Elke week brengen we hier een studie, publicatie of boek onder de aandacht rond maatschappelijke / stedelijke vraagstukken of beleidsopgaven. Veel studieplezier!
2023
Week 50 |  | Verhuisbewegingen van jongvolwassen thuisverlaters Het rapport formuleert een antwoord op volgende vragen: waar trekken jongeren die het ouderlijk huis verlaten naar toe? Hoe ver van de ouder(s) gaan zij wonen? En welke sociaal-demografische en sociaaleconomische kenmerken spelen een rol bij de keuze van woonplaats en de afstand tussen die woonplaats en de woning van de ouder(s)? Om deze vragen te beantwoorden werden Rijksregistergegevens gebruikt, in combinatie met gegevens over het onderwijsniveau en over de belastbare inkomens. Je vindt het rapport hier. |
---|
Week 49 |  | Ruimtebeslag. Briefing 1. Evoluties 2013-2022 in Vlaanderen Het ruimtebeslag in Vlaanderen bedraagt 32,4%. Daarmee is Vlaanderen één van de meest intensief gebruikte regio's in Europa. Ruimtebeslag is het deel van de ruimte waarin de biofysische functie niet primeert. Dit omvat alle ruimte die gebruikt wordt voor nederzettingen, zoals wonen, industrie, voorzieningen, landbouwinfrastructuur, transport en recreatie. Ook parken en tuinen behoren tot het ruimtebeslag. Het ruimtebeslag in Vlaanderen is zeer wijdverspreid en blijft jaarlijks toenemen. Dit legt druk op de overblijvende open ruimte, die steeds vaker aangesneden wordt. De open ruimte is essentieel voor tal van functies zoals voedselproductie, waterberging en biodiversiteit. De weg naar een duurzame toekomst gaat hand in hand met het vrijwaren van de open ruimte en het terugdringen van het ruimtebeslag. Daarom stelde de Vlaamse Regering beleidsdoelstellingen op om het extra ruimtebeslag tegen 2040 te herleiden tot 0 ha/dag. De publicatie geeft een zicht op hoe het ruimtebeslag het afgelopen decennium is geëvolueerd en wat de mogelijke verklaringen zijn voor bepaalde trends binnen het ruimtebeslag. Je vindt de publicatie hier. |
---|
Week 48 |  | Een voedingsaanbod op school De inspiratiegids "Toegankelijke schoolmaaltijden" probeert een antwoord te formuleren op de vraag die veel lokale besturen, scholen of ondersteunende organisaties zich stellen: "Hoe kom je tot een gezond, betaalbaar, aantrekkelijk, toegankelijk en verantwoord voedingsaanbod op scholen, waarvan elk kind zonder onderscheid kan genieten?" Deze gids ondersteunt hen om zelf aan de slag te gaan. Elke situatie is anders, elke stad of gemeente heeft een eigen specifieke context die bepalend is voor een lokaal voedselbeleid en scholen verschillen sterk. Enkele concrete cases inspireren en reiken inzichten aan die kunnen ondersteunen bij een eigen voedingsaanpak. Je vindt de inspiratiegids hier. |
---|
Week 47 |  | Managementrapportering bij lokale besturen Met de beleids- en beheerscyclus voor de Vlaamse lokale besturen (hierna verder aangeduid met BBC-besluit) werd een kader gecreëerd voor een modern resultaatsgericht publiek management. Wezenlijk onderdeel hiervan is een adequaat systeem van beheerscontrole die het management moet ondersteunen bij het daadwerkelijk realiseren van wat in het strategische meerjarenplan werd afgesproken en moet toelaten om de activiteiten zodanig te organiseren dat de beleidsdoelstellingen en de erbij horende actieplannen op een economische, effectieve en efficiënte manier worden georganiseerd. Een essentiële bouwsteen van dit beheers controlesysteem is de monitoring. Echter, uit de organisatie-audits van Audit Vlaanderen blijkt evenwel dat een systematische opvolging van de werking en de rapportering daarover bij veel lokale besturen nog steeds beperkt uitgebouwd is. Vaak valt men hiervoor terug op de verplichte (minimale) rapportering in het kader van de BBC. Doel van dit onderzoek is dan ook om te achterhalen wat de achterliggende oorzaken hiervan zijn en om vervolgens een aantal aanbevelingen te formuleren om besturen verder op weg te helpen bij de uitbouw van hun beheersrapportering. Je vindt het onderzoeksrapport hier. |
---|
Week 46 |  | Het instrument lasten in de omgevingsvergunning Om onze omgeving robuust en duurzaam te maken, hebben we nood aan een nieuwe kijk op ruimte. Het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen zet hiervoor de krachtlijnen uit. Maar om die visie wérkelijk te realiseren, zijn er ingrepen op het terrein nodig. En daarvoor zijn er omgevingsvergunningen nodig. Wateroverlast en droogte, hittestress en klimaatverandering, de toenemende druk op de open ruimte en leefomgevingen met een beperkte leefomgevingskwaliteit … Ze vragen allemaal om doordachte oplossingen. Met het instrument lasten heb je een stevige troef in handen om iets te realiseren op het terrein. Om de positieve impact nog te versterken, bracht het instrumentendecreet een grondige wijziging aan in de bepalingen omtrent lasten in het decreet omgevingsvergunningen. Je vindt hier de brochure met informatie over hoe je het volle potentieel van het instrument lasten benut. |
---|
Week 45 |  | Inspiratiebundel 'aanpak voor een veilige schoolomgeving' In Vlaanderen verplaatsen bijna een miljoen kinderen en jongeren zich elke dag van en naar hun school. De schoolomgeving op een kwaliteitsvolle manier inrichten levert niet alleen een mooi startpunt om het hele woonschooltraject veiliger te maken, maar geeft ook kleur aan een belangrijke ontmoetingsplek in het dagelijks leven van de leerlingen, ouders, grootouders en passanten. De inspiratiebundel werd ontwikkeld voor alle initiatiefnemers die actief willen bijdragen aan de (her)inrichting van een schoolomgeving en ondersteunt hen bij de kwalitatieve inrichting van een verkeersveilige schoolomgeving en daarbij is er niet alleen aandacht voor de infrastructuur maar ook voor educatie, sensibilisering en handhaving. Je vindt de inspiratiebundel hier. |
---|
Week 44 |  | Geluidsnormen voor muziekactiviteiten Het gebruik van elektronisch versterkte muziek is geregeld in de Vlaamse milieuregelgeving (VLAREM). Hierin zijn zowel normen opgenomen voor de muziekactiviteit zelf als voor de bescherming van de omgeving. Je vindt hier een handig overzicht van de regelgeving, een handleiding & een aantal veelgestelde vragen over de regelgeving muziekactiviteiten. |
---|
Week 43 |  | Effecten van nachtelijke verlichting op biodiversiteit. Een literatuurstudie voor beleidsondersteuning Lichtvervuiling is een onderschat milieuprobleem. België is één van de wereldwijde koplopers op vlak van nachtelijke buitenverlichting. De komende jaren wordt verwacht dat nachtelijke verlichting nog kan toenemen door een omschakeling naar ledverlichting. Dit komt omdat ledverlichting meestal meer licht uit het blauwe spectrum bevat, met kortere golflengtes, ook al is in principe elke lichtkleur mogelijk. De omschakeling naar ledverlichting biedt echter ook kansen, aangezien bij ledverlichting kleur, intensiteit en de duur van verlichting makkelijker aan te passen is dan bij oudere types lampen. Het INBO stelde in 2019 een overzicht op van welke effecten van nachtelijk kunstlicht op vleermuizen beschreven waren in de wetenschappelijke literatuur en er zijn sinds 2019 veel nieuwe studies verschenen. Daardoor was het moeilijk voor beleidsmakers om voor meerdere soortgroepen een overzicht te krijgen van het effect van nachtelijke verlichting. Daarom werd de wetenschappelijke literatuur systematisch doorzocht naar studies over effecten van nachtelijke verlichting op biodiversiteit, waarbij bijzondere aandacht was voor effecten op soorten die belangrijk zijn in beleid (zoals Natura2000-soorten) en kennis rondom mitigatie. De resultaten van de literatuurstudie vind je hier. |
---|
Week 42 |  | Slimme verdichting De gangbare manier van beoordelen van milieueffecten leidt er vandaag veelal toe dat nieuwe ontwikkelingen in stedelijk gebied op milieuvlak vaak slechter scoren dan ontwikkelingen in het buitengebied. Positieve effecten op lange termijn en op grotere schaal worden niet in beeld gebracht. Dit onderzoek tracht oplossingsrichtingen te bieden om zowel positieve als negatieve effecten van verdichting aan bod te laten komen. Via een analyse van de huidige methodieken voor milieueffectbeoordeling, scenariodoorrekeningen en het uitwerken van verschillende cases werden oplossingsrichtingen verkend en aanbevelingen geformuleerd. Je vindt het onderzoeksrapport hier. |
---|
Week 41 |  | BTW in een circulaire economie Dit rapport illustreert de relatie tussen de btw en de circulaire economie en geeft een aantal indicaties waar btw een rol kan spelen bij de overstap van een lineair naar een circulair model. Concrete voorbeelden zijn herstellingsdiensten van kleding (textiel), fietsen en schoeisel, intensivering van gebruik van personenwagens en fietsen (transport), tweedehandsgoederen in het algemeen, alsook een aantal maatregelen in de bouw- en voedingsindustrie, etc. Het rapport gaat verder in op de verschillende technieken die in de btw worden toegepast (zoals een verlaagd btw-tarief, een verlaagde maatstaf van heffing, vrijstellingen, …), en geeft ook aan op welk beleidsniveau een aanpassing in regelgeving mogelijk is (Lidstaat of EU). Lees hier het rapport BTW in een circulaire economie. |
---|
Week 40 |  | Decentralisatie naar lokale besturen Er is onduidelijkheid over het nut en de haalbaarheid van verdere decentralisatie in Vlaanderen, evaluatieonderzoeken leidden niet tot eenduidige resultaten. In deze studie worden daarom de wenselijkheid en haalbaarheid van verdere decentralisatie van het Vlaams naar lokaal bestuursniveau onderzocht aan de hand van twee onderzoeksvragen: (1) Wat is de wenselijkheid van verdere decentralisatie en op basis van welke argumenten? (2) Wat is de haalbaarheid van verdere decentralisatie rekening houdend met verschillende bestuurlijke en juridische condities? Het conceptueel kader waarbinnen deze vragen geanalyseerd worden, is gebaseerd op de literatuurstudie van decentralisatie uit de eerste fase van dit project voor het Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing. Je vindt hier de literatuurstudie en hier het onderzoeksrapport over de wenselijkheid en haalbaarheid. |
---|
Week 39 |  | Duurzaamheidsrichtlijnen voor evenementen Organiseer je een evenement? Het stappenplan in deze brochure helpt je om in elke stap van het proces duurzame keuzes te maken. Zo zorg je ervoor dat duurzaamheid geen nagedachte is, maar je vertrekpunt, en een rode draad. Je vindt de brochure hier. |
---|
Week 38 |  | Juridische leidraad warmtenetten Met uitzondering van een aantal voorlopers, zijn heel wat steden en gemeenten in Vlaanderen vandaag nog zoekend op het terrein van warmtenetten. Welke rol neemt de gemeente op? Welke bevoegdheden heeft een gemeente om warmtenetten op een verstandige manier te stimuleren en welke ruimtelijke en juridische instrumenten kunnen hiervoor worden aangewend? Dit en heel wat andere vragen komen uitgebreid aan bod in de juridische leidraad voor lokale besturen. Je vindt de leidraad hier. |
---|
Week 37 |  | Ontwikkelen van een omgevingsindicatorenset en het in kaart brengen van biomerkers om de gezondheidsimpact van de klimaatverandering te monitoren Binnen deze studie worden tools uitgewerkt waarmee het Vlaams Planbureau voor Omgeving de gezondheidsimpact van de klimaatverandering kan monitoren. Een eerste luik van de studie betreft de ontwikkeling van een set van omgevingsindicatoren waarmee de gezondheidsimpact van klimaatverandering kan opgevolgd worden. Er wordt hierbij vertrokken van een longlist van omgevingsindicatoren, waarna een filtering gebeurt op basis van beleidsrelevantie. Voor de omgevingsindicatoren in de beknopte lijst wordt een haalbaarheidsanalyse uitgevoerd gevolgd door een demonstratie van een aantal indicatoren. In een tweede luik van de studie wordt onderzocht op welke wijze de link tussen klimaatverandering en gezondheid kan worden bestudeerd binnen het Vlaams Humaan Biomonitorings (HBM)-programma. Je vindt het eindrapport hier. |
---|
Week 36 |  | Veilig naar school Op 1 september start het nieuwe schooljaar en lokale besturen hebben de veiligheid van kinderen hoog op de agenda staan. Van uitgebreide Zone 30-gebieden en fietsstraten tot op maat gemaakte schoolstraten en speciale verkeersregelingen: er wordt op diverse fronten gewerkt om het schoolverkeer veiliger te maken. Je vindt hier meer informatie. |
---|
Week 35 |  | Fietsstraten in Europa: wat leren we uit de praktijk? Tijdens Velo-city in Leipzig stelden vijf Europese steden (Munster, Bordeaux, Varberg, Bremen en Kortrijk) hun aanpak van fietsstraten voor. Ze vergeleken ook enkele nationale richtlijnen. De sessie was een initiatief van het informele netwerk "Cycling Knowledge Europe", waaraan verschillende Europese kennisorganisaties gericht op fietsbeleid deelnemen. In elke stad past de fietsstraat in het streven naar meer ruimte voor de fiets, maar er is nog geen uniforme aanpak. Je vindt hier een webinar, de presentaties van de vijf steden en een rapport fietsstraten en – zones. |
---|
Week 34 |  | Globaal rapport thema-audit 'Niet-terugvorderbare steun' Tussen oktober 2021 en maart 2023 voerde Audit Vlaanderen de thema-audit Niet-terugvorderbare steun uit bij 11 lokale besturen. Audit Vlaanderen bundelde de belangrijkste bevindingen, die relevant zijn voor alle lokale besturen. In dit globaal rapport leest u onder andere de belangrijkste conclusies van deze thema-audit, welke verbeterpunten er zijn en hoe je als lokaal bestuur zelf aan de slag kunt om dit proces beter te beheersen. Je vindt hier alle resultaten van deze thema-audit in het globaal rapport en hier 7 nieuwe praktijken geformuleerd door Audit Vlaanderen, die inspiratie kunnen bieden bij de optimalisatie van de aanpak van het proces 'niet-terugvorderbare steun'. Naar aanleiding van deze thema-audit is er ook een tool ontwikkeld om al eerste stappen te zetten in het analyseren van data-gegevens uit de IT-toepassingen en die vind je hier. |
---|
Week 33 |  | Een blik op Brussel
'Een blik op Brussel 2023' geeft een socio-economische profielschets van het Brussels Gewest. Verschillende thema’s komen aan bod: demografie, onderwijs, armoede, werk, digitalisering, vrije tijd en zorg en gezondheid. Je vindt de toelichtingsnota hier.
|
---|
Week 32 |  |
De financiën van de besturen van de eredienst en hun relatie met de lokale overheden
De besturen van de eredienst vormen het buitenbeentje van de lokale besturen in Vlaanderen. In België kan de (federale) overheid erediensten en hun representatief orgaan erkennen. Naast de Rooms-Katholieke eredienst erkent de federale regelgever de Israëlitische, de Protestants-Evangelische, de Anglicaanse, de Islamitisch en de Orthodoxe eredienst. Deze erediensten hebben lokale geloofsgemeenschappen die eveneens erkend kunnen worden, door de regionale overheid (Vlaanderen). Deze nota wil inzicht verschaffen in het financiële reilen en zeilen van de besturen van de eredienst én in de (financiële) verhoudingen tussen die besturen en de (lokale) overheden. Je vindt de nota
hier.
|
---|
Week 31 |  |
Herdenken van jobs: naar een betere instroom en retentie van personeel in knelpuntberoepen
Dit onderzoek focust op het ‘herdenken’ van jobs, nl. job redesign, op vlak van de inhoud en de context van jobs. Het doel van dit onderzoek is het verkennen van de voor- en nadelen, de toepasbaarheid en de haalbaarheid van job redesign als strategie voor een betere instroom en retentie van personeel in knelpuntberoepen in Vlaanderen. Hierbij wordt gekeken naar volgende methoden van job redesign: job crafting, i-ideals, job carving en inclusief job design. Het onderzoek bestaat uit drie delen: een literatuuronderzoek, een studie naar goede praktijkvoorbeelden in Europa en verdiepende casestudies in Vlaanderen. Voor de studies naar goede praktijken en de verdiepende casestudies ligt de focus op vier sectoren, zijnde social profit, techniek (industrie), bouw en horeca. Je vindt
hier een samenvatting van het onderzoek en
hier het integrale eindrapport.
|
---|
Week 30 |  | Verkenning van de Nederlandse Regiodeals en Zwitserse Agglomeratieprogramma’s
Dit rapport kadert in het Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing II waarin tal van vraagstukken m.b.t. regionale samenwerking worden bestudeerd. In het rapport wordt nagegaan in hoeverre er interessante praktijken bestaan in het buitenland die inspiratie kunnen bieden om de Vlaamse interbestuurlijke samenwerking op regionale schaal verder te ontwikkelen. Concreet worden twee interessante buitenlandse cases van interbestuurlijke samenwerking geanalyseerd, namelijk de Regiodeals in Nederland en de agglomeratieprogramma’s in Zwitserland. Via het Regio Deal programma wordt getracht samenwerking tussen Rijk en Regio in Nederland concreet en vernieuwend gestalte te geven. In Zwitserland probeert men via de agglomeratieprogramma’s eveneens een interbestuurlijke aanpak op regionaal niveau te realiseren waar centrale en lokale overheden samen maatschappelijke vraagstukken aanpakken. Je vindt het rapport
hier.
|
---|
Week 29 |  |
Ook lokale besturen pakken eenzaamheid fors aan In samenwerking met de VVSG bracht het Society and Ageing Research Lab van de Vrije Universiteit Brussel in 2021 in kaart in welke mate de lokale besturen in Vlaanderen actief zijn om eenzaamheid in hun gemeente tegen te gaan. De hoge responsgraad (233 op 300 gemeenten en steden) toont aan dat lokale besturen dit heel belangrijk vinden en het thema dus op hun lokale agenda hebben geplaatst. 77 procent van de lokale besturen kadert de eenzaamheidsaanpak in de doelstelling om zorgzame buurten tot stand te brengen in hun gemeente of stad. Daarnaast zijn er vaak ook nog andere initiatieven, zoals bijvoorbeeld huisbezoeken afleggen, eenzaamheid detecteren en aanpakken via allerhande meldpunten, ontmoeting tot stand brengen, psychosociale ondersteuning bieden, buddywerking organiseren, praktische ondersteuning geven… Je vindt
hier een one pager die de grote lijnen van de onderzoeksbevindingen weergeeft en
hier het bijbehorende integrale onderzoeksrapport.
|
---|
Week 28 |  | Globaal rapport thema-audit Beheer van ICT-risico’s bij lokale besturen Een goed uitgebouwd beheer van de voornaamste ICT-risico’s wint steeds meer aan belang. Veel lokale besturen zetten namelijk in op doorgedreven digitalisering van processen en dienstverlening. Lokale besturen hebben de voorbije jaren mede onder impuls van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) belangrijke stappen gezet om de informatieveiligheid te verbeteren. In dit kader hebben ze ook risico’s met betrekking tot informatieveiligheid in kaart gebracht. Om alle lokale besturen te ondersteunen met als doel het beheer van ICT-risico’s verder aan te pakken, bundelde Audit Vlaanderen een aantal bouwstenen in het inspiratierapport van deze thema-audit. Dit rapport bevat eveneens de mogelijkheden om aan de slag te gaan met deze bouwstenen, rekening houdend met de verschillende invullingen van de ICT-functie bij een lokaal bestuur. De gedetailleerde resultaten van de bevraging en een analyse ervan vind je
hier in het inspiratierapport.
|
---|
Week 27 |  | De toekomst in meervoud Deze Nederlandse publicatie doet een allereerste aanzet om gedachten over de toekomst en indirect ook over het heden aan te scherpen. Ze schetsen vier mogelijke beelden van Nederland in 2050, gebaseerd op ontwikkelingen in informatiestromen en sociale cohesie: Diversiteit troef, Hegemonie van het midden, Zuilen 2.0 en Zwermen. Die zijn niet bedoeld als voorspelling of gebaseerd op onderzoek, maar moeten gezien worden als een gedachtenoefening om het gesprek over de verhouding tussen beleid en burger op gang te brengen. Je vindt de publicatie
hier.
|
---|
Week 26 |  |
Meer grip op eigen leven vermindert maatschappelijk onbehagen In deze studie wordt allereerst ingegaan op de vraag wat we moeten verstaan onder de begrippen ‘onzekerheid’ en ‘maatschappelijk onbehagen’. Want ook al klinken deze termen veelvuldig in het politieke debat, het blijft vaak onduidelijk waarnaar ze nu eigenlijk verwijzen en wat hun onderlinge samenhang is. Vervolgens gaat de studie in op een derde concept, namelijk ‘persoonlijke controle’. Dat is de mate waarin mensen door eigen handelen de uitkomsten kunnen verkrijgen die ze belangrijk vinden, ofwel: hoeveel grip zij hebben op hun leven. Het begrip ‘persoonlijke controle’ klinkt veel minder vaak in het politieke debat, maar deze studie laat zien dat het een sleutelrol vervult. Het hart van de studie is een enquête onder bijna 3000 Nederlanders naar mogelijke gevoelens van onzekerheid, controle en maatschappelijk onbehagen. De conclusie is dat onbehagen over de samenleving als geheel deels verklaard kan worden uit een gebrek aan controle dat mensen ervaren in hun eigen leven. Dit is een nieuw en origineel perspectief op de oorzaken van maatschappelijk onbehagen, en roept om de vraag hoe we kunnen bevorderen dat mensen zoveel mogelijk grip hebben op hun leven. Daarop zal uitgebreid ingegaan worden in een later dit jaar verschijnende publicatie. Je vindt
hier alvast de studie met een conceptuele en empirische analyse. |
---|
Week 25 |  |
Monitor voedselverlies De monitor geeft de voortgang weer wat betreft de preventie, de selectieve inzameling en de valorisatie van voedselverlies en voedselreststromen uit de hele voedselketen in Vlaanderen in 2020. Je vindt de publicatie
hier.
|
---|
Week 24 |  |
Buurten met een concentratie van kwetsbare huishoudens en kwetsbare woonsituaties anno 2021 Het Vlaamse woonbeleid is een doelgroepenbeleid, dat sterk gericht is op kwetsbare huishoudens, maar wil ook een territoriaal selectief beleid zijn. Om deze reden is het voor de Vlaamse overheid belangrijk om te weten welke buurten de hoogste concentratie van kwetsbare huishoudens huisvesten. In een eerder rapport (Vanderstraeten et al., 2021) werd hiervoor een methodiek uitgewerkt en toegepast op cijfers voor 2001 en 2011. De auteurs voegen hier nu ook 2021 aan toe, en stellen daarbij onder andere vast dat de nieuwe kaart met de kwetsbare buurten heel gelijkaardige ruimtelijke patronen vertoont als deze voor het verdere verleden. Je vindt
hier meer informatie over het onderzoek en
hier het eindrapport. |
---|
Week 23 |  |
In 5 stappen naar een beslissing in het belang van het kind
Volwassenen die beroepsmatig of vrijwillig met kinderen en jongeren werken, worden elke dag geconfronteerd met situaties waarin ze beslissingen in hun belang moeten nemen. Het stappenplan is een reflectietool die je begeleidt om een afweging te maken tussen verschillende elementen en perspectieven, het biedt een kader voor de beoordeling en de bepaling van het belang van het kind in specifieke situaties. Het stappenplan is gemaakt voor praktijkwerkers in Vlaanderen in diverse professionele contexten (zoals jeugdhulp, onderwijs, jeugdwerk en justitie), voor het nemen van beslissingen waar een kind, een jongere of een kleine groep kinderen of jongeren (bv. broers en zussen, een klasgroep, een jongerengroep in een jeugdorganisatie) bij betrokken is. Het stappenplan is van toepassing op alle beslissingen met betrekking tot personen jonger dan 18 jaar. Het stappenplan kan ook dienen als inspiratie voor beleidsmakers die werkzaam zijn binnen een lokale, regionale, Vlaamse, federale of internationale beleidscontext. Je vindt het stappenplan
hier. |
---|
Week 22 |  | Discriminatie op de huurmarkt Uit onderzoek blijkt dat discriminatie nog altijd een hindernis vormt bij het zoeken van een woning op de private huurmarkt. Het onderscheid tussen legitieme selectie en discriminatie blijkt niet altijd even duidelijk te zijn. De brochure biedt daarom huurders, verhuurders en professionele spelers zoals vastgoedmakelaars een overzicht van de discriminatiewetgeving. Wat is discriminatie en wanneer is een keuze voor een bepaalde huurder toch gerechtvaardigd? Welke eisen mag je stellen aan kandidaat-huurders? En welke informatie mag op welk tijdstip worden opgevraagd? Je vindt de brochure
hier.
|
---|
Week 21 |  | Handhaving in de kinderopvang In deze brochure vind je informatie over de handhaving in de kinderopvang. Dit zijn de maatregelen die Opgroeien neemt om ervoor te zorgen dat de kinderopvang aan de regelgeving voldoet. Welke stappen worden er gezet? Wat kan je als organisator doen als er tekorten zijn of als Opgroeien handhaaft? Je vindt de brochure
hier.
|
---|
Week 20 |  |
Inspiratiegids Duurzame Stedelijke Logistiek ‘Verbinden en verduurzamen’ In deze publicatie staan de ervaringen van de deelnemers aan de Green Deal centraal: de organisaties, lokale besturen en bedrijven zelf. We laten hen aan het woord: waarom zetten zij zich in voor duurzamere logistiek? Waarom namen ze deel aan de Green Deal en wat hebben ze daaruit geleerd? Welke tips hebben ze voor anderen en welke samenwerkingen zijn er ontstaan? De diversiteit aan acties maakt duidelijk dat de transitie richting duurzame stedelijke logistiek op verschillende vlakken gevoerd moet worden en dat er geen ‘silver bullet’ is. De weg naar emissievrije stadsdistributie kent ook verschillende obstakels en uitdagingen. Samen met de deelnemers werden de voornaamste uitdagingen benoemd en werden daar meteen mogelijke oplossingen aan gekoppeld. Je vindt de publicatie
hier. |
---|
Week 19 |
| Jeugdmonitor De jeugdmonitor is een online bevragingstool die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt van alle Vlaamse steden en gemeenten en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)). Met de tool kunnen ze groepen kinderen en tieners vanaf het derde leerjaar tot en met het tweede middelbaar bevragen over hoe zij wonen en leven in hun buurt, stad of gemeente ervaren. De tool is opgebouwd rond drie thema's: (1)Spelen, buiten zijn, dingen doen met je vrienden, (2) Iets doen voor andere mensen, zorgen voor mijn buurt en (3) Mijn school en hobby's. Steden, gemeenten en de VGC kunnen zelf kiezen over welk thema ze een bevraging opzetten. Je vindt
hier alle informatie: een praktische gids, een handleiding voor begeleiders, een modelbrief aan ouders, een handleiding ‘Aan de slag met de vragen en de resultaten’, … |
---|
Week 18 |  |
Samenwerking tussen het Vlaamse en federale niveau en met de andere gemeenschappen en gewesten
Burgers en ondernemingen hebben alle belang bij een betere samenwerking tussen het Vlaamse en federale niveau en voor bepaalde materies tussen de gewesten en gemeenschappen onderling. Dat is – met respect voor de autonomie van elke entiteit – belangrijk voor een effectief en samenhangend beleid, een kwaliteitsvolle publieke dienstverlening en het vertrouwen van burgers en ondernemers in de overheid. De SERV stelt een grondige evaluatie voor van de efficiëntie, effectiviteit en samenhang van de bestaande samenwerkingsvormen. Dat moet leiden tot voorstellen die de vastgestelde knelpunten kunnen aanpakken. Je vindt het rapport
hier. |
---|
Week 17 |  | Juridische gids woonwagenbewoners
In ‘Woonwagenbewoners, Juridische gids’ tracht Caritas Vlaanderen hulpverleners en lokale besturen wegwijs te maken in het bestaand wetgevend kader om met woonwagenbewoners aan de slag te gaan rond enkele heikele thema’s zoals adres, wonen, OCMW en onderwijs. Vanuit de werking van het referentieadres voor woonwagenbewoners in Antwerpen werden heel wat vragen en ervaringen gebundeld om tegemoet te komen aan een gebrek aan kennis omtrent de realiteit van het rondtrekkend leven in België. Je vindt de gids
hier. |
---|
Week 16 |  |
Non take-up huurpremie en huursubsidie De huursubsidie en huurpremie zijn belangrijke beleidsinstrumenten om de betaalbaarheid van wonen op de private huurmarkt te verbeteren. Een gekend knelpunt is dat een belangrijk deel van de groep die voldoet aan de voorwaarden voor deze tegemoetkomingen, geen aanvraag indient. In dit onderzoek is nagegaan hoe groot deze ‘non-take-up’ is, wat de verklaringen er voor zijn en hoe regelgeving, procedures en begeleiding van huurders kunnen worden aangepast om de non-take-up te verlagen. Je vindt het rapport
hier. |
---|
Week 15 |  |
Onderzoek ‘Welke dienstverlening zou decentrale overheden helpen de vertaalslag van Europese beleidsvoorstellen omtrent digitalisering naar eigen beleidsaanpak te maken’
Het Nederlandse Kenniscentrum Europa Decentraal (KED) heeft in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een verkenning gedaan bij decentrale overheden naar de behoefte aan dienstverlening op het gebied van digitalisering. KED heeft hierbij onderzocht welke dienstverlening hen zou helpen om de vertaalslag van Europese beleidsvoorstellen omtrent digitalisering naar de eigen beleidsaanpak te maken. Je vindt het rapport
hier.
|
---|
Week 14 |  |
De impact van financieringsstromen op de lokale beleidsregie
In heel wat beleidsdomeinen voeren de Vlaamse steden en gemeenten de regie. Als regisseur voeren de lokale besturen de lokale beleidsnetwerken aan en bepalen ze de beleidsdoelstellingen. Echter zijn niet alle actoren, die lokaal actief zijn, gemeentelijk of stedelijk. Heel wat actoren hebben een bovenlokaal werkingsgebied en krijgen financiële middelen van Vlaanderen. Denk hierbij aan welzijnsorganisaties, scholen en huisvestingsmaatschappijen. Deze lokale, niet gemeentelijke actoren, worden geconfronteerd met diverse doelstellingen, financieringsvoorwaarden en reglementeringen welke conflicterend kunnen zijn. Dit rapport onderzoekt in welke mate het niet goed overeenkomen van doelen in financieringsstromen een impact heeft op de lokale regie en hoe lokale regie kan worden versterkt. Je vindt het rapport
hier. |
---|
Week 13 |  | Kappen en aanplanten van bomen en vegetatiewijzigingen. Het doel van dit onderzoek en rapport is om een beter zicht te krijgen op waar en waarom bomen gekapt (of aangeplant) worden, wat de achterliggende motieven, aanleidingen, trends, omstandigheden en processen zijn. De studie werd beperkt tot bomen die geen deel uitmaken van bossen, zoals straatbomen, dreven, bomen op perceelsgrenzen in een landbouwgebied en bomen in private tuinen. Dit moet enerzijds leiden tot inzichten in evoluties en praktijken rond bomenkap in Vlaanderen, en anderzijds in aanbevelingen i.v.m. knelpunten in de huidige regelgeving of werking van het Omgevingsloket. Je vindt
hier het eindrapport. |
---|
Week 12 |  | Archeologieregelgeving voor bouwheren, verkavelaars en ontwikkelaars
De brochure maakt bouwheren, initiatiefnemers of ontwikkelaars van een bouwproject of verkaveling wegwijs in de archeologieregelgeving en de verplichtingen die daaruit voortvloeien voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of het verkavelen van gronden. Je vindt de brochure
hier. |
---|
Week 11 |
|
Voor het eerst groot Vlaams onderzoek naar de impact van autodelen Autodelen zit stevig in de lift: het afgelopen jaar kwamen er in Vlaanderen 33% actieve gebruikers bij. Voor het eerst brengt Autodelen.net de positieve impact gedetailleerd in beeld: per deelwagen verdwijnen tot 10 privéauto’s van de straat, er komen voetbalvelden aan publieke ruimte vrij en er springen meer mensen op de fiets. Elke deelwagen draagt bij, maar het ene type deelsysteem is het andere niet. Lees
hier het hele impactrapport 2022 van Autodelen.net. |
---|
Week 10 |  | Circulaire trends in Europa Gent, Leuven, Mechelen, Roeselare en Temse. Deze vijf Vlaamse steden ondertekenden de Europese Circular Cities Declaration. Op basis van de rapportage van alle 40 deelnemende steden, stelden ICLEI Europe en de Ellen MacArthur Foundation een interessant rapport op dat de circulaire praktijken in Europese steden beoordeeld. Het rapport dat je
hier vindt, werpt daardoor een uitstekend licht op de belangrijkste circulaire trends in Europa. |
---|
Week 9 |  | Kansenkaarten ruimtelijk rendement geactualiseerd Onlangs publiceerde het departement Omgeving een geactualiseerde versie van de kansenkaarten ruimtelijk rendement. Met de bouwshift in het achterhoofd, geeft de nieuwe kaart weer waar ruimtelijk rendement verhoogd kan worden. En daarvoor – zo blijkt – is nog plek genoeg. De kansenkaarten leggen bloot hoeveel potentie voor herontwikkelingen er zijn binnen goedgelegen, bestaande bebouwingsclusters. Dit betekent in de eerste plaats stads- en dorpskernen waar een mix van wonen, werken, voorzieningen enz. kan worden gerealiseerd. Het zijn plaatsen die erg gegeerd zijn en waar een verhoging van het ruimtelijk rendement bij uitstek alle kansen biedt om ook de ruimtelijke kwaliteit te optimaliseren. Je vindt de geactualiseerde kansenkaarten
hier. |
---|
Week 8 |  |
Non-take-up huurpremie en huursubsidie De huursubsidie en huurpremie zijn belangrijke instrumenten van het Vlaamse woonbeleid om de betaalbaarheid en kwaliteit van wonen voor mensen met een relatief laag inkomen te verbeteren. Het werkveld signaleert echter dat een belangrijk deel van de groep die aan de voorwaarden voor een huurpremie of huursubsidie voldoet, geen aanvraag indient. In het rapport trachten ze een schatting te maken van de non-take-up en redenen daarvoor te vinden. Ze onderscheiden de primaire, de secundaire en de tertiaire non-take-up. Primaire non-take-up wordt hierbij gezien als de non-take-up die te verklaren valt vanuit de gebruiker (bv. niet voldoen aan de voorwaarden of denken niet te voldoen aan de voorwaarden). De secundaire non-take-up wordt veroorzaakt door beoordelingsfouten aan de kant van de organisatie die het recht moet toekennen. De tertiaire non-take-up wordt bepaald door de beperkingen die door de gestelde voorwaarden opgelegd worden maar waardoor een deel van de doelgroep geen aanspraak kan maken op de tegemoetkoming. Je vindt het onderzoeksrapport
hier. |
---|
Week 7 |  | Woorden zeggen meer dan cijfers Uit dit onderzoek over het politiek vertrouwen onder verschillende sociale groepen in Nederland blijkt dat we ons niet moeten blindstaren op het gemiddelde percentage Nederlanders dat zegt vertrouwen in de politiek te hebben. Want wanneer je inzoomt op verschillende sociale groepen verschillen niet alleen die percentages, maar vooral de betékenis die daarin besloten ligt. Je vindt
hier een samenvatting van haar bevindingen en
hier het rapport zelf. |
---|
Week 6 |  |
Ambtelijke capaciteit bij lokale besturen Deze onderzoeksnota omvat een aantal overkoepelende reflecties aangaande de ambtelijke capaciteit van de Vlaamse lokale besturen. Het start met een definiëring en verduidelijking van ‘ambtelijke capaciteit’ en bevat reflecties rond een aantal kernthema’s die bepalend blijken voor ambtelijke capaciteit op het lokale niveau: gemeentelijke schaal, politiek-ambtelijke verhoudingen, ambtelijk personeel, IT en digitalisering, organisatiestructuur en gemeentelijke autonomie. In het concluderend hoofdstuk worden een aantal slotbeschouwingen geformuleerd. Je vindt de reflectienota
hier. |
---|
Week 5 |  | Versterken van sociale basis Steeds meer gemeenten doen een toenemend beroep op ‘de sociale basis’, de informele netwerken in een wijk of gemeente waar bewoners op terug kunnen vallen wanneer zij een hulpvraag of –behoefte hebben. Zij zien deze netwerken zowel als een doel op zich omdat wanneer bewoners elkaar ontmoeten, zich inzetten voor elkaar, en kunnen meedoen aan de samenleving hun welzijn verhoogt) maar ook als een middel om bepaalde doelen te realiseren zoals een beter en flexibeler aanbod realiseren of om gelden efficiënter te besteden. Platform31 onderzocht hoe gemeenten lokale initiatieven kunnen ondersteunen om zo de sociale basis te versterken. Dat leverde een publicatie op die ingaat op de rol van gemeenten als financier, sparringpartner en verbinder en benoemt de succesfactoren in de samenwerking tussen lokale initiatieven en de betreffende gemeente. Op basis daarvan doen ze aanbevelingen voor gemeenten met betrekking tot hun mogelijke rollen. Je vindt de publicatie
hier. |
---|
Week 4 |  | Een kwalitatieve studie over de kenmerken en haalbaarheid van collectieve woonprojecten Dit kwalitatieve onderzoek is het resultaat van het Care in the city netwerk, een samenwerking tussen perspective.brussels en verschillende partners binnen de welzijns- en gezondheidssector (Welzijn en gezondheid | perspective.brussels). Het onderzoek vertrekt van de vaststelling dat een steeds grotere groep mensen moeilijkheden ondervindt bij het vinden van een betaalbare en geschikte woning. Een combinatie van factoren, zoals een nijpend tekort aan sociale woningen, ondermaatse woningen op de privémarkt, onaangepaste woningen aan de behoeften van bewoners, een gebrek aan noodzakelijk wooncomfort en het leven in een onzekere woonsituatie heeft nefaste gevolgen voor de fysieke en mentale gezondheid van de bewoners. Deze analyse zoomt in op collectieve woonvormen met sociaal oogmerk als een deel van de oplossing van deze complexe woonproblemen. Aan de hand van 11 Brusselse cases, literatuuronderzoek en interviews krijgen we meer inzicht in de hefbomen en obstakels voor de opzet en goede werking van deze woonprojecten.
Je vindt
hier het onderzoeksrapport en
hier een artikel. |
---|
Week 3 |  | Mensbeelden bij beleid Beleid gaat vaak uit van voorspelbaar, rationeel gedrag van mensen. Beleidsmakers hebben altijd een beeld van de doelgroep waarvoor ze beleid maken. Deze is vaak gekleurd door (een afwezigheid van) ervaringen met deze doelgroep. Een mensbeeld is een veronderstelling over wat mensen willen, kunnen en hoe ze zich gedragen. Beleidsmakers zijn zich vaak niet bewust dat de mensbeelden waar ze vanuit gaan bij het maken van beleidskeuzes te gesimplificeerd, te optimistisch of te somber zijn. Dat kan ertoe leiden dat mensen tussen wal en schip terechtkomen of tekort worden gedaan. Met het essay Mensbeelden bij beleid: bewust worden, bespreken en bijstellen, zet het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) voor het eerst wetenschappelijke kennis over mensbeelden in beleid op een rij en worden handvatten geboden om met realistischer mensbeelden te komen tot beleid dat recht doet aan de pluriformiteit van de samenleving. Je vindt het essay
hier. |
---|
Week 2 |  | Evolutie van wonen, mobiliteit, welzijn kinderen en aanpak crisis tussen 2021 en 2022 Om de grote nood aan betrouwbare en actuele gegevens over de impact van de coronacrisis op de leefsituatie van de bevolking in te vullen, organiseerde Statistiek Vlaanderen begin 2021 een grootschalige Covid-19-bevraging. Aan de deelnemers van deze bevraging werd gevraagd of ze op een later tijdstip opnieuw gecontacteerd mochten worden voor een eenmalige vervolgbevraging. Die vervolgbevraging werd afgenomen in het voorjaar van 2022. In dit rapport worden de antwoorden van de respondenten die aan de vervolgbevraging in 2022 deelnamen, vergeleken met de antwoorden van diezelfde groep in de eerste editie van de bevraging in 2021. Zo wordt nagegaan of hun leefsituatie tussen 2021 en 2022 merkbaar is gewijzigd. In dit derde rapport over de vervolgbevraging wordt gefocust op de thema’s wonen, mobiliteit, welzijn kinderen en aanpak crisis. Je vindt het rapport
hier. |
---|
2022
Studies gepubliceerd in 2022 vind je
hier
2021
Studies gepubliceerd in 2021 vind je
hier
2020Studies gepubliceerd in 2020 vind je
hier
2019Studies gepubliceerd in 2019 vind je
hier
2018Studies gepubliceerd in 2018 vind je
hier
2017Studies gepubliceerd in 2017 vind je
hier
2016Studies gepubliceerd in 2016 vind je
hier