Meer toegankelijke modus inschakelen
Meer toegankelijke modus uitschakelen
Participatietraject heraanleg Scheldekaaien
Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Zoeken
  • Home
    • Over het kenniscentrum
      • Leden
      • Partners
      • Beheerscomité
      • Missie en visie
      • Dagelijks bestuur
      • Medewerkers
      • Jaarverslag
      • Jaarplan
    • 2007-2011Momenteel geselecteerd
      • Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Management
      • Participatie
      • Publiek-publieke samenwerking
      • Stadscontracten
      • Stadsregionale ontwikkeling
    • 2012-2016
      • Demografie en capaciteit
      • Stadsregionale samenwerking
      • Transitie en transformatie
      • Europa
      • Wonen
    • 2017-2021
      • Omgevings-, beleids-en managementinformatie
      • Smart cities
      • Ruimtelijk rendement
      • Stadsgenoten
      • Bovenlokale en stadsregionale arrangementen
      • Innovaties in de stedelijke organisatie
      • Het meerjarenprogramma en Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Website herbestemming kerken
      • Website tijdelijk gebruiken
    • 2022-2026
      • Omgevings-, Beleids-en Managementinformatie
      • Smart Cities
      • Stadsgenoten
      • Klimaat
      • Digitale Transitie
      • Europa
  • Europa
  • Gebiedsgerichte werking
  • Management
  • Participatie
    • Burgerparticipatie in Vlaamse steden
    • Interessante participatietrajectenMomenteel geselecteerd
    • Workshop 'onderhandelen bij ruimtelijke conflicten'
  • Publiek-publieke samenwerking
  • Stadscontracten
  • Stadsregionale ontwikkeling
Pagina-afbeelding
 
Pagina-inhoud
Op de digitale ‘Droom je Kaai’-luchtfoto konden surfers een eigen idee plaatsen om de ontwerpers van het Kaaiplan te inspireren.

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende berichten die op ‘Droom je Kaai’-luchtfoto geplaatst werden vóór 10 maart 2009.

Mobiliteit

Ook de internetgebruikers vragen aandacht voor de zwakke weggebruikers, voetgangers en fietsers, en voor wie wil parkeren, liefst gratis, al dan niet in een ondergrondse parking of in parkings aan de uiteinden van de Scheldekaaien. Sommigen zijn duidelijk tegen elke vorm van autoverkeer en parkings en willen enkel plaats voor openbaar vervoer. Vooral het idee van een Kaaitram wordt aangehaald en verder een waterpendelbus, monorail of elektrische busjes.

Band met het water

Om de band met de Schelde te herstellen, dromen een aantal internetgebruikers van een tribune met zicht op de Schelde, of zelfs van uitkijkpunten in de Schelde. Enkelen vragen ook het Hof van Beroep af te breken om de directe link tussen de oude dokken (Vlaamse en Waalse Kaai) en de stroom te herstellen. Scheldewater kan ook gebruikt worden voor allerhande waterpartijen, fonteinen die tot in de Schelde spuiten en watergordijnen waaronder men kan lopen. Personen met een handicap zouden tot aan de Scheldeboord moeten kunnen rijden; de huidige kasseien “zijn een ramp.” Een permanente veerdienst is een andere optie om de Schelde niet alleen te bekijken maar ook te voelen.

Gebruik van de Scheldekaaien

De Kaaien moeten vooral een plek zijn voor recreatie in de brede zin. De meeste internetgebruikers denken aan een wandelboulevard, een verlicht looppad of Finse piste en een fietspad. Om in een groene omgeving naast de Schelde te wandelen, fietsen of te joggen, van de Hobokense Polder tot aan de Kaaien. Met publieke voorzieningen zoals openbare toiletten en douches.

Andere ideeën zijn : een grote stadsspeeltuin voor kinderen, een (ecologisch) zwembad, een levensgroot schaakbord, petanque banen, picknickplekken, ruimte voor amateursport en evenementen, zoals films of een markt voor nieuwe jonge ondernemers, een ‘ruw stukje’ bos en natuur, een park met prieeltjes, een hondenloopzone, een vaste barbecue, een groot schip omgebouwd tot avontuurlijke speeltuin met cafetaria voor de ouders, aanmeerplekken voor pleziervaartuigen, een strand met bar enzovoort. En Antwerpen in letters van 30 meter groot, in Kaaistenen, vatten, zodat Antwerpen zichtbaar is op digitale luchtfoto’s.

Historisch erfgoed

Een aantal internetgebruikers vraagt om omzichtig om te springen met het historisch erfgoed. Het gaat dan vooral om de hangars. Sommigen willen alle hangars laten herstellen, voor anderen is het behoud van slechts enkele hangars voldoende. Suggesties voor de herbestemming gaan van een multifunctionele feestzaal, een hangar voor de vogeltjesmarkt, een plek voor activiteiten zoals het vertonen van films, tot een schuilplek of een drager van zonnepanelen of glazen daken. Twee internetgebruikers dromen van Het Steen als archeologisch museum. Een enkeling vraagt om het “hermaken van de historische landtong waar de ‘werf’ zich tot +/- 1870 bevond”. Een andere wijst erop dat de Kaaien herinneren aan het harde labeur en de sociale strijd van de dokwerkers, het verzet tijdens de tweede wereldoorlog. 

Kenniscentrum Vlaamse Steden - Interlokale vereniging

Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel

02 211 55 32

info@kenniscentrumvlaamsesteden.be

Over het Kenniscentrum 2007-2011 2012-2016 2017-2021 Kennisbank Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Aanmelden