1. LOKAAL WOONBELEID COÖRDINEREN | | |  |
A. INTERNE ORGANISATIE / COÖRDINATIE VAN HET WOONBELEID | | |  |
| | |  |
| Het lokaal woonoverleg wordt 4 keer per jaar georganiseerd. Naast de betrokken schepenen is er ook een afvaardiging van de betrokken diensten (woondienst, omgevingsvergunning, ruimtelijke planning), een vertegenwoordiging van de SHM, het Welzijnshuis en Wonen Vlaanderen. Op agenda worden ook andere partners uitgenodigd. Hier worden alle sociale woonprojecten, de projecten van de SHM, het sociaal woonaanbod, het woonbeleid enz.. besproken. | |  |
Overleg immokantoren | Jaarlijks overleg met immokantoren opgestart sinds 2013. | |  |
| Verschillende interne overlegmomenten. Extern overleg : participatie Commissie huisvesting VVSG, Woonwinkeloverleg, overlegstructuren via IGS Wonen Regio Roeselare | |  |
C. SAMENWERKINGSVERBANDEN | Met alle woonactoren, o.a. met sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel, SVK Regio Roeselare, intergemeentelijke woondienst, CAW, Welzijnshuis Roeselare, Energiesnoeiers, Mid-West ... | |  |
2. KLANTGERICHTE DIENSTVERLENING | | |  |
| | |  |
| | |  |
| De woondienst werd sinds 1/01/2016 opgesplitst in een front office en back office enerzijds en beleidsontwikkeling anderzijds. De front office behandelt de algemene vragen van klanten, de technische vragen op dossierniveau worden door de backoffice opgelost. De producten en processen die betrekking hebben op wonen/welzijn, zoals preventie uithuiszetting, preventie dak- en thuislossheid zijn geclusterd in de werking van het Welzijnshuis. In de cel beleidsontwikkeling Ruimte neemt een expert wonen de taak op zich om het woonbeleid verder vorm te geven in een team van experten, met o.a. een expert mobiliteit, expert ruimtelijke planning,... | |  |
| | |  |
| Ja, volgens het principe front office/back office | |  |
| | |  |
| | |  |
| | |  |
| De woondienst heeft diverse folders: - energie
- levenslang wonen
- leegstand
- verwaarlozing
- tweede verblijven
- verhuren
| |  |
| Ja, afhankelijk van vraag en aanbod worden infoavonden georganiseerd. | |  |
| Onder rubriek wonen, vind je alle info terug | |  |
| | |  |
3. ONDERBOUWD EN EFFICIËNT BESTUREN | | |  |
| Missie De stad Roeselare wil een actief woonbeleid voeren. Hiermee geeft de stad een concrete invulling aan de Vlaamse Wooncode en art. 23 van de Grondwet, dat alle inwoners het recht op een menswaardig wonen garandeert. Visie Het uitvoeren van de missie van het voeren van een actief stedelijk woonbeleid gebeurt door het stimuleren van een aanbodbeleid, het voeren van een kwaliteitsbeleid, het opnemen van de regierol van de stad in het woonbeleid en het voorzien van een integrale toegankelijke dienstverlening naar alle inwoners. De stad wil een voldoende en betaalbaar aanbod aan woningen stimuleren voor verschillende doelgroepen en woonvormen. De stad wil een ondersteuningsbeleid voeren zodat er overal kwalitatief kan gewoond worden. De stad zal hiertoe de regierol in het woonbeleid op zich nemen om in samenwerking met alle betrokken actoren dit woonbeleid te realiseren.
In bijlage: - meerjarenplan 2014-2019 |  |  |
Kennis verzamelen over wonen | | |  |
| In 2006 werd een woonstudie uitgevoerd. In 2008 werd een woonprogramma opgemaakt. In 2015 werd een interne studie meergezinswoningen uitgevoerd. In 2016 werd de studie meergezinswoningen aangevuld met de interne studie grondgebonden woningen. |  |  |
| Jaarlijks wordt er een actieplan wonen opgemaakt. Er werd ook een strategisch plan wonen 2008-2013 uitgewerkt. Woonbeleidsplan 2014-2019 werd uitgewerkt in de doelstellingenboom van de stad (BBC) In het bestuursakkoord 2019-2024 "Vooruit met Roeselare", worden beleidsacties wonen gespecifieerd. |  |  |
| | |  |
Elektronisch databeheer/dossierbeheer | Er is een klantenregistratiesysteem en systeem dossierbeheer. Alle meldingen van burgers worden geregistreerd. Er is een Woonmonitor ifv. databeheer, rapportage en omgevingsanalyse | |  |
| | |  |
4. AANBOD BETAALBARE WONINGEN VERHOGEN | | |  |
| | |  |
A.1. Vergroten aanbod van bouwgrond (private en publieke gronden) | | |  |
A.1.1. Decretaal instrumentarium: activeren onbebouwde bouwkavels | | |  |
Register van onbebouwde percelen | De stad beschikt over een register onbebouwde percelen (ROP). | |  |
Heffingen op onbebouwde percelen | De stad beschikt over een lokaal heffingsreglement: belasting op onbebouwde percelen gelegen in woongebied en in verkavelingen. | |  |
A.1.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
A.2. Verhogen betaalbaarheid bouwgrond via grondbeleid | | |  |
A.2.1. Private en publieke gronden (excl. gronden van lokaal bestuur) | | |  |
Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
A.2.2. Gronden van het lokaal bestuur | | |  |
A.2.2.1. Decretaal instrumentarium | | |  |
A.2.2.1.1. Actief gemeentelijk grondbeleid | | |  |
a. Aankoop, verkoop of ruil van gronden | | |  |
| | |  |
| | |  |
| | |  |
A.2.2.1.2. Financiële ondersteuning | | |  |
A.2.2.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
B. BETAALBARE PRIJS KOOPWONING | | |  |
B.1. Ondersteuning burger bij eigendomsverwerving | | |  |
| De stad beschikt niet over een aankooppremie. | |  |
Informeren en sensibiliseren over ondersteuningsmogelijkheden door andere overheden | Op de Woondienst wordt info gegeven met betrekking tot aankoop van een woning, sociale leningen. | |  |
| | |  |
B.2. Pandenbeleid: sociale koopwoningen en bescheiden woningen | | |  |
Opleggen van een sociale last voor sociale koopwoningen | | |  |
Opleggen van een bescheiden last voor bescheiden woningen | Wordt opgevolgd door de interne diensten op verkavelingsniveau | |  |
Reglement sociaal wonen/verordening bescheiden wonen | | |  |
| | |  |
B.3. Pandenbeleid: lokaal bestuur als actor | | |  |
B.3.1. Zelf (sociale of bescheiden) woonprojecten realiseren | De stad is niet zelf actief om een sociaal woonaanbod te realiseren. Hiervoor wordt samengewerkt met de lokale sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel en het sociaal verhuurkantoor. | |  |
Subsidies aanvragen in kader van sociale woningbouwprojecten (subsidie voor verwerving van gronden en panden, subsidie voor de bouw van of renovatie tot sociale koopwoningen, subsidie voor dan aanleg of de aanpassing van wooninfrastructuur) | | |  |
Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (conceptsubsidie) | | |  |
Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (projectsubsidie) | Het stadsvernieuwingsproject 'Roeselare Centraal' is in uitvoering en is gericht op een herwaardering van de stationsomgeving en de verbinding tussen het stadscentrum en de wijk Krottegem. |  |  |
Subsidies vernieuwing voormalige bedrijfspanden aanvragen | | |  |
Federaal grootstedenbeleid | | |  |
| | |  |
C. BETAALBARE PRIJS HUURWONING | | |  |
C.1. Sociale huurwoningen | | |  |
C.1.1. Vergroten aanbod sociale woningen | | |  |
a. Lokaal woonbeleid regisseren | Vanuit het departement Ruimte, cel Beleidsontwikkeling wordt het thema wonen gestuurd. | |  |
b. Aansnijden eigen gronden | De stad beschikt niet over eigen gronden die voor wonen kunnen aangesneden worden. | |  |
Register van onbebouwde percelen in eigendom van Vlaamse besturen en Vlaamse semipublieke rechtspersonen | De stad beschikt over een register onbebouwde gronden. | |  |
| Ja, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23/11/2015 | |  |
c. Bindend sociaal objectief/woonbeleidsconvenant | Monitoring stand van zaken in het behalen van het sociaal objectief. BSO werd behaald. Woonbeleidsconvenant werd afgesloten 2018. | |  |
d. Opleggen van percentages sociaal woonaanbod | Decretale normen decreet grond- en pandenbeleid | |  |
Gemeentelijk reglement sociaal wonen | | |  |
Sociale last in verkavelings- of stedenbouwkundige vergunning | Decretale normen decreet grond- en pandenbeleid | |  |
e. Verhuren eigen woningen | | |  |
| | |  |
a. Lokaal toewijzingsreglement | Intergemeentelijk toewijzingsreglement ihkv. Proef-Wonen en een lokaal toewijzingsreglement ten voordele van ouderen, dit in samenwerking met de lokale sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel | |  |
| | |  |
c. Verhuren buiten stelsel | Er is een samenwerking met de sociale huisvestingsmaatschappij waarbij een aantal woningen buiten het sociaal huurstelsel worden aangeboden als doorgangswoning. | |  |
| | |  |
C.2. Private huurwoningen | | |  |
| | |  |
a. Oprichten of ondersteunen van een SVK | Ja, er is een SVK met werkingsgebied regio Roeselare. Samenwerkingsprotocol woondienst-SVK: bij iedere nieuwe inhuurname van woningen SVK moet eigenaar conformiteitsattest kunnen voorleggen. | |  |
| Gerichte doorverwijzing, folder, zitdag in gebouw, woondienst,... | |  |
| Werkingsbijdrage van de stad en andere deelnemende gemeenten in de regio | |  |
| De stad reikt een aanbodgerichte huursubsidie uit ism SVK regio Roeselare. De stad werkt in 2010 een reglement uit voor een aanbodgerichte huursubsidie. Om versneld meer sociale huurwoningen op de markt te krijgen via het Sociaal Verhuurkantoor, wordt een gerichte huursubsidie uitgewerkt. Wanneer het Sociaal verhuurkantoor een woning in een hogere prijsklasse kan inhuren, die tevens aan alle kwaliteitseisen voldoet, kan het prijsverschil voor de sociale huurder gecompenseerd worden door een gerichte tussenkomst voor die woningen in de vorm van een huursubsidie. |  |  |
b. Eigen andere initiatieven | | |  |
C.2.2. Financiële ondersteuning van de huurder | | |  |
| | |  |
C.3.1. Sturen van het aanbod | | |  |
| | |  |
| | |  |
5. KWALITEITSVOL WONEN EN BOUWEN | | |  |
A. KWALITEITSNORMEN VOOR WONINGEN EN KAMERS | | |  |
| | |  |
A.2. Aanvullende gemeentelijke reglementering | | |  |
| De stad beschikt over een lokale verordening met kwaliteitseisen voor kamers en studentenkamers, gekoppeld aan een uitbatingsvergunning. Een stedenbouwkundige verordening werd opgemaakt. |  |  |
| | |  |
| | |  |
Kwaliteitsonderzoek woningen/kamers | Vlaamse Wooncode: administratieve verordening op verhuren van kamers | |  |
Conformiteitsattest woningen/kamers | Vlaamse wooncode: administratieve verordening op verhuren van kamers | |  |
B. BESTRIJDEN EN VOORKOMEN VAN LEEGSTAND | | |  |
| | |  |
Leegstandsregister (lijst van leegstaande woningen en lijst van leegstaande gebouwen) | |  |  |
Gemeentelijke leegstandsheffing | |  |  |
Recht van voorkoop obv Vlaamse Wooncode | | |  |
Stimulerende maatregelen ter voorkoming /beëindiging van leegstand | Ja: belasting op leegstand (reglement cf item leegstandsheffing) | |  |
C. BESTRIJDEN EN VOORKOMEN VAN VERWAARLOZING | | |  |
| | |  |
Gemeentelijke lijst van verwaarloosde woningen en gebouwen | | |  |
Gemeentelijke opcentiemen op de Vlaamse heffing op verwaarlozing | | |  |
Gemeentelijke heffing op verwaarlozing | |  |  |
Recht van voorkoop obv Vlaamse Wooncode | | |  |
Stimulerende maatregelen ter voorkoming/beëindiging van verwaarlozing | Ja - belasting op leegstand (reglement cf item heffing verwaarlozing) | |  |
D. BESTRIJDEN EN VOORKOMEN VAN VERKROTTING | | |  |
| Verkrotting in de stad wordt opgespoord via de kwaliteitscontrole woningen op de woondienst. | |  |
Onbewoonbaarverklaring obv Nieuwe Gemeentewet | | |  |
Ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring van woning obv Vlaamse Wooncode | | |  |
Ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring van kamers obv Vlaamse Wooncode | | |  |
| Volgens wooncode: neen Volgens nieuwe gemeentewet: ja | |  |
| | |  |
Recht van voorkoop obv Vlaamse Wooncode | | |  |
| | |  |
Lijst van ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woningen | | |  |
Gemeentelijke opcentiemen op de Vlaamse heffing op verkrotting | | |  |
Gemeentelijke heffing op verkrotting | | |  |
Stimulerende maatregelen ter voorkoming/beëindiging van verkrotting | Ja (premies) + advies Premies: stedelijke aanpassingspremie levenslang wonen |  |  |
E. BESTRIJDEN VAN OVERBEWONING | | |  |
Weigering conformiteitsattest | | |  |
Onaangepast- en overbewoondverklaring | | |  |
F. BESTRIJDEN VAN HUISJESMELKERIJ | | |  |
6. DUURZAAM WONEN EN VERBOUWEN | | |  |
A. SENSIBILISERING EN ADVIES | | |  |
| | |  |
| | |  |
| | |  |
B. SUBSIDIES/PREMIES/LENINGEN | | |  |
| Geen directe incentives, wel ondersteunen van groepsaankopen | |  |
| | |  |
| | |  |
Aanpasbaar/levenslang wonen | Sinds 1 januari 2011 kent de stad Roeselare een premie levenslang wonen toe. Voorwaarden zie reglement en folder. |  |  |
| | |  |
| | |  |
| Voor de jaren 2017-2021 wenst stad Roeselare verouderde appartementen te screenen naar woningkwaliteit en energiezuinigheid. Door het gericht adviseren van de vereniging van mede-eigenaars, trachten we hen aan te zetten tot renoveren. Hierdoor hopen we het evenwicht tussen het nieuw en verouderd appartementenpatrimonium te behouden. | |  |
| | |  |
| | |  |
Preventie van uithuiszetting | Het Welzijnshuis (OCMW Roeselare) neemt dat op zich, in samenwerking met het CAW Centraal West Vlaanderen | |  |
Toeleiding naar woningmarkt | Ja, via éénloketfunctie en constructieve samenwerkingsverbanden met alle woonactoren. | |  |
Begeleiding in de sociale huisvesting | De woondienst geeft alle info over kwaliteitsvoorwaarden waaraan een huurwoning moet voldoen. Je kan ook info verkrijgen over de verschillende soorten huurovereenkomsten, de wettelijke bepalingen die erin moeten worden vermeld, hoe je als (ver)huurder een correcte opzeg kunt geven,...hiervoor kan je terecht in het Welzijnshuis Het adviespunt huurdersbond houdt ook wekelijks zitdag in het Welzijnshuis. Je kan ook een overzicht krijgen van alle instanties die sociale leningen verstrekken. | |  |
Begeleiding op de private woningmarkt | In het Welzijnshuis kan je elke week een geactualiseerde lijst afhalen. Je krijgt een overzicht van de woningen, appartementen, studio's en kamers die via internet op de privémarkt te huur worden aangeboden. Een woonbuddy kan voor de meest kwetsbare gezinnen ingezet worden ter ondersteuning van de zoektocht op de private huurmarkt. Het Welzijnshuis informeert je over de voorwaarden voor het huren van een sociale woning en verwijst je door naar de sociale bouwmaatschappij De Mandel. Het Sociaal Verhuurkantoor heeft zitdagmomenten waarbij kandidaat-huurders zich kunnen inschrijven voor sociale huisvesting. Roeselare beschikt over een uniek inschrijvingsformulier voor de lokale aanbieders van sociale huisvesting. Het Welzijnshuis geeft je ook een pak energiebesparende tips. Daarnaast gaat er 2 keer per maand ook een zitdag door van Energiesnoeiers. Dit is bedoeld voor iedere inwoner die bezorgd is om zijn energiefactuur en wil weten wat hij/zij kan doen om minder te moeten betalen. Energiesnoeiers bieden ondersteuning bij het uitvoeren van een V-test, inschrijving groepsaankoop Groene Stroom (prov. W-Vl)
| |  |
Begeleiding daklozen/thuislozen | Verschillende initiatieven vanuit het team dak- en thuisloosheid in het Welzijnshuis, o.a. permanente nachtopvang, aanbod nood- en doorgangswoningen, ... | |  |
| | |  |
Recuperatie kosten herhuisvesting | De stad ondertekende een samenwerkingsovereenkomst met RWO Vlaanderen. De gemaakte kosten worden door het Herstelfonds betaald, de stad moet geen prefinanciering meer voorzien. |  |  |
| - woonbuddy's:Doel: mensen ondersteunen en begeleiden op zoek naar een geschikte woning (plaatsbezoeken, info, doorverwijzing,...)
- info en advies huurwetgeving aan eigenaars en huurders via verhuurdersloket
| |  |
| | |  |
| Roeselare participeert in het regionaal crisisnetwerk. De stad beschikt over een aantal crisis- en doorgangswoningen | |  |
| | |  |
| Ja, permanent in het jaar. | |  |
| Enkel doorgangswoningen van OCMW. Wel afspraak met OCMW dat er bij noodsituaties mensen kunnen opgevangen worden in een doorgangswoning (OCMW). | |  |
| | |  |
| | |  |
| | |  |
| De stad onderzocht potentiële locaties voor het voorzien van een pleisterplaats. Dit werd anno 2019 nog niet gerealiseerd | |  |
| | |  |
| | |  |
A. KWALITEIT VAN DE WOONOMGEVING | De stad hanteert in een woningtypetoets voor de ontwikkeling van meergezinswoningen ifv leefbaarheid en kwalitatieve woonomgeving. De stad heeft een stedenbouwkundige verordening ter garantie van de woningkwaliteit. | |  |
| | |  |
| | |  |