 | 4. AANBOD BETAALBARE WONINGEN VERHOGEN | | |  |
 | | | |  |
 | A.1. Vergroten aanbod van bouwgrond (private en publieke gronden) | | |  |
 | A.1.1. Decretaal instrumentarium: activeren onbebouwde bouwkavels | | |  |
 | Register van onbebouwde percelen | In februari 2017 keurde de gemeenteraad het gemeentelijk actieplan sociale woningen goed. Er werd 7 percelen geselecteerd, die uitsluitend bestemd zijn voor sociaal wonen, coform de acties. |  |  |
 | Heffingen op onbebouwde percelen / Activeringsbelasting | De activeringsheffing vervangt de vroegere belasting op niet-bebouwde percelen, gelegen in een niet-vervallen verkaveling. Zoals vroeger heeft deze belasting in de eerste plaats een stedenbouwkundig doel: ze is bestemd ter ondersteuning van het gemeentelijk grondbeleid. Enerzijds het bewoonbaar maken en bebouwen van percelen die daartoe bestemd zijn en anderzijds het tegengaan van grondspeculatie door het stimuleren van de verkoop van deze percelen. | |  |
 | A.1.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | A.2. Verhogen betaalbaarheid bouwgrond via grondbeleid | De stad wil bij het realiseren van de laatste grote woonontwikkelingsgebieden op haar grondgebied, de betaalbaarheid van het woonaanbod verzekeren. Daarvoor realiseert de stad een aantal grondverwervingen in het stedelijk woongebied Immerzeeldreef - en andere gebieden. Door de regierol op zich te nemen kunnen woningaanbod en vraagprijs worden gestuurd. De stad kan tevens mee bepalen voor welke doelgroep (woningtypologieën) er gebouwd wordt. | |  |
 | A.2.1. Private en publieke gronden (excl. gronden van lokaal bestuur) | | |  |
 | Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | A.2.2. Gronden van het lokaal bestuur | In het gemeentelijk actieplan sociaal wonen zijn ook gronden in eigendom van de Stad Aalst en OCMW Aalst opgenomen. | |  |
 | A.2.2.1. Decretaal instrumentarium | | |  |
 | A.2.2.1.1. Actief gemeentelijk grondbeleid | | |  |
 | a. Aankoop, verkoop of ruil van gronden | | |  |
 | | | |  |
 | | | |  |
 | | | |  |
 | A.2.2.1.2. Financiële ondersteuning | | |  |
 | A.2.2.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | B. BETAALBARE PRIJS KOOPWONING | | |  |
 | B.1. Ondersteuning burger bij eigendomsverwerving | Prikkelproject Rechteroever 2013-2015 is nu afgelopen en werd geëvalueerd. Een nieuw prikkeldoelgebied werd uitgestippeld: De Watertorenwijk. De Stad voerde een huis-aan-huis enquête om de nodige input verzamelen om een actieplan en premiebeleid op te zetten aangepast aan de noden van de buurt. Het prikkelproject werd goedgekeurd en ging van start in 2017 tem 2020. |  |  |
 | | | |  |
 | Informeren en sensibiliseren over ondersteuningsmogelijkheden door andere overheden | | |  |
 | | | |  |
 | B.2. Pandenbeleid: sociale koopwoningen en bescheiden woningen | | |  |
 | Opleggen van een sociale last voor sociale koopwoningen | | |  |
 | Opleggen van een bescheiden last voor bescheiden woningen | | |  |
 | Reglement sociaal wonen/verordening bescheiden wonen | | |  |
 | | | |  |
 | B.3. Pandenbeleid: lokaal bestuur als actor | | |  |
 | B.3.1. Zelf (sociale of bescheiden) woonprojecten realiseren | | |  |
 | Subsidies aanvragen in kader van sociale woningbouwprojecten (subsidie voor verwerving van gronden en panden, subsidie voor de bouw van of renovatie tot sociale koopwoningen, subsidie voor dan aanleg of de aanpassing van wooninfrastructuur) | De stad verwierf enkele woningen in het kader van het Prikkelproject Rechteroever, door het uitoefenen van haar recht van voorkoop. Deze panden worden gesloopt en vanaf 2014 stelselmatig vervangen door nieuwbouw, meer specifiek sociale koopwoningen. De stad doet beroep op de voorziene subsidiekanalen bij het VMSW voor de verwerving, sloop en nieuwbouw. Alle 5 woningen werden verkocht via de private markt of als sociale koopwoning. | |  |
 | Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (conceptsubsidie) | Via een conceptstudie werd een herontwikkelingsplan ontwikkeld voor het kerngebied van de Aalsterse Rechteroever. | |  |
 | Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (projectsubsidie) | | |  |
 | Subsidies vernieuwing voormalige bedrijfspanden aanvragen | | |  |
 | Federaal grootstedenbeleid | | |  |
 | | | |  |
 | C. BETAALBARE PRIJS HUURWONING | | |  |
 | C.1. Sociale huurwoningen | De stad Aalst verhuurt zelf 100-tal sociale huurwoningen. Via het Sociaal Verhuurkantoor worden sinds januari 2019 in totaal 130 woningen verhuurd aan mensen die in een woonnoodsituatie verkeren. De stad Aalst is aangesloten bij Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen. De Stad Aalst beschikt over 12 doorstroomwoningen die verhuurd worden aan mensen die met een ernstige woonnoodsituatie geconfronteerd worden. Bovendien telt de Stad Aalst 2 woonwagenterreinen, gelegen aan Bleekveld (Aalst) en de Zijpstraat (Hofstade). In totaal worden hier 29 standplaatsen verhuurd. | |  |
 | C.1.1. Vergroten aanbod sociale woningen | | |  |
 | a. Lokaal woonbeleid regisseren | Zie regierol Lokaal Woonoverleg. | |  |
 | b. Aansnijden eigen gronden | | |  |
 | Register van onbebouwde percelen in eigendom van Vlaamse besturen en Vlaamse semipublieke rechtspersonen | | |  |
 | | Het gemeentelijk actieplan sociaal wonen werd goedgekeurd in 2017. | |  |
 | c. Bindend sociaal objectief/woonbeleidsconvenant | De voortgangstoets van de stad Aalst is positief om tegen 2025 het bindend lokaal objectief te bereiken. De stad Aalst sloot in 2018 een woonbeleidsconvenant af met Vlaanderen voor 76 bijkomende sociale woningen. | |  |
 | d. Opleggen van percentages sociaal woonaanbod | | |  |
 | Gemeentelijk reglement sociaal wonen | |  |  |
 | | | |  |
 | e. Verhuren eigen woningen | | |  |
 | | | |  |
 | a. Lokaal toewijzingsreglement | De stad Aalst heeft sinds 2016 een lokaal toewijzingsreglement voor senioren ism SHM Denderstreek, CV voor Huisvesting Groot-Aalst, CV Dewaco werkerswelzijn. 168 sociale woningen op het grondgebied Aalst zijn voorbehouden voor 65-plussers. |  |  |
 | | |  |  |
 | c. Verhuren buiten stelsel | | |  |
 | C.1.3. Financiële ondersteuning van de huurder | | |  |
 | C.2. Private huurwoningen | | |  |
 | | | |  |
 | a. Oprichten of ondersteunen van een SVK | Het Sociaal Verhuurkantoor binnen de stad Aalst werd opgericht in 2009. SVK Aalst trad in 2011 toe tot SVK Zuid-Oost-Vlaanderen. De stad Aalst telt nu 130 SVK woningen. | |  |
 | | Via het stadsmagazine Chipka werd een infographic gepubliceerd die de werking van SVK uitlegt in een eenvoudige tekening. Door de verschillende aspecten rond Wonen waarmee team Wonen van de stad Aalst dagelijks geconfronteerd wordt, worden mensen met een woning die in aanmerking komt voor verhuur door SVK, hiervoor actief aangesproken. Senioren die naar een woonzorgcentrum verhuizen, krijgen eveneens de informatie over verhuur aan SVK. Jaarlijks verschijnt in het maandelijkse stadsmagazine Chipka' een wervend artikel om de uitbreiding van het aantal SVK-woningen op het grondgebied van Aalst verder te stimuleren. | |  |
 | | | |  |
 | | | |  |
 | b. Eigen andere initiatieven | | |  |
 | C.2.2. Financiële ondersteuning van de huurder | | |  |
 | C.3.1. Sturen van het aanbod | | |  |
 | | | |  |
 | | | |  |
 | 4. AANBOD BETAALBARE WONINGEN VERHOGEN | | |  |
 | | | |  |
 | A.1. Vergroten aanbod van bouwgrond (private en publieke gronden) | | |  |
 | A.1.1. Decretaal instrumentarium: activeren onbebouwde bouwkavels | | |  |
 | Register van onbebouwde percelen | 1. Lijst van onbebouwde percelen voor heffing Deze lijst wordt beheerd door de stadsdienst financiën. Nieuwe gronden komen er voornamelijk bij aan de hand van gegevens van afbraak (bv.van leegstaande en verwaarloosde panden) of via een spontane controle. Nieuwe onbebouwde kavels komen er voornamelijk via verkavelingsvergunningen die de stadsdienst Stadsontwikkeling doorgeeft. Meer informatie te verkrijgen bij stadsdienst Financiën -eigendomsbelasting@ntwerpen.be 2. Register onbebouwde percelen In kader van het decreet grond- en panden moet er een vernieuwd register van onbebouwde percelen van publieke en semi-publieke rechtsgronden worden opgemaakt. Meer informatie te verkrijgen bij stadsdienst Woonregie - woonregie@antwerpen.be | |  |
 | Heffingen op onbebouwde percelen | De belasting geldt voor gronden die op 1 januari van het aanslagjaar onbebouwd zijn. Er wordt niet langer belast zodra er 1 bouwlaag gebouwd is. |  |  |
 | A.1.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | A.2. Verhogen betaalbaarheid bouwgrond via grondbeleid | | |  |
 | A.2.1. Private en publieke gronden (excl. gronden van lokaal bestuur) | | |  |
 | Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | A.2.2. Gronden van het lokaal bestuur | | |  |
 | A.2.2.1. Decretaal instrumentarium | | |  |
 | A.2.2.1.1. Actief gemeentelijk grondbeleid | | |  |
 | a. Aankoop, verkoop of ruil van gronden | | |  |
 | | Dit instrument wordt eerder gebruikt om, net zoals bij een concessieovereenkomst, het gebruik van waardevolle gebouwen -die men niet definitief uit het stadspatrimonium wil zien verdwijnen- mogelijk te maken (voor bvb horeca-uitbating). | |  |
 | | Idem als recht van erfpacht | |  |
 | | | |  |
 | A.2.2.1.2. Financiële ondersteuning | | |  |
 | A.2.2.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | B. BETAALBARE PRIJS KOOPWONING | | |  |
 | B.1. Ondersteuning burger bij eigendomsverwerving | | |  |
 | | | |  |
 | Informeren en sensibiliseren over ondersteuningsmogelijkheden door andere overheden | Alle relevante info kunnen burgers bekomen bij de stedelijke woonkantoren, zie punt 2.A. | |  |
 | | | |  |
 | B.2. Pandenbeleid: sociale koopwoningen en bescheiden woningen | | |  |
 | Opleggen van een sociale last voor sociale koopwoningen | | |  |
 | Opleggen van een bescheiden last voor bescheiden woningen | | |  |
 | Reglement sociaal wonen/verordening bescheiden wonen | | |  |
 | | | |  |
 | B.3. Pandenbeleid: lokaal bestuur als actor | | |  |
 | B.3.1. Zelf (sociale of bescheiden) woonprojecten realiseren | Bij stadsvernieuwingsprojecten wordt er steeds bekeken of er een aanbod aan sociaal of betaalbaar wonen kan voorzien worden. Maar dit hangt van project tot project af. | |  |
 | Subsidies aanvragen in kader van sociale woningbouwprojecten (subsidie voor verwerving van gronden en panden, subsidie voor de bouw van of renovatie tot sociale koopwoningen, subsidie voor dan aanleg of de aanpassing van wooninfrastructuur) | | |  |
 | Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (conceptsubsidie) | Er wordt gebruik gemaakt van conceptsubsidie van het stadsvernieuwingsfonds. Meer informatie te verkrijgen bij AG Vespa - 03 259 28 10 | |  |
 | Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (projectsubsidie) | Er wordt gebruik gemaakt van projectsubsidie van het stadsvernieuwingsfonds. Klik hier voor meer informatie rond projecten die gesubsidieerd worden. Meer informatie te verkrijgen bij AG Vespa - 03 259 28 10 | |  |
 | Subsidies vernieuwing voormalige bedrijfspanden aanvragen | | |  |
 | Federaal grootstedenbeleid | | |  |
 | | | |  |
 | C. BETAALBARE PRIJS HUURWONING | | |  |
 | C.1. Sociale huurwoningen | | |  |
 | C.1.1. Vergroten aanbod sociale woningen | | |  |
 | a. Lokaal woonbeleid regisseren | Via lokaal woonoverleg, zie punt 1.B. | |  |
 | b. Aansnijden eigen gronden | | |  |
 | Register van onbebouwde percelen in eigendom van Vlaamse besturen en Vlaamse semipublieke rechtspersonen | | |  |
 | | | |  |
 | c. Bindend sociaal objectief/woonbeleidsconvenant | Stad Antwerpen sloot een woonbeleidsconvenant af met Vlaanderen voor de periode 2017-2019. Meer informatie te verkrijgen bij stadsdienst Woonregie – woonregie@antwerpen.be | |  |
 | d. Opleggen van percentages sociaal woonaanbod | | |  |
 | Gemeentelijk reglement sociaal wonen | | |  |
 | Sociale last in verkavelings- of stedenbouwkundige vergunning | | |  |
 | e. Verhuren eigen woningen | | |  |
 | | | |  |
 | a. Lokaal toewijzingsreglement | Het gemeentelijk toewijzingsreglement van de stad Antwerpen bestaat uit een luik rond lokale binding, en een luik rond doelgroepen . Voor meer informatie, zie bijlage. |  |  |
 | | | |  |
 | c. Verhuren buiten stelsel | De drie sociale huisvestingsmaatschappijen in Antwerpen verhuren een aantal woningen buiten het sociaal verhuurstelsel, waarvan 48 woningen aan het OCMW van Antwerpen. De appartementen worden door het OCMW onderverhuurd aan dak- en thuislozen in combinatie met woonbegeleiding. Deze woningen worden gebruikt om de doelgroep te begeleiden richting zelfstandig wonen. Van zodra de huurder op de wachtlijst chronologisch gunstig gerangschikt staat en hij/zij zelfstandig kan wonen; wordt de tijdelijke huurovereenkomst met het OCMW vervangen door een regulier huurcontract tussen de huurder en de sociale huisvestingsmaatschappij en kan de huurder op dezelfde plek blijven wonen. . Verdere informatie te verkrijgen bij de dienst Woonregie - woonregie@antwerpen.be | |  |
 | C.1.3. Financiële ondersteuning van de huurder | | |  |
 | C.2. Private huurwoningen | Huurwaarborg Een kandidaat-huurder kan aan het OCMW vragen om borg te staan. Hiervoor dient men een aanvraag te doen in één van de sociale centra van het OCMW. Het OCMW garandeert de verhuurder een bedrag op papier (papieren waarborg). Het bedrag is nooit meer dan drie maanden huur. Uitzonderlijk zet het sociaal centrum geld vast op een geblokkeerde rekening bij Belfius. Dat kan alleen als de verhuurder geen papieren waarborg aanvaardt.
Om een huurwaarborg te kunnen verkrijgen, dient men een kopie van het conformiteitsattest van de woning voor te leggen.
Sinds1 januari 2019 kan men ook een renteloze huurwaarborglening aanvragen bij het Vlaams Woningfonds.
Klik hier voor meer informatie. Installatiepremie voor daklozen Premie voor daklozen die het statuut 'dakloze' verliezen door in een woning te gaan wonen die als hoofdverblijfplaats dient. Klik hier voor meer informatie | |  |
 | | | |  |
 | a. Oprichten of ondersteunen van een SVK | Ondersteuning - Personeel: convenant rond aanwerving prospectiemedewerker en onthaal/administratieve ondersteuning.
- Stedelijke renovatiepremie: de stad Antwerpen verleent financiële ondersteuning bij de renovatie van panden gelegen op het grondgebied van de stad Antwerpen. Dit met de bedoeling om de gerenoveerde panden te sociaal verhuren aan particulieren, al of niet via een sociaal verhuurkantoor (SVK).
Meer informatie te verkrijgen via de stedelijke website of bij stadsdienst Woonregie – woonregie@antwerpen.be | |  |
 | | De stad voert op geregelde tijdstippen promotie rond huren/verhuren via een SVK, adhv persmomenten, verdeling brochures, ... Meer informatie te verkrijgen bij stadsdienst Woonregie – woonregie@antwerpen.be | |  |
 | | | |  |
 | | | |  |
 | b. Eigen andere initiatieven | | |  |
 | C.2.2. Financiële ondersteuning van de huurder | | |  |
 | | | |  |
 | C.3.1. Sturen van het aanbod | | |  |
 | | | |  |
 | | | |  |
 | 4. AANBOD BETAALBARE WONINGEN VERHOGEN | | |  |
 | | | |  |
 | A.1. Vergroten aanbod van bouwgrond (private en publieke gronden) | | |  |
 | A.1.1. Decretaal instrumentarium: activeren onbebouwde bouwkavels | | |  |
 | Register van onbebouwde percelen | Het Register onbebouwde percelen (ROP) werd ongeveer 10 jaar geleden goedgekeurd en wordt om de 6 maanden geactualiseerd. | |  |
 | Heffingen op onbebouwde percelen | | |  |
 | A.1.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | A.2. Verhogen betaalbaarheid bouwgrond via grondbeleid | | |  |
 | A.2.1. Private en publieke gronden (excl. gronden van lokaal bestuur) | | |  |
 | Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | A.2.2. Gronden van het lokaal bestuur | | |  |
 | A.2.2.1. Decretaal instrumentarium | | |  |
 | A.2.2.1.1. Actief gemeentelijk grondbeleid | | |  |
 | a. Aankoop, verkoop of ruil van gronden | | |  |
 | | We onderzoeken de oprichting van een community land trust (CLT). Erfpacht is een mogelijke piste. | |  |
 | | We onderzoeken de oprichting van een community land trust (CLT). Recht van opstal is een mogelijke piste. | |  |
 | | | |  |
 | A.2.2.1.2. Financiële ondersteuning | | |  |
 | A.2.2.2. Eigen stedelijk instrumentarium | | |  |
 | B. BETAALBARE PRIJS KOOPWONING | | |  |
 | B.1. Ondersteuning burger bij eigendomsverwerving | We onderzoeken de oprichting van een community land trust (CLT).
| |  |
 | | | |  |
 | Informeren en sensibiliseren over ondersteuningsmogelijkheden door andere overheden | | |  |
 | | | |  |
 | B.2. Pandenbeleid: sociale koopwoningen en bescheiden woningen | | |  |
 | Opleggen van een sociale last voor sociale koopwoningen | | |  |
 | Opleggen van een bescheiden last voor bescheiden woningen | | |  |
 | Reglement sociaal wonen/verordening bescheiden wonen | | |  |
 | | | |  |
 | B.3. Pandenbeleid: lokaal bestuur als actor | | |  |
 | B.3.1. Zelf (sociale of bescheiden) woonprojecten realiseren | | |  |
 | Subsidies aanvragen in kader van sociale woningbouwprojecten (subsidie voor verwerving van gronden en panden, subsidie voor de bouw van of renovatie tot sociale koopwoningen, subsidie voor dan aanleg of de aanpassing van wooninfrastructuur) | | |  |
 | Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (conceptsubsidie) | | |  |
 | Subsidies stadsvernieuwing aanvragen (projectsubsidie) | | |  |
 | Subsidies vernieuwing voormalige bedrijfspanden aanvragen | | |  |
 | Federaal grootstedenbeleid | | |  |
 | | | |  |
 | C. BETAALBARE PRIJS HUURWONING | | |  |
 | C.1. Sociale huurwoningen | | |  |