Introductie publieke fijnmazige fietsdeelsystemen in de Vlaamse centrumsteden aan de hand van 2 pilootsteden


Onderstaande opdracht is intussen afgerond. Je vindt hier het integrale onderzoeksrapport.

De opdracht bestaat erin om voor twee Vlaamse centrumsteden een scenario te ontwikkelen
voor het opzetten van een haalbaar publiek fijnmazig fietsdeelsysteem en de kennis over te
dragen naar de andere centrumsteden. Met een fijnmazig systeem wordt een fijnmazig
netwerk met leen- en terugbrenghubs bedoeld. De opdracht bestaat uit 4 fasen. 
Het bestek vind je hier.

Fase 1 bestaat uit:

  1. Een overzichtelijke en geactualiseerde samenvattende inventaris van (ervaringen met) fietsdeelsystemen in Vlaanderen, België en Europa. (o.m. op basis van bestaande literatuur, o.a. OBIS-handbook 'Optimising Bike Sharing in European Cities', 2011).
  2. Een informatiesessie aan de centrumsteden over fietsdeelsystemen waarbij het geplande onderzoek aan bod komt.
  3. De selectie van twee pilootsteden op basis van:
    • Schaalgrootte: er wordt bij voorkeur gekozen voor 2 centrumsteden van voldoende verschillende schaalgrootte. De keuze wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de stuurgroep.
    • Betoonde interesse van de stad.
  4. Een voorstel van stadsspecifieke projectgroepen voor de pilootsteden.

 

Fase 2 bestaat uit:

  1. een analyse van het toepassingsgebied en het potentieel gebruik per pilootstad. Daarbij
    komt minimaal aan bod: mobiliteit in de stad (fietsmobiliteit, co-modaliteit), doelgroepen,
    behoefte en potentieel, gebruiksvriendelijk karakter, afstemming op andere modi,
    afstemming op verschillende fietsdeelsystemen, elektrische fietsen, elementen van
    aantrekkelijkheid (o.a. prijszetting, imago, locatie, marketing, derdebetalerssyteem,
    abonnement- en betaalsystemen), effect op gebruik en efficiëntie van het openbaar
    vervoer (comodaliteit), ruimtelijke context.
  2. scenario's voor haalbare fietsdeelsystemen, door o.m. rekening te houden met aantal
    gebruikers, prijs, gebruik, exploitatiekosten en het toepassingsgebied.
  3. een scenariokeuze op basis van een kosten - batenanalyse, met een beschrijving van
    positieve maatschappelijke effecten, met aanbevelingen inzake fasering van invoering en
    financiering en aanbevelingen voor een geïntegreerd gebruik van (eventueel aanwezige)
    diverse fietsdeelsystemen in een stad.
  4. Een voorstel voor fase 4.

Fase 3 bestaat uit de oplevering van het eindrapport. Het eindrapport wordt opgeleverd in de
huisstijl Thuis in de Stad.

Fase 4 bestaat uit de organisatie van een interactief leermoment, in samenwerking met het
team Stedenbeleid, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Kenniscentrum
Vlaamse Steden, voor alle geïnteresseerde stakeholders van de stad: steden en gemeenten,
Vlaamse beleidsdomeinen, middenveld, privésector ….
De inhoudelijke organisatie van het interactief leermoment maakt deel uit van de opdracht.
De praktische organisatie (locatie, uitnodigingen, catering…) en eventuele bijkomende
kosten (extra sprekers buiten het onderzoeksteam) zijn ten laste van team Stedenbeleid.

3.2 Opvolging
De opdracht wordt opgevolgd door de aanspreekpersoon van het team Stedenbeleid
(Agentschap voor Binnenlands Bestuur) en een stuurgroep. De stuurgroep bestaat uit een vertegenwoordiger van het team Stedenbeleid (aanspreekpersoon), van de opdrachtnemer, van het departement Mobiliteit en Openbare Werken, van de Vlaams minister van Steden, van de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, van het Steunpunt Goederen en Personenvervoer, van de Vlaamse Vervoersmaatschappij en van het Kenniscentrum Vlaamse Steden. Twee vertegenwoordigers uit de (geselecteerde) pilootsteden worden later toegevoegd aan de stuurgroep

Timing
Deze opdracht loopt tot uiterlijk september 2013

Uitvoerders
De opdracht is gegund aan Mint NV voor een bedrag van 36.784 euro EUR (inclusief BTW).