initiatieven die zich presenteren als living lab. Uit de analyse daarvan blijkt dat living labs zich niet systematisch op het verzamelen, vastleggen en delen van kennis en dat in veel van deze samenwerkingsverbanden nog geen sprake is van co-creatie met burgers of eindgebruikers. Waar dat wel het geval is, blijkt de kennis en ervaring die er ontstaat moeilijk overdraagbaar of breed toepasbaar.  Je vindt hier rapport hier.
  
Week 45 De toekomst in lokale handen
Het inspiratieboek schetst een toekomstbeeld. Om dat te bereiken, zijn transities nodig op zes vlakken: ruimte, natuur en bos, energie, mobiliteit, circulaire economie, en voeding en landbouw. Voor elk thema vind je in dit inspiratieboek een prioritaire doelstelling waarop de gemeente vandaag kan inzetten. Vervolgens worden concrete maatregelen aangereikt om de doelstelling te realiseren, alsook zes sleutels om van deze beleidsacties een succes te maken. Door de blik op 2050 te richten, een duurzaam financieringsmodel toe te passen, burgers te betrekken, sociale inclusie te garanderen, het voorbeeld te geven en over de gemeentegrenzen heen te kijken, kan een duurzaam lokaal beleid ontplooid worden. Voor alle voorstellen worden ook succesvolle voorbeelden belicht. Je vindt de publicatie hier.
  
   
Week 44 Maak kennis met de moslimconsument
Moslimconsumenten bieden voor de Vlaamse agrovoedingssector marktkansen die nu nog niet volledig benut worden. Dat biedt perspectieven om veel geconsumeerde productgroepen te vermarkten met oog voor de doelgroep. Zo kan de landbouwer innoveren met nieuwe etnische teelten en producten: groenten en fruit, peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), schapen- en geitenvlees, noten, zaden en exotische kruiden. Landbouwconcepten als korte keten en biologische landbouw kunnen inspelen op waarden van zowel de traditionele als de bewuste moslimconsument. Naast zijn rol als consument speelt de moslim eveneens een rol als nieuwe actor in de agrovoeding, bijvoorbeeld als ondernemer of als werknemer van de sector. Je vindt de publicatie hier
.
  
Week 43
  
Democratie is een werkwoord
Terwijl we voortdurend klagen over democratie, verandert ze door een veelheid van lokale democratische praktijken. Democratie is doen. Daar zit geen groot plan achter; het gaat niet rechtlijnig naar een nieuw democratisch model. Dat gewenste model kennen we zelfs niet en het ideale model bestaat niet. De praktijken zijn het model. Je vindt hier het artikel dat Filip De Rynck daarover schreef voor Lokaal.
Week 42
  
Met kennis van gedrag beleid maken
Meer aandacht voor gedragseconomische en psychologische kennis kan bijdragen aan een beter beleid. Gedragswetenschappelijke kennis verdient daarom een sterkere inbedding in de beleidsvorming. Bijvoorbeeld door een gedragswetenschappelijke basiscapaciteit bij elk ministerie in te richten. Dit is een van de bevindingen in het WRR-rapport Met kennis van gedrag beleid maken. Je vindt hier het integrale rapport en een samenvatting.
Week 41 VRIND 2017. Vlaamse Regionale Indicatoren
De publicatie geeft informatie over de algemene omgeving waarin de Vlaamse overheid optreedt en over de mate waarin de maatschappelijke doelstellingen en effecten die de Vlaamse overheid zich stelt, gerealiseerd worden. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van circa 900 tabellen, grafieken en kaarten.  Je kan de publicatie hier downloaden of bestellen per post.
Week 40 Kaart overstromingsgevoelige gebieden aangepast
Ministers Joke Schauvliege en Ben Weyts keurden een aangepaste kaart van de overstromingsgevoelige gebieden goed. De kaart treedt op 1 juli 2017 in werking.
De kaart van de overstromingsgevoelige gebieden toont de effectief overstromingsgevoelige gebieden en de mogelijk overstromingsgevoelige gebieden in Vlaanderen. Vergunningverleners gebruiken deze kaart om de watertoets toe te passen, notarissen en makelaars voor de informatieplicht bij de verkoop of verhuur van vastgoed in overstromingsgevoelig gebied. De kaart krijgt regelmatig een update met informatie uit recente overstromingen en nieuwe modelberekeningen.  Je vindt hier meer informatie.
  
Week 39
  

Aanpak eenzaamheid
Je vindt hier een inspirerende eerste verkenning naar eenzaamheid in Amsterdam, uitgevoerd door het team aanpak eenzaamheid en gepubliceerd in februari 2017.
  

Week 38
  
Vergaand veranderen, slim verschillen, duurzaam verbinden
De trendstudie van 2017 Vergaand veranderen, slim verschillen, duurzaam verbinden; Stedelijke trends en opgaven voor 2018 e.v. van Platform 31 (Nederland) zet - in functie van de lokale Nederlandse verkiezingen in voorjaar 2018 - voor de G32-steden relevante ontwikkelingen op een rij. De trends, opgaven en oplossingsrichtingen die ze documenteren zijn ook in belangrijke mate voor Vlaamse steden relevant.  Je leest het rapport hier.
  
Week 37
   
Wonen zonder zorg(en), 10 woonvormen om over na te denken
De alternatieve woonvormen voor ouderen kunnen rekenen op een grote belangstelling. Het scala tussen individueel/zelfstandig wonen en het woonzorgcentra kan een antwoord bieden op vele facetten die gepaard gaan met het ouder worden. Je vindt hier de publicatie waarin 10 woonvormen worden besproken. 
  
Week 36 Ontwerpgids Meegroeiwonen
Een eigen woning, de droom van elke Belg en vaak dé belangrijkste investering in een mensenleven. Huizen en appartementen worden bovendien voor meer dan één generatie gebouwd. Bewoners en bezoekers zijn jong of oud, dik of dun, goed of minder goed te been. In het huis worden meubels verplaatst, feestjes gegeven, met dozen gesjouwd,… Woonwensen veranderen voortdurend. Noden van mensen verschillen. Meegroeiwonen is een dynamische visie op mens en ruimte, over de eigen woning en haar omgeving. Op woningniveau is aanpasbaar en flexibel bouwen het basiskenmerk. Het maakt dat een woning zich kan aanpassen aan zijn bewoners en niet omgekeerd. Dit betekent van meet af aan comfort en veiligheid voor iedereen, wat levenslang wonen mogelijk maakt. Je vindt hier meer informatie, hier de ontwerpgids meegroeiwoningen zelf.
  
Week 26 MIRA Milieurapport Vlaanderen. Systeembalans 2017
MIRA volgt de milieutoestand in Vlaanderen op met behulp van indicatoren. Met deze publicatie willen ze informatie die meer verscholen zit in de indicatoren op de  voorgrond brengen. Ze doen dit door een weloverwogen selectie van figuren en cijfers, die ze uitvoerig voorzien van duiding. In het rapport Systeembalans wordt onderzocht hoe het energie-, mobiliteits- en voedingssysteem in Vlaanderen presteren op milieuvlak, waar er weeffouten optreden en welke verbeteringen nodig zijn.  Deze publicatie is door zijn inhoud en vorm complementair aan de individuele indicatoren op www.milieurapport.be.  Je vindt de publicatie hier.
    
Week 25
  

Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen
De Vlaamse overheid onderzoekt jaarlijks het verplaatsingsgedrag van de Vlamingen. Hiervoor worden Vlamingen van 6 jaar en ouder bevraagd over hun verplaatsings- en mobiliteitsgedrag. Het meest recente verplaatsings- onderzoek werd uitgevoerd van januari 2015 tot januari 2016. 1.626 Vlamingen vulden de enquête volledig in. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken maakte een samenvatting van het verplaatsingsonderzoek 5.1, die je hier vindt. Je vindt hier alle informatie over onderzoek sinds 1994.
     

Week 24
  
Vlaamse Armoedemonitor 2017
De Vlaamse Armoedemonitor wordt opgemaakt ter ondersteuning van het Vlaamse armoedebeleid en wil op een bevattelijke en overzichtelijke manier de armoedesituatie en –evolutie in Vlaanderen in kaart brengen en opvolgen. De publicatie brengt verschillende armoede-indicatoren samen die gebruikt worden in Europese, federale of andere Vlaamse monitorrapporten, aangevuld met eigen accenten en aandachtspunten gebaseerd op de prioriteiten van het Vlaamse armoedebeleid. Je vindt de monitor hier.
   
Week 23 Kwetsbare ouderen thuis ondersteunen. Lokale krachten bundelen
In deze publicatie stelt de Koning Boudewijnstichting de bevindingen voor van een verkennend onderzoek naar de krachten en trends om de zelfredzaamheid en samenredzaamheid van kwetsbare, thuiswonende ouderen te versterken. De focus van deze verkenning ligt op de mogelijke rol van de ‘buurt’ als aanvulling op of brug tussen de triade oudere, mantelzorgers en professionele hulpverlener. De resultaten zijn gebaseerd op gesprekken met 30 direct betrokkenen. Bijkomende inzichten werden geoogst tijdens een inspiratie- en leerdag die door de KBS in oktober 2016 werd georganiseerd en waaraan 120 personen deelnamen (zorg- en welzijnsprofessionals, vrijwilligers, mantelzorgers en ouderen).  Je vindt de publicatie hier.
   
Week 22 Sturen op gemengde wijken vereist coördinatie en subtiliteit
Sturing op de samenstelling van de wijkbevolking is de afgelopen jaren complexer geworden. Dat concludeert Platform31 in een voor de gemeente Rotterdam uitgevoerde verkenning ‘Bijsturen op de compositie van wijken’ naar instrumenten om de sociale compositie van wijken te beïnvloeden. Bij het streven naar menging gaat het niet alleen om de sociaaleconomische samenstelling, maar ook om het evenwichtig spreiden van kwetsbare zorgcategorieën over de wijken van de stad. Deze conclusie trekt Platform31 op basis van zestien gesprekken met vertegenwoordigers van woningcorporaties, zorginstellingen en gemeentelijke diensten.  Je vindt hier meer informatie en hier de publicatie.
   
Week 21
   
Alleenstaande ouders minst tevreden met het leven
Personen die met een partner wonen maar zonder kinderen zijn in het algemeen het meest tevreden met hun leven. Alleenstaande ouders kennen de laagste levenstevredenheid. Bovendien geven alleenstaande ouders aan beduidend minder tevreden te zijn met hun levensstandaard dan samenwonende partners. Dat blijkt uit de resultaten van de SCV-survey van de Studiedienst van de Vlaamse Regering (SVR).  Je vindt hier meer informatie.
    
Week 20 Groen in de stad zorgt voor meetbare positieve effecten
Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van het Agentschap voor Natuur en Bos dat de baten van groen in kaart brengt. Het rapport toont het zwart op wit: groen maakt mensen gezonder, bevordert sociale contacten, lokt meer toeristen en investeerders, trekt de waarde van huizen op, maakt dagen van strenge vorst of hittegolven draaglijker, enzovoort. Die voordelen komen uit alle hoeken: privétuinen, parken, groendaken, individuele bomen… Zelfs het kleinste stukje groen levert in de stad waardevolle diensten of goederen op.  Je vindt hier de integrale studie en hier de brochure waarin de resultaten van deze studie werden verwerkt.
  
Week 19 In cijfers gevat: jeugd(werk) in de stad
In het Vlaamse regeerakkoord werd aangekondigd dat het stedelijke jeugdwerk een specifieke aanpak en bijzondere aandacht verdient (Vlaamse Regering, 2014). In de beleidsnota Jeugd worden een aantal initiatieven vermeld om dat concreet te maken (Gatz, 2014). Het jeugdwerk kan mee een rol spelen bij het zoeken naar antwoorden op bovengenoemde uitdagingen. Jeugdwerk heeft de kracht om de focus te leggen op de dromen en noden van kinderen en jongeren die wonen, spelen, werken of zich bewegen in de stad.
In een brochure stelt de afdeling Jeugd cijfers voor over kinderen en jongeren en jeugdwerk in de Vlaamse stedelijke context. Het gaat niet om nieuwe cijfers maar we verzamelden cijfers uit bestaande publicaties en databanken.  Je vindt de brochure hier.
   
Week 18 The Global Impact of Open Data
In de afgelopen jaren is er veel enthousiasme ontstaan over open data. Verscheidene studies hebben hun potentieel aangetoond om economische innovatie en sociale transformatie te stimuleren, evenals nieuwe vormen van politieke en overheidsverantwoording in te leiden. Maar er is weinig geweten over hoe open data eigenlijk werkt en welke vormen van impact ze hebben. Dit rapport streeft ernaar om dat informatief tekort te verhelpen. Samen met Omidyar Network heeft de GovLab 19 gedetailleerde casestudies uitgevoerd van open-data projecten over de hele wereld. De case studies werden geselecteerd voor hun sectorale en geografische vertegenwoordiging. Ze zijn ondergebracht uit secundaire bronnen ("desk research"), maar ook vanuit een aantal eerstehandse interviews met belangrijke spelers en belangrijke stakeholders. In dit rapport beschouwen we enkele overkoepelende lessen die we uit de casestudies kunnen leren en plaatsen ze binnen een analytisch kader dat ons kan helpen beter te begrijpen wat werkt en wat niet, wanneer het gaat om open data. Je vindt het rapport hier (downloaden kan rechts op de pagina).
   
Week 17 Mobility Mentoring® - Hoe inzichten uit de hersenwetenschap leiden tot een betere aanpak van armoede en schulden
Mensen die in armoede leven of schulden hebben en daar niet snel uitkomen, krijgen al gauw het verwijt dat ze onverstandig zijn. Inzichten uit de hersenwetenschap laten zien waarom: chronische stress door schulden en armoede, verandert de ‘bedrading’ van het brein van mensen. Dat beïnvloedt het geheugen negatief en maakt dat mensen geen overzicht kunnen krijgen en niet goed meer in staat zijn om doelgericht en probleemoplossend te handelen. De Amerikaanse social work-organisatie EMPath ontwikkelde in nauwe samenwerking met Harvard University, een aanpak die uitgaat van Mobility Mentoring®.  Je vindt hier meer informatie (downloaden publicatie in  linkerkolom).
     
Week 16                      'Misschien gaan er een paar generaties over heen, maar de Vlaming moet duurzaam ruimtegebruik zelf willen'
Hiermee snijdt de Vlaams Bouwmeester een ‘moeilijk onderwerp’ aan. ‘Eentje waar spanning opzit’. Op de DuWoBoBlog maakte men een verslag van een lezing van Leo Van Broeck over duurzaam ruimtegebruik op 6 december in Wetteren. Je vindt hier deel 1 (over drie harde feiten over onze te grote ruimtelijke voetafdruk) en hier deel 2 (over 3 voordelen, 7 misverstanden en 20 aanbevelingen.).
   
Week 14
   
Innovatie is keihard werken
Jorrit de Jong is wetenschappelijk directeur van het Innovation in Government-programma op Harvard University’s John F. Kennedy School of Government. Hij onderzoekt hoe overheden door innovatie en samenwerking tot het beste resultaat voor de samenleving kunnen komen. Daarnaast is hij een van de medeoprichters van de Kafkabrigade, een organisatie die overheden helpt om onnodige bureaucratie op te sporen en op te lossen. Je vindt hier zijn lezing op het VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) jaarcongres in 2016.
   
Week 13
    
Concepten en instrumentarium voor financiële verevening tussen lokale overheden in relatie tot ruimtelijk beleid
Het onderzoek heeft als doel om na te gaan op welke wijze financiële vereveningssystemen tussen (lokale) overheden mogelijk zijn, om in de toekomst inkomsten-genererende ruimtelijke ontwikkelingen (vb. bedrijventerreinen, woongebieden, …) meer te lokaliseren op de plekken die vanuit ruimtelijk en maatschappelijk oogpunt daar het meest voor geschikt zijn.  Je vindt het rapport hier.
   
Week 12
  
Temporary use of vacant space in the city
Het REFILL-project verenigt steden als Gent, Amersfoort, Athene, Bremen, Poznan, Riga, Helsinki, Nantes, Ostrava en Cluj die allen een uitgebreide ervaring op het vlak van tijdelijke invulling kunnen voorleggen. Het project wordt ondersteund met Europese URBACT middelen en de Stad Gent is trekker ervan.  Je vindt hier een filmpje over de principes en voordelen van  tijdelijk gebruik gemaakt in het kader van REFILL
   
Week 11
   
Argumentenkaart herbestemming
Het Nationaal Programma Herbestemming en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hebben de argumenten voor en tegen op een rij gezet voor een meer actieve rol van gemeenten op het gebied van herbestemming. Deze Argumentenkaart laat zowel argumenten voor en tegen herbestemming zien, als argumenten voor en tegen een actieve rol van de gemeenten. Uitgangspunt is dat de leegstand structureel is en niet tijdelijk. De kaart is gemaakt op basis van drie denksessies met deskundigen, waaronder ambtenaren van provincies, gemeenten en de rijksoverheid, architecten, wetenschappers en adviseurs op het gebied van vastgoed. Je vindt de kaart hier.
  
Week 10
   
Geen doemdenken maar doendenken
Het uitgangspunt van Henk Oosterling is dat als je daadwerkelijk iets wil veranderen je dan bij de allerkleinsten moet beginnen, kinderen vanaf een jaar of vier. Je vindt hier hoe hij dat ziet.
   
Week 9
  
Bestuur in de datapolis. Slimme stad, blije burger?
Moet elke stad een smart city worden? In zijn oratie fileert Albert Meijer de idee van de smart city en laat haarfijn zien dat schijnbaar technologische keuzen politieke implicaties hebben. Niet de techniek maar de gezamenlijke keuzen van burgers en bestuur in steden moeten centraal staan. Tegenover een geloof in grote technologieën die alle burgers ‘blij’ maakt, plaatst dit boek het vertrouwen in lokale vormen van stedelijke slimheid. Het verbinden van technologische mogelijkheden aan dergelijke stedelijke dynamieken is de echte uitdaging voor bestuurders en burgers. Je vindt de publicatie hier.
     
Week 8 Het onroerend erfgoed in Vlaanderen. Een toekomstverkenning tot 2030
De samenleving staat de komende jaren voor heel wat veranderingen die ook een impact zullen hebben op het onroerend erfgoed en de zorg ervoor. Om een toekomstgericht erfgoedbeleid te kunnen voorbereiden, maakte het agentschap Onroerend Erfgoed een impactanalyse op en blikte daarbij vooruit naar 2030. In de vele trends ziet men zowel uitdagingen als kansen. De kerngedachte is dat de actuele invulling van erfgoed moet aansluiten op de hedendaagse maatschappelijke noden. Gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking zijn daarbij sleutelbegrippen. Je vindt hier de samenvatting van de studie en hier het integrale rapport.
   
Week 7
     
Verhandelbare ontwikkelingsrechten (VOR)
Is een systeem van 'verhandelbare ontwikkelingsrechten' (VOR-systeem) toepasbaar in Vlaanderen? Van september 2015 tot juni 2016 boog een groep van Ruimte Vlaanderen en externe experten zich samen met een stuurgroep over deze vraag. In het rapport lees je in welke mate VOR het verwachtte antwoord biedt op knelpunten van vandaag.  Je vindt hier meer uitleg en onderaan de pagina de volledige adviesnota en alle bijlagen.
Week 6 100 Resilient Cities
Ze begonnen te werken met een eerste groep van 32 steden in december 2013. In 2014 kregen ze 330 aanvragen uit 94 landen voor hun tweede oproep (35 steden werden geselecteerd). De derde oproep leverde in mei 2016 de resterende 33 steden op. Het 100 Resilient Cities team en een panel van deskundige juryleden beoordeelden in totaal meer dan 1.000 aanvragen. De jury ging daarbij op zoek naar innovatieve burgemeesters, een recente katalysator voor verandering, een geschiedenis in het opbouwen van partnerschappen en het vermogen om samen te werken met een groot aantal diverse belanghebbenden. Je vindt hier een overzicht van de 100 steden met telkens meer informatie
   
Week 5
  
Nationale Smart City Strategie Nederland
Een groot aantal Nederlandse steden, bedrijven en wetenschappers hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de Nationale Smart City Strategie. Deze werd vandaag aangeboden aan premier Mark Rutte, die om een gedragen Smart City visie had gevraagd. De G5 steden (Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven) en de G32 zien voor henzelf een leidende rol en vragen de steun van het Rijk.  Je vindt hier het integrale document en hier de samenvatting.
   
Week 4
   
Atelier Track Design Ford Genk
Als vervolg op het prospectief onderzoek in de regio Genk, is er een experimenteel en tegelijk beleidsondersteunend onderzoek, Atelier Track Design, opgezet. Door middel van een imaginair toekomstbeeld voor een circulaire toekomst van de Ford site en de Genkse regio, hebben de onderzoekers een ruimtelijke invulling gegeven aan de mogelijke transitie naar de circulaire economie. Je vindt het eindrapport hier.
   
Week 3 Het innovatiespeelkwartier is voorbij
Op het jaarcongres 2016 van VNG deed Jorrit De Jong een poging drie illusies over innovatie weg te nemen. Bijvoorbeeld dat pionieren in de publieke sector een leuke, frisse activiteit is waar iedereen voor in is en energie van krijgt. ‘Niets van waar’, hield De Jong de congresgangers voor. ‘Het is helaas vaak vechten tegen de bierkaai, met veel geduw, getrek en gezeur, en het is veelal lastig financiering te regelen.’ Dat innovatie vooral met creativiteit en leiderschap te maken heeft, is ook een illusie, aldus De Jong. ‘Innovaties smelten vaak als sneeuw voor de zon als leiders vertrekken.’ Illusie nummer drie: innovatie is optioneel, en dat is ook niet waar, zegt De Jong. ‘Sterker nog, innovatie is geen hobby, maar een kerntaak.’  Je vindt zijn lezing hier.
  
Week 2


    

Smart Cities
Vuilnisbakken met sensoren die het controlecentrum laten weten dat ze dringend leeggemaakt moeten worden, sensoren die files voorspellen of senioren monitoren ... In zogenoemde slimme steden als Amsterdam en Barcelona is het geen sciencefiction meer. Koppen reisde naar Amsterdam en Barcelona, dé smart cities van Europa. Je kan hier de uitzending bekijken.
  
 Week 1 Wicked problems: Venijnige vraagstukken als vuurproef voor de publieke dienstverlening
Sommige vraagstukken in de samenleving laten zich nauwelijks oplossen. Schijnbaar doeltreffende aanpakken leveren toch weer nieuwe problemen op. Het vraagstuk blijft. Dit soort complexe problemen zijn te typeren als ‘venijnige vraagstukken’, een vrije vertaling van ‘wicked problems’, een begrip dat in de jaren zeventig voor het eerst in de bestuurskundige literatuur opdook en in de laatste jaren opnieuw in de belangstelling komt. Je vindt hier een essay van Pieterjan van Delden over dit thema.

2016

Studies gepubliceerd in 2016 vind je hier.