Veranderend speelveld vraagt andere overheid

Elke week brengen we hier een studie, publicatie of boek onder de aandacht rond maatschappelijke / stedelijke vraagstukken of beleidsopgaven. Veel studieplezier!

2018

​Week 50Sociale dynamieken in collectieve moestuinen
Soms worden collectieve moestuinen voorgesteld als mirakeloplossing om sociale cohesie te creëren. Is dat wel zo? Wat kunnen we leren van de groepsdynamiek die onvermijdelijk verbonden is aan een plek? Wat betekenen moestuinen voor de sociale dynamiek in een buurt? Is de moestuin een ontmoetingsplaats voor mensen met dezelfde interesses of is het een plek waar buren samenkomen? Of beide? In deze publicatie komen enkele organisaties aan het woord die jarenlange ervaring hebben met het begeleiden van groepen in collectieve moestuinen. Zij helpen burgergroepen een moestuinproject opzetten en opvolgen. In een eerste hoofdstuk worden de organisaties, actief in de verschillende gewesten, voorgesteld en bekijkt men hoe ze groepen begeleiden. Een tweede hoofdstuk vertelt de verhalen over sociale dynamieken in de moestuinen. De publicatie eindigt met 7 aanbevelingen in verband met sociale aspecten en groepsdynamiek voor al wie met collectieve moestuinen van start wil gaan.  Je vindt hier de link naar het rapport. 
​Week 49Een inspiratiekader voor een kindvriendelijke stad of gemeente
Bij de start van 2018 zetten Hogeschool Gent en AP Hogeschool, in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, een onderzoek op rond een kindvriendelijke stad of gemeente in Vlaanderen anno 2018. Tijdens hun traject werd een brede consultatie van experten in het veld uitgevoerd. Het eindproduct bestaat uit drie delen. In deel 1 wordt ingegaan op de diverse actuele uitdagingen die mee vorm geven aan kindvriendelijk lokaal beleid. Deel 2 reikt bouwstenen aan die handvaten bieden om te werken aan een kindvriendelijk beleid en om het huidige beleid te analyseren op vlak van kindvriendelijkheid. Deel 3 brengt de spanningsvelden in beeld waar steden en gemeenten kunnen op botsen bij het aan de slag gaan met de bouwstenen. De publicatie biedt een inspiratiekader voor lokale actoren om aan de hand van beschreven omgevingsanalyse en bouwstenen, actief werk te maken van een eigen lokale visie op een kind- en jeugdvriendelijke gemeente. Je vindt de publicatie hier.
​Week 48Samen Stad Bouwen: visienota van de Gentse Stadsbouwmeester
Op 1 november 2017 werd Peter Vanden Abeele aangesteld als eerste Gentse stadsbouwmeester. De stadsbouwmeester ziet toe op de ruimtelijke kwaliteit en het architectuurbeleid in Gent. Hij staat mee in voor de selectie van ontwerpen, ontwerpers of ontwikkelaars en adviseert het stadsbestuur bij beeldbepalende bouw- en ruimteprojecten. Hij zet in op het organiseren van overleg en op ontwerpend onderzoek om zo alle Gentenaars te betrekken om samen stad te bouwen. Op 16 november 2018 stelde hij de visienota 'Samen stad bouwen' voor waarin hij aangeeft hoe hij het eerste mandaat van Gentse stadsbouwmeester in de periode 2018 - 2023 invulling wil geven. In de visienota komen de taken en rollen van de stadsbouwmeester komen aan bod alsook worden de ambities voor de stad én voorstellen tot praktische uitwerking van de nieuwe functie binnen de stedelijke werking toegelicht. Je vindt hier de visienota.
​Week 47De invulling en versterking van de regierol van lokale besturen op vlak van integratiebeleid
Het Instituut voor de Overheid van de KU Leuven voerde in opdracht van ABB een onderzoek uit naar de regierol van lokale besturen bij de invulling en versterking van het integratiebeleid.
Het onderzoek bestaat uit een analyse van de Databank Digitale Rapportering, verkennende interviews in zes lokale besturen, een survey die naar alle gemeenten werd uitgestuurd en een aantal casestudies. De onderzoekers wilden zicht krijgen op hoe de lokale besturen hun regierol invullen en analyseerden een aantal goede praktijken. Op basis daarvan formuleerden ze aanbevelingen voor de lokale besturen, de Vlaamse overheid en het Agentschap Integratie en Inburgering in het bijzonder. Je vindt hier het eindrapport.
​Week 46 Wanneer burgers samen het heft in handen nemen: burgercollectieven opgericht in 2015 en 2016 van naderbij bekeken
Om antwoorden te zoeken op actuele maatschappelijke uitdagingen nemen burgers steeds vaker het heft in handen in burgercollectieven die zelf goederen of diensten produceren, meestal vanuit een streven naar een duurzamer alternatief. Met steun van de Koning Boudewijnstichting verrichte Oikos denktank onderzoek naar deze collectieven en bracht met een deskstudie, een enquête en diepte-interviews burgercollectieven opgericht in 2015 en 2016 in kaart. In deze jaren zagen in België 249 burgercollectieven het licht, gespreid over heel het land; vooral sinds 2009 stijgt het aantal oprichtingen per jaar snel. Je vindt hier de publicatie en hier de samenvatting.
​Week 45Vlugschrift ‘Zwerfruimte - over on(der)benutting van ruimte’
De noodzaak aan het ruimtelijk opruimen van Vlaanderen dringt zich op. Stilaan is er een groeiend besef dat de huidige ruimteconsumptie onhoudbaar is en onze houding niet toekomstbestendig kan genoemd worden. Naast een definitie van zwerfruimte vind je in het vlugschrift in elf memo’s enkele eigenschappen en eigenheden van zwerfruimte verduidelijkt. Deze kunnen alvast een licht werpen op het detecteren van zwerfruimte en de potenties van het omgaan met ruimtelijk afval. Je vindt hier de publicatie.
​Week 44Kijk eens...zo doen zij en wij dat!
Deze publicatie richt zich tot lokale besturen die de openbare ruimte voor, door en met kinderen en jongeren willen inrichten. Er worden 34 internationale projecten van steden binnen en buiten Europa in beeld gebracht als inspiratie voor Vlaamse steden en gemeenten. Uiteraard is dit geen exhaustieve weergave van internationale projecten, maar slechts een kleine greep uit het aanbod en bedoeld om mogelijkheden, succesfactoren en uitdagingen te belichten. Er wordt gefocust op het buitenland omdat een aantal interessante, vergelijkbare initiatieven in Vlaanderen al aan bod komen in een andere publicatie ‘Kijk eens... zo doen wij dat) Je vindt hier ‘Kijk eens…. Zo doen zij dat! en hier Kijk eens…. Zo doen wij dat!
​Week 43

Preventieve gezondheidscijfers voor lokale besturen
Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een inventaris opgemaakt met alle bronnen waar je Vlaamse en lokale gezondheidscijfers kan raadplegen met daarbij telkens een uitleg over wat elk cijfer betekent en hoe je hiermee aan de slag kan. In de publicatie staan alle websites met betrouwbare cijfers over luchtkwaliteit, de kwaliteit van de publieke ruimte, medische consumptie, prevalentie van diabetes, beweging en sedentair gedrag, alcohol en druggebruik, …  Deze publicatie wordt een levend document. Dit wil zeggen dat wanneer er komende maanden nieuwe bronnen en cijfers beschikbaar zijn ze het document updaten. Je kan steeds terecht bij het Lokaal Gezondheidsoverleg (Logo) voor meer informatie bij en interpretatie van deze cijfers.  Je vindt hier de publicatie.

​Week 42PPS - Publiek-private samenwerking. Praktische handleiding. Draaiboek gebiedsontwikkeling
De publicatie is een praktische handleiding voor de diverse actoren die betrokken kunnen zijn bij de realisatie van een publiek-private samenwerking (PPS) en bestaat uit drie grote delen. Het eerste deel geeft een algemeen inleidend kader, het tweede deel doorloopt de PPS-procedure aan de hand van een denkbeeldige casus en het derde deel van Juridische toelichting gaat dieper in op bepaalde elementen.  Je vindt hier de publicatie.
​Week 41Evaluatie van de ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving van de Vlaamse hoofdstations
Het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid schreef een studieopdracht uit voor de evaluatie van de ontwikkelingen rond de Vlaamse hoofdstations. 20 stations werden onderworpen aan een ruimtelijke en socio-economische analyse van de transformatie in de stationsomgevingen sinds 1995, ook achterliggende plannings- en ontwikkelingsprocessen werden in kaart gebracht. In een tweede fase werd voor 4 stations een diepgaand onderzoek gevoerd naar de processen en de leefbaarheid van de stationsomgevingen. De studie onderzoekt hoe de ambities van verdichting en efficiënte multimodale mobiliteit ook plaats kunnen laten voor lokale identiteit, leefbaarheid en verblijfskwaliteit en vertelt de kroniek achter enkele stationsprojecten om te kunnen vaststellen welke factoren een vlot en kwalitatief proces kunnen beïnvloeden. Je vindt hier een samenvatting van de resultaten, het integrale rapport vind je hier en de fiches van de 20 onderzochte stationsomgevingen vind je hier.
​Week 40Weliswaar.be, welzijns- en gezondheidsmagazine voor Vlaanderen
Het vakblad richt zich tot iedereen die actief bij het welzijnswerk en de gezondheidssector betrokken is. Het bericht over beleid en wetenschap, maar in de eerste plaats over het harde werk in de zachte sector zelf. Diverse deelsectoren van de welzijns- en gezondheidssector worden daarbij onder de loep gelegd: OCMW, ouderenzorg, jeugdhulp, kinderopvang, personen met een handicap, etnische minderheden, gelijke kansen, armoede, opbouwwerk
Je vindt hier alle nummers sinds 2015. Ben je geïnteresseerd in één specifieke deelaspect, dan vind je hier de gegroepeerde artikels. Wil je een abonnement op het papieren magazine, ga dan naar www.abonnementen.be/weliswaar.
​Week 39Waardevol digitaliseren. Hoe lokale bestuurders vanuit publiek perspectief mee kunnen doen aan het 'technologiespel'
Bestuurders, ook de lokale, kunnen digitalisering niet afremmen, noch negeren,  daarvoor is de impact simpelweg te groot. Richtingloos stimuleren is ook niet verstandig. De overheid dient het algemeen belang en daarom moeten bestuurders dit proces vanuit publieke waarden (van efficiëntie tot privacy en controle over technologie) vormgeven en digitalisering transformeren. De inzichten van dit essay zijn terug te voeren op vijf cruciale processen binnen wat men in deze context het ‘innovatieve technologiespel’ noemt: waarderen, experimenteren, kansen grijpen, risico’s verzachten, samen werken en leren. Vanuit deze processen destilleerden de auteurs tien perspectieven die het handelen van lokale bestuurders in deze materie richting kunnen geven. Je vindt hier de link naar het rapport. De toelichting bij de tien perspectieven vind je hier en een schematische voorstelling van de 5 cruciale processen en de 10 perspectieven hier.
​Week 38 Lokale Gezondheidsindicator Mobiliteit. 
De Lokale Gezondheidsindicator Mobiliteit drukt de gezondheidsimpact van mobiliteit kwantitatief uit en visualiseert deze zodat hij gebruikt kan worden als stimulans voor lokale besturen om maatregelen te nemen rond mobiliteit waarbij gezondheid centraal staat. Verschillende factoren bepalen de gezondheidsimpact van mobiliteit. In gezondheidsstudies wordt hoofdzakelijk rekening gehouden met vier parameters die een impact hebben op gezondheid: luchtverontreiniging, geluidshinder, verkeersongevallen (verkeersveiligheid) en actieve mobiliteit.
In deze tool wordt de gezondheidsimpact van deze vier parameters beschouwd op gemeentelijk/stedelijk niveau. Er wordt voor de gezondheidsimpact van elke parameter een ranking gemaakt van alle Vlaamse gemeenten/steden. Per parameter kan een geselecteerde gemeente/stad ook vergeleken worden met andere gemeenten/steden met dezelfde typologie volgens Belfius. Je vindt hier een toelichting bij de gezondheidsmonitor en hier de resultaten per gemeente.
​Week 37 Klimaatportaal Vlaanderen - Kompas voor een klimaatbestendig en weerbaar Vlaanderen 
Vlaanderen maakt zich klaar voor klimaatverandering. Al jaren zijn velen bezig om klimaatadaptatieplannen te maken. Dat vraagt om data en informatie die helpen om de plannen richting te geven. Omdat het steeds veel tijd kost om de nodige data bijeen te zoeken, wordt het Klimaatportaal Vlaanderen gelanceerd. Hiermee wordt de beschikbare en essentiële klimaatinformatie in één portaal bijeengebracht en waar mogelijk ruimtelijk weergegeven. Het Klimaatportaal Vlaanderen biedt elke gebruiker een beeld op klimaatverandering, effecten en impact op mens en maatschappij. Je vindt hier het rapport en hier het portaal zelf.
​Week 36Betonrapport Vlaamse steden en gemeenten
Natuurpunt heeft voor het eerst op gemeentelijk niveau berekend waar in Vlaanderen het meeste beton vloeit en in welke gemeenten de betonstop al een feit is. De resultaten werden gebundeld in een betonrapport. Sinds 1985 nemen we alsmaar meer ruimte in. Terwijl we dichter bij elkaar zouden moeten gaan wonen, daalde de Vlaamse leefdichtheid van 36 naar 25 inwoners per hectare. Amper 45 van de 308 gemeentes slaagden er tussen 2005 en 2015 in om de omslag te maken naar verdichting. Je vindt hier het rapport en hier de individuele fiches per gemeente.
​Week 35Thuis in erfgoed
Het patrimonium van de sociale huisvestingsmaatschappijen in Vlaanderen vertelt het verhaal van een eeuw sociaal wonen. Dit historisch patrimonium is bijgevolg een belangrijk onderdeel van het gemeenschappelijk erfgoed in Vlaanderen. Maar voor de sociale huisvestingsmaatschappijen en de bewoners hebben de woningen en wijken in een eerste plaats ook een hedendaagse functionele gebruikswaarde en zijn ze een thuis voor velen. Een aantal evoluties zoals de inzet op energie-efficiëntie in de sociale huisvestingssector, gecombineerd met strikte normen op het vlak van woonkwaliteit en betaalbaarheid zorgen dat het erfgoed onder druk komt te staan. Het agentschap Onroerend Erfgoed stelde een handleiding op als inspiratiebron om bovengenoemde ontwikkelingen te verzoenen met het erfgoed, die je hier vindt.
​Week 34Hoe Rotterdam, Brussel en Londen omgaan met hun industrieel erfgoed en hun toekomst als maaksteden
Het JPI Urban Europe-project Cities of Making (ENSUF) is een Europees onderzoeksproject dat gedurende twee en half jaar onderzoek verricht naar stedelijke productie vanuit het perspectief van drie Europese steden: Brussel, Londen en Rotterdam. Het project heeft onlangs een onderzoeksrapport uitgebracht over de drie steden. Het rapport onthult unieke kwaliteiten van de drie steden. Elke stad heeft haar eigen onderscheidende industrieel erfgoed en elke stad interpreteert haar toekomst als maakstad op verschillende manieren.
Je vindt hier de studie en hier de website ‘Cities of Making’.
​Week 33 ​Kleine kinderen, grote kansen
Deze publicatie van de Koning Boudewijnstichting en Kind en Gezin heeft als centraal thema het samen evalueren voor meer impact in de strijd tegen kinderarmoede in de gezinsondersteuning en de kinderopvang. Ze is het resultaat van de academies, lerende netwerken en het werk van 20 pioniers die aan de slag zijn gegaan rond systematische monitoring, zelfevaluatie en impactmeting. Deze voorlopers zijn organisaties die werken met jonge kinderen en hun gezinnen (prenataal tot 3 jaar). Zelfevaluatie helpt hen om hun interventies te verbeteren en zo doeltreffend mogelijk de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Het stappenplan helpt ook organisaties om hun impact (o.a. duidelijke veranderingstheorie) zichtbaar en groter te maken. Je vindt de publicatie hier.
​Week 32Over het belang van de buurt
Ympkje Albeda en Stijn Oosterlynck van het Centrum OASeS, bieden in deze publicatie een uniek zicht op het belang van de buurt. Beleidsmakers in binnen- en buitenland zijn al verschillende decennia overtuigd van buurteffecten en hebben er hun interventies op afgestemd. Vandaag plaatsen ruimtelijke ongelijkheid, een sterk toenemende diversiteit, mobiliteitsuitdagingen en een groeiend ecologisch bewustzijn buurtinterventies weer prominent op de agenda. De auteurs staan stil bij vier types van buurteffecten en waarschuwen voor de contraproductieve effecten van sommige interventies. Niet alleen beleidsmakers die buurtinterventies op de agenda hebben staan, maar ook lokale verenigingen en geëngageerde buurtbewoners kunnen van deze studie heel wat kunnen opsteken.
Je vindt hier de publicatie.  
​Week 31Toekomst van de binnenstad in een tijd van big data en circulaire economie
Als gevolg van het publieke karakter en de concentratie van verschillende functies, is de binnenstad een plek voor diverse vormen van interactie en bedrijvigheid. Met de publicatie ‘De nieuwe binnenstad’ wil Platform31 de discussie over hoe om te gaan met de binnenstad naar een volgende fase brengen. Niet de huidige problemen centraal stellen, maar trends analyseren die nu al zichtbaar zijn en pas over een aantal jaren daadwerkelijk impact op de inrichting en gebruik van binnensteden zullen hebben. Op basis van de trendanalyse zijn vier toekomstscenario’s beschreven, en worden beleidsaanbevelingen gedaan om te komen tot innovatieve aanpakken voor de binnenstad van de toekomst. Je vindt hier de publicatie en hier een korte toelichting.
​Week 30Opwaarderen - Borgen van publieke waarden in de digitale samenleving
De studie ' Opwaarderen - Borgen van publieke waarden in de digitale samenleving' toont hoe de verregaande digitalisering van de samenleving fundamentele ethische en maatschappelijke vragen oproept. Het laat zien dat de overheid, de toezichthouders, het bedrijfsleven en de samenleving nog niet voldoende zijn toegerust om met deze nieuwe vragen om te gaan. Daardoor komen belangrijke publieke waarden en mensenrechten als privacy, gelijke behandeling, autonomie en menselijke waardigheid onder druk te staan. Je vindt het rapport hier.
​Week 2980 Smart Cities best practices uit 19 Europese steden
Het Europese kennisplatform SmartCities Information System (SCIS) verzamelde 80 Smart City best practices uit 19 steden in Europa. De projecten tonen hoe technologie door innovatief en grootschalig denken gebouwen, wijken maar ook grotere gemeenschappen kunnen bereiken. In de voorgestelde projecten zie je hoe de steden innovatie inzetten om het energiegebruik slimmer, efficiënter en effectiever te maken. Dit stimuleert de groei, zorgt voor de creatie van jobs en leidt tot een duurzame, koolstofarme en milieuvriendelijke economie. De projecten tonen Europa als koploper wanneer het gaat om hernieuwbare energie.
De publicatie met 80 inspirerende fiches vind je hier.
​Week 28Drie nieuwe rapporten over woningkwaliteits- bewaking. 
De afgelopen twee jaar evalueerde het Steunpunt Wonen het instrumentarium van de Vlaamse overheid voor bewaking van de woningkwaliteit. In een eerste deel van het onderzoek werden de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsvereisten geëvalueerd en het daaraan gekoppelde meetinstrument, met name het technisch verslag. In een tweede deel gingen de onderzoekers na of het beschikbare instrumentarium effectief is om de naleving van de kwaliteitsnormen te verzekeren. Het derde deel bevat aanbevelingen. De onderzoekers stellen hier een nieuwe methode voor waarbij gewerkt wordt met 3 categorieën (zonder strafpunten), de kwalificaties ‘ongeschikt’ en ‘onbewoonbaar’ en iets andere invulling krijgen en er een nieuwe kwalificatie wordt ingevoerd voor woningen met minder ernstige gebreken, zodat voor deze laatste categorie een ander handhavingsinstrumentarium kan worden ingezet.
De link naar de toelichting en de drie rapporten (te downloaden onderaan de pagina) vind je hier.
​Week 27Het kind in Vlaanderen 2017
Kind en Gezin wil dat elk kind, waar en hoe het ook geboren  is of opgroeit, zo veel mogelijk kansen krijgt. Via een goed zicht op (verschillen en evoluties in) de leefsituatie van kinderen willen ze de maatschappelijke en wetenschappelijke
aandacht voor kinderen en hun kansen verhogen. Het rapport dat je hier vindt,  bundelt de meest recente en relevante gegevens.
​Week 26De nieuwe verscheidenheid. Toenemende diversiteit naar herkomst in Nederland
De afgelopen decennia is de verscheidenheid naar herkomst onder de Nederlandse bevolking sterk toegenomen. Waar voorheen grote groepen migranten uit een klein aantal landen kwamen, komen er tegenwoordig kleine groepen uit een groot aantal landen. Slechts een minderheid van de inwoners met een migratieachtergrond behoort nog tot de klassieke groepen. Deze verkenning, uitgevoerd door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in Nederland, brengt de grote verscheidenheid naar herkomst in kaart. Die grote verscheidenheid naar herkomst is een blijvend fenomeen, dat leidt tot nieuwe maatschappelijke uitdagingen, vooral op het gebied van sociale cohesie.
Je vindt hier het rapport, hier de samenvatting en hier de infographic en hier een filmpje waar het onderzoek wordt toegelicht.
​Week 25 100 beste klimaatprojecten van Denemarken
Onlangs vond in Kopenhagen de lancering van Klima100 plaats. De 100 projecten helpen gemeenten zich aan te passen en te verzachten tegen klimaatverandering, variërend van energie-efficiëntiemaatregelen en natuurbehoud tot bescherming tegen overstromingen en ambitieuze klimaatplannen die de weg wijzen naar een fossielvrije toekomst. Met Klima100 bewijst Denemarken dat de groene transitie op alle niveaus kan plaatsvinden en dat de gemeenten een cruciale rol hebben bij het creëren vaneen leefbare en aantrekkelijke toekomst. Je vindt de publicatie hier.​​
​Week 24 Situatieschets van waterarmoede in België
De Koning Boudewijnstichting liet in 2015 een verkennende studie over waterarmoede in België uitvoeren. Deze studie kwam tot de conclusie dat een nieuwe vorm van sociale uitsluiting dreigt omdat de waterfactuur jaar na jaar blijft stijgen, en riep op tot een grotere aandacht van de beleidsmakers voor deze problematiek. Je vindt hier de brochure die de belangrijkste feiten en cijfers over waterarmoede in België, alsook de ervaringen, inzichten en aanbevelingen van de verschillende ondersteunde projecten bevat.​
​Week 23Learning with cities, learning from cities – the golden opportunity of the Urban Agenda for the EU
De ‘Urban Futures Studio’ publiceerden een essay waarin ze het potentieel inzake experiment van de Urban Agenda van de EU analyseren. In het essay van de hand van Suzanne Potjer en Maarten Hajer presenteren ze de centrale principes van de innovatieve werkwijze in de Urban Agenda door middel van 3 principes (lokaal - horizontaal – verticaal) waarbij wordt opgeroepen om experimenteel en disruptief te werk te gaan. Het essay werd gepresenteerd op een event naar aanleiding van de eerste verjaardag van de Urban Agenda. Je vindt hier het essay.
​Week 22Vlaamse Migratie- en Integratiemonitor 2018 en survey Samenleven in Diversiteit
De Vlaamse Migratie- en Integratiemonitor 2018 brengt administratieve en andere statistische gegevens samen over migratie- en integratieprocessen van vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst in Vlaanderen, binnen een Belgisch en Europees kader. De SID-survey is een nieuwe grootschalige bevraging voor het eerst afgenomen in 2017 bij bijna 4.500 personen van Belgische, Marokkaanse, Turkse, Poolse, Roemeense en Congolese herkomst in Vlaanderen, waarbij vooral aandacht werd besteed aan de aspecten van het samenleven in diversiteit die in administratieve data en algemene bevolkingssurveys veelal onderbelicht blijven. Je vindt hier de website ‘Samenleven in diversiteit’, hier het volledige rapport ‘Vlaamse Migratie- en Integratiemonitor’ en hier het volledig rapport survey ‘Samenleven in diversiteit’.
​Week 21Hergebruik van gemeentelijk vastgoed
Regelmatig zijn gebouwen niet meer nodig voor de functie waar ze ooit voor bedacht zijn. Dat geldt zeker ook voor gemeentelijk maatschappelijk vastgoed, zoals schoolgebouwen, buurthuizen of bibliotheken.  In dit magazine gaan ze op zoek naar werkwijzen en oplossingen om leegstaand vastgoed nieuw leven in te blazen. Aan de hand van zes praktijkvoorbeelden onderzoeken ze hoe gemeenten hergebruik en transformatie van gemeentelijk vastgoed kunnen bevorderen en wat dit oplevert. Ze sluiten af met concrete handvatten voor gemeenten om transformatie en hergebruik van hun vastgoed te stimuleren.  Je vindt de publicatie hier.
​Week 20Dossier Duurzaam HR beleid
Steeds meer bedrijven zetten thema's uit de people-pijler van Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) sterker op hun agenda. Een integraal en duurzaam HRM-beleid biedt mogelijkheden om te anticiperen op toekomsttrends, denk maar aan vergrijzing, verkleuring, schaarste van talenten en technische profielen en langere loopbanen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen Vlaanderen bracht inspirerende voorbeelden samen van organisaties in Vlaanderen die het pad van duurzame HR bewandelen.  Je vindt de publicatie hier.
​Week 19Eerlijk delen
Waarborgen van publieke belangen in de deeleconomie en de kluseconomie
In de deel- en kluseconomie moeten maatschappelijke belangen beter beschermd worden. Dit vraagt om beleid dat de positieve effecten stimuleert en de negatieve effecten beperkt. Dat blijkt uit dit rapport van het Nederlandse Rathenau Instituut dat je hier kan lezen.
   
​Week 18REFILL - Een URBACT-project rond tijdelijke invulling

De Stad Gent experimenteert al meer dan 10 jaar met projecten van tijdelijke invulling op vrijgekomen plaatsen en ruimten in de stad, vaak naar aanleiding van stadsvernieuwingsprojecten. De ervaringen met die experimenten werden de afgelopen 3 jaar gedeeld werd met andere Europese steden. Het project is intussen afgerond en leverde onder meer een publicatie en een processchema op. Je vindt hier de publicatie,  hier het schema en hier een filmpje.

​Week 17​​Tools om kinderen te bevragen over spelen dichtbij huis
Nergens spelen kinderen liever dan in hun eigen buurt. Maar spelen dicht bij huis, gewoon op straat of op een pleintje, is niet overal even vanzelfsprekend. Buurtspelers biedt inspraaktools om samen met kinderen de buurt als buitenspeelomgeving te leren begrijpen. Je brengt in beeld op welke vlakken de buurt kinderen in hun spel ondersteunt, en in welke opzichten het juist nog beter kan. Wie mee het jeugdbeleid in een stad of gemeente bepaalt en uitvoert, kan het cruciale maar kwetsbare buitenspelen dicht bij huis ondersteunen. Ook buurt- en wijkwerkingen, wijkscholen en buurtsportorganisaties kunnen aan de slag met Buurtspelers. Je vindt hier de publicatie.
​Week 16Denken over circulaire economie loopt ver voor op de praktijk
In Nederland is een Whitepaper (WP) verschenen met een overzicht over de theorie rond de circulaire economie en een stand van zaken in de praktijk. In deze WP concluderen enkele onderzoekers dat het denken over de circulaire economie ver voorloopt op de organisatiepraktijk. Het onderzoeksteam wordt aangevoerd door prof. Dr. Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit. De focus blijft de vraag hoe een circulaire economie te organiseren in de toekomst. Je vindt de Whitepaper hier.
​Week 12De sociale kaart, wegwijzer naar zorg
Op www.desocialekaart.be worden de gegevens van de organisaties uit het ruime zorgveld in Vlaanderen en Brussel verzameld in één gestructureerde databank. Van elke organisatie vind je er contactgegevens en kwalitatieve informatie zoals algemene werking, doelgroep, openingsuren,… Je vindt hier de website en hier een brochure met meer informatie over de sociale kaart.
​Week 11Barometer Energiearmoede. Analyse en interpretatie van de resultaten 2009-2016
In 2016 besteedde 14,5% van de Belgische huishoudens een te groot deel van hun inkomen aan energiekosten. Bovendien beperkte ongeveer 4,3% van de huishoudens hun energieverbruik tot onder het strikte minimum. Vooral alleenstaanden én eenoudergezinnen worden hierbij het meest getroffen. De barometer presenteert de gegevens per gewest en analyseert de tendensen. Je vindt hier de publicatie en hier het persbericht.
​Week 10Praktijkgids aankopen met sociale impact
Het aankoopbeleid van een lokaal bestuur biedt bij uitstek kansen om een sterke sociale impact teweeg te brengen. De gids neemt de aankoper met een helder stappenplan mee doorheen de procedure en maakt hem/haar wegwijs in de recente regelgeving. Daarnaast wil deze gids ook inspirerend zijn door het opnemen van een reeks mooie cases van lokale besturen in Vlaanderen die reeds succesvolle stappen gezet hebben in de samenwerking met sociale economiebedrijven.  Je vindt hier de praktijkgids.
Week 9
   

Vroegtijdig schoolverlaten in het Vlaams secundair onderwijs
Een vroegtijdige schoolverlater is een leerling die het secundaire onderwijs heeft verlaten heeft zonder voldoende kwalificatie. Het rapport geeft cijfers over vroegtijdig schoolverlaten voor de schooljaren 2010-2011 tot en met 2015-2016. Je vindt hier het cijferrapport.

Week 8
   

Ondernemen in de kern
Bij de zoektocht van ondernemers naar een passende locatie, is de stads- of dorpskern te vaak de tweede optie. Een doordachte verweving van ondernemen en wonen biedt nochtans een pak kansen en voordelen: sterke en dynamische kernen, het vrijwaren van open ruimte buiten het centrum, minder woon-werkverplaatsingen over lange afstanden,...
De intercommunale Leiedal werkte binnen het project Kameleon twee sporen uit om het ondernemingsvriendelijk beleid van de gemeenten meer slagkracht te geven. Je vindt hier de brochure en hier de website met alle informatie. 

Week 7

De stad op ooghoogte
De kwaliteit van de publieke ruimte is de basis van krachtige, duurzame steden. The City at Eye Level is een boek, een open source lerend netwerk en een programma waarin steden en hun partners worden aangespoord om strategieën te ontwikkelen om hun eigen stad op ooghoogte te maken. In juni 2016 werd de tweede editie van het boek The City at Eye Level gelanceerd tijdens Rotterdam Architectuur Maand. Het boek werd samengesteld door STIPO in samenwerking met partners als UN Habitat, Future of Places, Gehl Architects, PPS Project for Public Spaces, the Faculty of Architecture and Urbanism of PUCRS – Porto Alegre en Copenhagenize. De publicatie vind je hier.

Week 6

Beleidsparticipatie van personen van buitenlandse herkomst in Vlaanderen
In deze onderzoeksopdracht werd nagegaan hoe de participatie van personen van buitenlandse herkomst aan het Vlaamse beleid gemaximaliseerd kan worden. De bestaande vormen van beleidsparticipatie werden getoetst of ze voldoen aan de verwachtingen van beleidsparticipatie van zowel de doelgroep (bevolking van buitenlandse herkomst) als de overheid. Een aantal goede nationale en internationale praktijken werd opgelijst. Tenslotte werd verkend welke methodieken en randvoorwaarden aanbevolen kunnen worden opdat de stem van de doelgroep gehoord en meegenomen kan worden in het gevoerde beleid. Je vindt het eindrapport hier.

Week 5
   
Van opvang naar samenleven
De verhoogde instroom van vluchtelingen zorgt voor druk op het Vlaamse en lokale beleid. De uitdagingen zijn complex, de gemeenten divers in grootte en de instroom en de daaraan gekoppelde middelen zijn sterk verschillend van gemeente tot gemeente. De oplossingen zijn niet eenduidig, niet eenzijdig, niet pasklaar en niet altijd onmiddellijk voorhanden. In de inspiratiegids ‘Van opvang naar samenleven’ maak je kennis met een 30-tal goede praktijken. Inhoudelijk gaat het over tal van initiatieven binnen tewerkstelling, huisvesting, welzijn, vrije tijd, vrijwilligersinitiatieven… Je vindt de inspiratiegids hier.
Week 4
  
Rapport Maatschappelijke kosten-batenanalyse open data
In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de TU Delft onderzoek gedaan naar de kosten en baten van het openstellen van overheidsdata. Het onderzoek bestaat uit twee delen: (1) een internationaal vergelijkend literatuuronderzoek naar de kosten en maatschappelijke baten van het openen van overheidsdata en (2) een maatschappelijke kosten-batenanalyse van vijf overheidsdatasets.  Je kan het rapport hier downloaden.
Week 3
   
Nieuwe tool biedt inzicht in de financiën van de lokale besturen
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelt via een handige nieuwe tool steeds de meest actuele financiële profielen van de lokale besturen ter beschikking. Deze profielen geven een uniek beeld van de financiën van de lokale besturen. De nieuwe tool werkt interactief: je kiest onder meer de gemeente en de periode waarvoor je gegevens wil zien en vergelijkt deze info met bijvoorbeeld een buurgemeente.  Je vindt de tool hier.                
Week 2

  
Preventie van gewelddadige radicalisering en polarisering
Omdat radicaliseringsprocessen kunnen leiden tot extremisme of terrorisme, is het een uitdrukkelijke beleidsintentie om in Vlaanderen een gecoördineerd preventief beleid te voeren. De conceptnota van 16 januari 2015 zette de uitgangspunten van de Vlaamse Regering op een rij en schoof elf actieterreinen naar voor. Dit document mondde uit in het Vlaamse actieplan van 3 april 2015 ter preventie van radicaliseringsprocessen die kunnen leiden tot extremisme en terrorisme. Dit dynamisch plan, dat de basis vormt voor de Vlaamse aanpak gedurende de komende maanden en jaren, wordt systematisch opgevolgd en bijgestuurd waar nodig.  Je vindt hier de hele evolutie en alle daarbij horende beleidsdocumenten en hier een Binnenband themanummer over preventie van radicalisering.
 Week 1    Toerisme in kerncijfers
‘Toerisme in kerncijfers’ is het kleine broertje van de jaarlijkse publicatie ‘Toerisme in cijfers XL’. In één oogopslag kan je hierin de belangrijkste trends en bevindingen over het internationale toerisme en de toerismestromen van, naar en in onze regio bij elkaar vinden. In 2016 kende Vlaanderen 29,1 miljoen overnachtingen en 11,9 miljoen aankomsten. In deze publicatie kom je te weten waar deze toeristen logeerden, wanneer ze onze bestemming bezochten, waarom ze naar Vlaanderen komen en wie ze zijn.  Je vindt hier de publicatie ‘Toerisme in kerncijfers’ en hier de uitgebreide tabellenreeks Toerisme in cijfers XL die in zo’n 750 tabellen de cijfergegevens van de FOD – Economie - Algemene Directie Statistiek over aankomsten en overnachtingen in België analyseert.

2017

Studies gepubliceerd in 2017 vind je hier.

2016

Studies gepubliceerd in 2016 vind je hier.