Uitbreiding particuliere autodeelprojecten in de 13 centrumsteden


Onderstaande opdracht is intussen afgerond. Je vindt hier het integrale onderzoeksrapport.

Particulier autodelen bestaat al in een aantal Vlaamse centrumsteden, maar op relatief kleine
schaal. Het biedt vele mogelijkheden om de leefbaarheid van steden, de betaalbaarheid van
mobiliteit en het leven in de stad te verbeteren. Particulier autodelen helpt in het verlagen
van het autobezit en het autogebruik in de stad. Thuis in de Stad wenst daarom de
toepassing van particulier autodelen te stimuleren en gevoelig uit te breiden via een
sensibiliserings- en begeleidingsopdracht.
De opdracht bestaat erin om de toepassing van particulier autodelen in de 13 centrumsteden
substantieel te verbreden, door de introductie en de verdere uitrol ervan.
De opdracht bestaat uit 4 fasen. Het bestek vind je hier.

Fase 1 bestaat uit:

  1. Een inventaris van bestaande particuliere autodeelsystemen in Vlaanderen.
  2. Per centrumstad:
    • een inventaris van opportuniteiten en knelpunten bij de opstart van nieuwe groepen en gebruikers
    • een marketing- en communicatieplan voor de opstart van nieuwe groepen en gebruikers op basis van de geïnventariseerde opportuniteiten en knelpunten.
    • een sensibiliseringscampagne met een concrete werving van geïnteresseerde nieuwe gebruikers
    • een marktpositionering in aanvulling op andere autodeelsystemen.
    • Inschatting van op te richten particulier autodeelgroepen

     

    Fase 2 bestaat uit: per centrumstad waar interesse bestaat voor particulier autodelen

    1. verdere toepassing van het marketing- en communicatieplan met ondermeer ontwikkeling
      van promotiemateriaal, met afbakening van de op te starten particuliere
      autodeelprojecten.
    2. de opstart en concrete begeleiding van de in de centrumstad effectief op te starten
      particuliere autodeelprojecten.
    3. Aanbevelingen voor de verdere opvolging ervan, en aanbevelingen om lokale projecten
      inzake particulier autodelen effectief te kunnen realiseren.

    Fase 3 bestaat uit de oplevering van het eindrapport, In dit eindrapport wordt naast de
    melding van de concrete eindresultaten, ook melding gemaakt van de aanbevelingen om
    lokale projecten inzake particulier autodelen effectief te kunnen realiseren, en om deze
    verder op te volgen. Het eindrapport wordt opgeleverd in de huisstijl Thuis in de Stad..

    Fase 4 bestaat uit de organisatie van een interactief leermoment, in samenwerking met het
    team Stedenbeleid, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Kenniscentrum
    Vlaamse Steden, voor alle geïnteresseerde stakeholders van de stad: steden en gemeenten,
    Vlaamse beleidsdomeinen, middenveld, privésector ….De inhoudelijke organisatie van het interactief leermoment maakt deel uit van de opdracht. De praktische organisatie (locatie, uitnodigingen, catering…) en eventuele bijkomende kosten (extra sprekers buiten het onderzoeksteam) zijn ten laste van team Stedenbeleid.

    De opdracht wordt begeleid door de aanspreekpersoon van het team Stedenbeleid
    (Agentschap voor Binnenlands Bestuur) en een stuurgroep. De stuurgroep bestaat uit: een vertegenwoordiger van het team Stedenbeleid (aanspreekpersoon), van de opdrachtnemer, van het departement Mobiliteit en Openbare Werken, van de Vlaams minister van Steden, van de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, van het Steunpunt Goederen en Personenvervoer en van het Kenniscentrum Vlaamse Steden.

    Timing
    Deze opdracht loopt tot uiterlijk februari 2014.

    Uitvoerders
    De opdracht is gegund aan Autopia vzw voor een bedrag van 62.250 EUR (de organisatie is niet BTW-plichtig)