Veranderend speelveld vraagt andere overheid

​Elke week brengen we hier een studie, publicatie of boek onder de aandacht rond maatschappelijke / stedelijke vraagstukken of beleidsopgaven. Veel studieplezier!

2022

​Week 51

Aanbevelingsnota: elektrisch laden in de publieke ruimte. Laadpunten als middel tot opwaardering van de publieke ruimte ​​​​​
Eind 2011 wees de Vlaamse Bouwmeester in een open brief op de gevaren en de potenties van elektrische laadinfrastructuur voor de publieke ruimte. De brief vond ruim weerklank. Na een traject met stakeholders en bevoegde overheden heeft het Team Vlaams Bouwmeester nu een aanbevelingsnota klaar. Je vindt de nota hier.

​Week 50

Evolutie van werk, inkomen, levenslang leren en digitalisering tussen 2021 en 2022
Om de grote nood aan betrouwbare en actuele gegevens over de impact van de coronacrisis op de leefsituatie van de bevolking in te vullen, organiseerde Statistiek Vlaanderen begin 2021 een grootschalige Covid-19-bevraging. Aan de deelnemers van deze bevraging werd gevraagd of ze op een later tijdstip opnieuw gecontacteerd mochten worden voor een eenmalige vervolgbevraging. Die vervolgbevraging werd afgenomen in het voorjaar van 2022. In dit rapport worden de antwoorden van de respondenten die aan de vervolgbevraging in 2022 deelnamen, vergeleken met de antwoorden van diezelfde groep in de eerste editie van de bevraging in 2021. Zo wordt nagegaan of hun leefsituatie tussen 2021 en 2022 merkbaar is gewijzigd. In dit tweede rapport over de vervolgbevraging wordt gefocust op de thema’s werk, inkomen, levenslang leren en digitalisering. Andere thema’s komen in andere rapporten aan bod. Je vindt het rapport hier.

​Week 49

Woonvarianten voor senioren
Vanuit het perspectief van de ouderen is er nog weinig echt gekeken wat voor hen aantrekkelijke woonproducten zijn op de woningmarkt. Met beschikbare data uit de Zuid-Hollandse Grote omgevingstest herleidde Springco 10 woonprofielen voor senioren en de marktpotentie ervan. In deze publicatie worden dertig portretten van recent gerealiseerde wooninitiatieven uit het kennisprogramma ‘Woonvarianten senioren’ gekoppeld aan de tien woonprofielen van senioren. Je vindt de publicatie hier.

​Week 48

​​​​Evolutie van gezondheid, welzijn en sociale contacten tussen 2021 en 2022
Om de grote nood aan betrouwbare en actuele gegevens over de impact van de coronacrisis op de leefsituatie van de bevolking in te vullen, organiseerde Statistiek Vlaanderen begin 2021 een grootschalige Covid-19-bevraging. Aan de deelnemers van deze bevraging werd gevraagd of ze op een later tijdstip opnieuw gecontacteerd mochten worden voor een eenmalige vervolgbevraging. Die vervolgbevraging werd afgenomen in het voorjaar van 2022. In dit rapport worden de antwoorden van de respondenten die aan de vervolgbevraging in 2022 deelnamen, vergeleken met de antwoorden van diezelfde groep in de eerste editie van de bevraging in 2021. Zo wordt nagegaan of hun leefsituatie tussen 2021 en 2022 merkbaar is gewijzigd. In dit eerste rapport over de vervolgbevraging wordt gefocust op de thema’s gezondheid, welzijn en sociale contacten. Andere thema’s komen in volgende rapporten aan bod. Je vindt het rapport hier.

​Week 47

Rapport opvang baby's en peuters
Om lokale besturen te ondersteunen bij hun regierol kinderopvang ontwikkelde Data & Analyse in samenwerking met het Agentschap Opgroeien een gemeentelijk rapport opvang baby’s en peuters. Het rapport bevat gegevens over de demografische context waarin kinderopvang plaatsvindt, het opvangaanbod en de gebruikers van het opvangaanbod. Let wel: het gaat telkens over een momentopname op 31 december van het jaar voorafgaand aan het referentiejaar. Je vindt hier het rapport voor je stad of gemeente.

​Week 46

​Gelinkt publiceren en melden
Lokale besturen gingen begin 2019 voor het eerst aan de slag met LBLOD (Lokale Besluiten als geLinkte Open Data). Ze werden verplicht om bepaalde besluiten, besluitenlijsten en stukken te publiceren op hun webtoepassing en te melden aan de toezichthoudende overheid. Er werd ook een eigen open-source teksteditor ‘Gelinkt Notuleren’ ontwikkeld en nauw samengewerkt met de leveranciers van notuleringssoftware voor lokale besturen. Een intensief begeleidingstraject zorgde ervoor dat lokale besturen alle kennis en expertise in handen hebben om vanaf juni 2021 de omslag te maken naar een gelinkte publicatiemethode. ABB maakte meldingsplichtige besluiten vanaf 2022 via een centrale databank beschikbaar voor de (lokale) overheden. Niet-meldingsplichtige besluiten en andere data zijn vanaf 2023 beschikbaar. Vanaf dan kunnen ook burgers, bedrijven en verenigingen in de databank terecht. Je vindt hier alle informatie.

Week 45

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Handleiding energiedelen zelfde titularis - publieke gebouwen
Sinds juli 2022 is energiedelen van hernieuwbare energie tussen meerdere publieke gebouwen van éénzelfde entiteit (titularis) mogelijk. Via dit principe "energiedelen zelfde titularis" kan je de injectie van PV of andere hernieuwbare installaties "delen" tussen publieke gebouwen van een gemeente of AGB of OCMW. Er waren daarover heel wat vragen en onduidelijkheden, die intussen - grotendeels - werden uitgeklaard en neergeschreven in een beknopte en praktische handleiding ‘Energiedelen zelfde titularis. Deze handleiding is gebaseerd op de ervaring van DDS Streekregisseurs en kwam tot stand door een samenwerking met VVSG Netwerk Klimaat en enkele lokale besturen (Kortrijk, Genk...) die hierin het pad effenden en de puzzelstukken samenlegden. Je vindt de handleiding hier.

Week 44 Pendelen en werkbaar werk

De pendeltijden van de werknemers in Vlaanderen lopen erg uiteen. In 2019 bedroeg de reistijd van en naar het werk voor 64,9% van de werknemers minder dan een uur. Ongeveer een kwart (24,7%) van de werknemers was één à twee uur onderweg en voor één op de tien (10,3%) duurde het heen en weer pendelen twee uur of meer. Sedert 2007 is het beeld vrij constant gebleven.
In dit rapport wordt nagegaan op welke wijze het pendelen een impact heeft op het welzijn en het functioneren van de werknemers in Vlaanderen. Meer bepaald onderzoeken ze de samenhang tussen enerzijds de pendeltijd en anderzijds de psychische vermoeidheid, de werk-privé-balans, het welbevinden in het werk, de verloopintentie en het verzuimgedrag. Het onderzoek is gebaseerd op de data van de Vlaamse Werkbaarheidsmonitor. Je vindt het rapport hier.

​Week 43 Stad Antwerpen presenteert inspiratiegids voor welkomstrituelen

In deze inspiratiegids kunnen studenten handige tips, goede praktijken en voorbeelden vinden om hun welkomstrituelen vorm te geven, maar ook om ze te evalueren. Uit verschillende debatten en workshops die het voorbije academiejaar georganiseerd werden, vloeiden een heel aantal interessante inzichten. Die vertaalde de stad in een inspiratiegids, met respect voor de bestaande tradities, maar aangepast aan de maatschappij van vandaag. Zo schrijft de gids bijvoorbeeld voor om vooraf aan een ritueel al persoonlijke grenzen af te spreken en deze aan het begin van een ritueel te herhalen. Er worden ook alternatieven voorgesteld voor zogenaamde 'schachtenweken' en afspraken geformuleerd onder het luikje 'laat seks erbuiten'. Daarnaast bieden enkele handige dialoogtools, gebaseerd op o.a. Deep Democracy en Sociocracy, handvaten aan studenten om nog beter met elkaar te kunnen samenwerken. Je vindt de inspiratiegids hier.

Week 42 Fietslogistiek

Twee voor de prijs van één deze keer. De wegwijzer 'fietslogistiek in Vlaanderen' wil steden en gemeenten wijzen op de mogelijkheden van fietslogistiek als element in een totaalvisie op de plaatselijke logistieke realiteit en hen wapenen voor een veranderende omgeving met meer congestie en vervuiling en burgers die hiervoor oplossingen willen zien.  Je vindt de wegwijzer hier.

In Vlaanderen zijn er al heel wat 'good practices' van het verduurzamen van goederenvervoer door gebruik te maken van fietslogistiek. In het cahier 'Fietslogistiek' wil men inspireren en ondersteunen om deze praktijken ingang te doen vinden waar ze nog niet gehanteerd worden en op te schalen waar al eerste kiemen aanwezig zijn. De focus ligt op het inzetten van de cargofiets in de professionele sfeer. Je vindt het cahier hier.

​Week 41 Zo creëer je waarde in de slimme stad

In het nieuwe Future City boek 'Zo creëer je waarde in de slimme stad – Meer waarde door verbinding, flexibiliteit en betekenis' onderzoeken ze hoe de manier waarop waarde ontstaat in regio's, steden en dorpen, verandert door technologisering en digitalisering. Dat gaat veel verder dan de economische businessmodellen. In het boek laten ze zien wat er verandert en dat het creëren van waarde relevant is voor iedereen die bezig met de stad en hoe het in de praktijk werkt. In het nieuwe boek van Future City Foundation, staan verhalen, lessen en praktijkvoorbeelden over de waarde van de innovatieve en slimme stad.  Je vindt het boek hier.

​Week 40Zoektocht naar een rechtvaardige circulaire economie: keuzes en spanningsvelden

De transitie naar een circulaire economie is noodzakelijk. Ze vergt echter ingrijpende beslissingen die allemaal een impact en een kost vertegenwoordigen. Om te vermijden dat de kentering een slagveld wordt met grote winnaars en zware verliezers, is het belangrijk dat de transitie rechtvaardig verloopt. Maar wat houdt dat in, een 'just transition'? Daarover lopen de meningen uiteen. Vlaanderen Circulair bond de kat de bel aan en onderzocht in samenwerking met het HIVA van de KU Leuven hoe diverse stakeholders in Vlaanderen een rechtvaardige circulaire economie interpreteren, en hoe ze omgaan met elkaars verschillende interpretaties. Je vindt het rapport hier.

​Week 39 Samenleven in diversiteit: cijfers op Vlaams en lokaal niveau

De Barometer Samenleven is een dashboard dat acht doelstellingen van het samenleven in diversiteit in beeld brengt. Het toont per doelstelling aan in welke richting de situatie evolueert in Vlaanderen. De gegevens komen uit administratieve databanken en de bevraging Barometer Samenleven die het Agentschap Binnenlands Bestuur sinds 2022 organiseert.
Meer gegevens over diversiteit op gemeenteniveau vind je in Jouw lokale integratiescan.  Je vindt hier de Barometer Samenleven en hier alle informatie over de lokale integratiescan.

​Week 38 Hoe kijken burgers naar gedeelde en zelfrijdende wagens?

Om burgers te betrekken bij het abstracte verhaal van de toekomst van de mobiliteit, is het belangrijk om hen kennis te laten maken met zelfrijdende en gedeelde mobiliteit. Daarom heeft Autodelen.net in het kader van het Europese ART-Forum een experiment opgezet waarbij een aantal gezinnen wordt uitgedaagd om gedurende twee weken hun eigen auto aan de kant te laten staan en in plaats daarvan gebruik te maken van ofwel een deelwagen of een zelfrijdende wagen. De deelnemers filmden doorheen de testperiode hun ervaringen en werden na afloop geïnterviewd. Je vindt hier hun bevindingen en bedenkingen.

Week 37 Onderzoek naar persona's, drempels en hefbomen van organisaties bij het aanbieden van een opleidingsaanbod levenslang leren aan medewerkers

Organisaties doorlopen daartoe verschillende stappen die via een customer journey in kaart gebracht worden, met daarbij de ervaring van de organisatie in elke afzonderlijke stap. Elke customer journey wordt vervolgens uitgewerkt vanuit het perspectief van één type persona. Op die manier biedt dit onderzoek inzicht in de gehele reis die organisaties doorlopen bij het inrichten en het aanbieden van opleidingen. Naast de diverse stappen worden in de customer journey ook de belemmeringen geïdentificeerd die organisaties ervaren, net zoals de bestaande en potentiële hefbomen die de inrichting faciliteren. De persona's ontwikkeld in dit onderzoek kunnen – samen met hun customer journeys – aangewend worden om (beleids)initiatieven gerichter in te zetten, zowel aangepast naar type organisatie, als naar moment in de klantreis van de organisatie. Je vindt hier een samenvatting en hier het integrale eindrapport.

​Week 36Nabijheid van voorzieningen versus verplaatsingsgedrag en woonplaatskeuze

Deze studie onderzoekt het gedrag van mensen voor hun woonplaatskeuze en verplaatsingsgedrag in relatie tot hun gebruik van voorzieningen.
De focus van het onderzoek ligt op het woongedrag, niet op de werkplaats. De studie bestaat uit een literatuuronderzoek en een belevingsonderzoek. Het literatuuronderzoek geeft een inzicht in de complexe relatie tussen woonplaatskeuze, aanwezigheid van voorzieningen en verplaatsingen naar voorzieningen. Het belevingsonderzoek, uitgevoerd met kwalitatieve werkvorm, brengt de verbanden tussen de verschillende factoren van autobezit, sociaal-demografische en psychosociale factoren bij mensen in beeld.  Je vindt de studie hier.

Week 35 ​​Nieuw "Vademecum Fietsvoorzieningen" kreeg grondige update

Het Vademecum Fietsvoorzieningen ziet er sinds kort helemaal anders uit. De richtlijnen en normen kregen niet alleen een grondige update, ook de manier waarop je het vademecum kan gebruiken, veranderde. Voortaan zijn alle aspecten van het fietsontwerp gebundeld in thematische fiches, die telkens deel uitmaken van een groter hoofdstuk. Het werken met fiches vergroot de leesbaarheid voor de gebruiker en laat ook toe onderdelen of fiches sneller te actualiseren of een update te geven. Het vademecum kreeg voor het eerst een volledig hoofdstuk rond fietsparkeren. Je vindt het Vademecum hier.

​Week 34 Preventie- en sorteergedrag van de Vlaamse Bevolking. Eindrapport. Kwantitatieve en kwalitatieve bevraging 2021

Het rapport bevat de resultaten van de kwantitatieve en kwalitatieve bevraging 20021 van de Vlaamse bevolking. De bevraging peilt naar het sorteergedrag en preventiemaatregelen die de burger al neemt, evenals naar mogelijke motivatoren en demotivatoren die belangrijk zijn voor de optimalisatie van afvalpreventie en sorteren. Op basis van de bevraging is een clusteranalyse gebeurd om te komen tot zes types. Met deze kennis kan men meer gericht acties ondernemen richting preventie en sorteren van afval. Het rapport eindigt dan ook met enkele concrete aanbevelingen.  Je vindt hier het integrale rapport en hier de samenvatting.

​Week 33 Basisscenario's voor de toekomst van de fysieke leefomgeving

Het proces om basisscenario's voor de toekomst van de fysieke leefomgeving op te stellen heeft gelopen tussen het voorjaar van 2020 en het najaar van 2021. In deze periode werd in een co-creatietraject nagedacht over de richtingen waarin de maatschappij in de toekomst mogelijk zou kunnen evolueren en wat de invloed van deze evoluties zou zijn op de fysieke leefomgeving. Het resultaat zijn vier basisscenario's die in dit rapport worden onderbouwd, beschreven en uitgebeeld. Je vindt de scenario's hier.

​Week 32 Van hittestress naar verkoeling in de stad

Dit inspiratieboek geeft inzicht in de mogelijkheden om stedelijke ruimtes aan te passen aan de toenemende temperaturen en de langere periodes van hitte als gevolg van klimaatverandering. Een aangepaste inrichting van de buitenruimte is nodig om bijvoorbeeld overlast als gevolg van klimaatverandering te voorkomen en gezondheidsklachten te verminderen. Hogere temperaturen en langere periodes van hitte kunnen namelijk leiden tot hittestress, een belangrijke veroorzaker van hogere sterftecijfers tijdens een warme periode, maar ook van verminderde arbeidsproductiviteit.   Je vindt het inspiratieboek hier.

​Week 31 Op zoek naar een rechtvaardige stad

Het thema van de rechtvaardige stad leeft, menig discussie over stedelijke ontwikkeling staat in het teken van rechtvaardigheid of inclusiviteit. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over (de toegankelijkheid van) wonen, publieke voorzieningen en mobiliteit in de stad. Daarnaast spreken gemeenten en andere organisaties zich steeds vaker uit voor rechtvaardige steden en wijken. Met dit magazine wil Platform31 een bijdrage leveren aan de discussie over deze ambitie en de verwezenlijking ervan.  Je vindt het magazine hier.

​Week 30 Veranderingsprocessen en hun ruimtelijke impact

Vandaag worden we geconfronteerd met belangrijke uitdagingen op het vlak van globalisering, demografie, klimaat, energie, mobiliteit, economie, biodiversiteit, voedselproductie. Deze ontwikkelingen hebben een belangrijke impact op onze ruimte, en in het bijzonder op ons ruimtegebruik en de kwaliteit daarvan. Binnen de beperkte oppervlakte waarover Vlaanderen beschikt, strijden heel wat functies om plaats. Een aantal van de maatschappelijke ontwikkelingen die zich vandaag voordoen, verplichten ons om de manier waarop we onze ruimte invullen en gebruiken te herdenken. Deze verkennende studie heeft als doel door middel van stakeholdersoverleg veranderingsprocessen m.b.t. ruimte in Vlaanderen te definiëren, na te gaan waar ze zich voordoen (kern, rand, buitengebied) en te onderzoeken hoe het beleid met deze veranderingsprocessen kan omgaan in functie van de vooropgestelde doelstellingen uit de Strategische Visie voor het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (SVBRV).  Je vindt het rapport hier.

​Week 29 Inzet van lasten bij omgevingsvergunningen

Doel van de onderzoeksopdracht bestond erin om de toepassingsmogelijkheden van lasten bij omgevingsvergunningen te duiden en te komen tot een set van aanbevelingen en concrete producten waarmee de inzet van deze lasten verder kan gestimuleerd worden. Er werd een grote behoefte gedetecteerd naar een specifiekere toepassingservaring met lasten, vooral dan wat betreft de proportionaliteit en de financiële bijdrage. Onder meer via praktijkvoorbeelden wil het Departement Omgeving drempelverlagend werken en tegelijk toepassingsprincipes voor lasten bij omgevingsvergunningen aanreiken. Je vindt het rapport hier.

​ Week 28 Ruimte voor de energietransitie

Energie en ruimte zijn nauw met elkaar verbonden. Om de energietransitie te versnellen, moeten we ook onze bebouwde omgeving versneld transformeren, onder meer door een aanpak op schaal van de wijk. In een verkennende studie schetsen 3E en Architecture Workroom Brussels hoe we het idee van Energiewijken kunnen operationaliseren en inbedden in een breder beleids- en leertraject.  Je vindt hier de resultaten van de verkenningsopdracht.

​Week 27Op zoek naar de waarde van het jeugdwerk

Het vertrekpunt is een uitgebreide literatuurstudie naar de waarde van jeugdwerk voor de deelnemers vanuit verschillende perspectieven. Kinderen en jongeren komen zelf aan het woord in het tweede deel van het onderzoek. Vanuit een verkennend kwalitatief onderzoek spreken zij zich uit over de waarde van jeugdwerk. In deel 3 worden conclusies geformuleerd en wordt de discussie opengetrokken: wat is geleerd, wat valt er nog te leren? Afsluitend komen een aantal aanbevelingen aan bod.  Dit onderzoeksrapport is ook vertaald naar een samenvattend artikel waarin de voornaamste bevindingen uit het kwalitatieve onderzoeksluik gebundeld worden.  Je vindt het onderzoeksrapport hier en het samenvattend artikel hier.

​Week 26 Maatschappelijke positie en participatie van personen van buitenlandse herkomst

In het rapport wordt aan de hand van een brede waaier van statistieken, gebaseerd op zowel administratieve gegevens als resultaten van bevolkingsenquêtes, een beeld geschetst van de maatschappelijke positie en participatie van personen van buitenlandse herkomst in Vlaanderen. Je vindt het rapport hier.

Week 25 Lessen uit de praktijk van vergroening in Vlaamse zorgcentra

Deze oriëntatiegids heeft als doel het inspireren, oriënteren en steunen van onderzoek, beleid, zorgcentra en de bredere maatschappij tot een regeneratieve en duurzame weg naar welzijn voor mens en natuur. De focus ligt op de praktijkervaringen met welzijn, biodiversiteit en natuurverbondenheid in en nabij elf zorgcentra in een stedelijke omgeving, en op wat onderzoek, beleid, zorgcentra en de bredere maatschappij hiervan kunnen leren.
Dit gebeurde in het kader van de samenwerking tussen het 'natuur in de stad' thema van het INBO en de projecten 'natuur in je buurt' van Natuur en Bos. Je vindt de oriëntatiegids hier.

​Week 24

Ambulante activiteiten
Deze brochure is speciaal voor lokale besturen ontwikkeld en maakt hen wegwijs in de wetgeving op ambulante activiteiten. Ze helpt je op weg de visie van jouw stad of gemeente op de ambulante activiteiten gestalte te geven en een passende regeling uit te werken.  Je vindt de brochure hier.

​Week 23 Beleidstool Digitale inclusie

Hoe begin je als lokaal bestuur aan het uitwerken van een visie en een beleid rond digitale inclusie? Welke elementen mogen er in een digitaal inclusie beleid zeker niet ontbreken? De beleidstool digitale inclusie inspireert en ondersteunt lokale besturen om een visie en een beleid rond digitale inclusie op te stellen of om een bestaande visie en beleid uit te breiden. De beleidstool is opgebouwd uit 4 pijlers (toegang, vaardigheden, dienstverlening en de lokale regierol) die essentieel zijn om een visie en een beleid rond digitale inclusie uit te werken. Elk van die 4 pijlers telt een aantal beleidselementen die je kan meenemen in de opbouw van je visie en beleid.  Je vindt hier hoe je de tool kan gebruiken. Je kan op diezelfde pagina ook de handleiding en bouwstenen downloaden.

​Week 22Hoe help je mensen uit Oekraïne op weg in Vlaanderen?

Waar hebben mensen uit Oekraïne recht op? Welke documenten hebben ze nodig? Welke weg leggen ze administratief af vanaf het moment dat ze in Vlaanderen aankomen? Naar waar kan je hen doorverwijzen?
In de publicatie 'Hoe help je mensen uit Oekraïne op weg in Vlaanderen?' vind je een thematisch overzicht: afhankelijk van het verblijfsstatuut vind je informatie over wat de gemeente kan doen, welke rechten mensen hebben in verband met een leefloon of publieke ziekteverzekering ...  Je vindt de publicatie hier.

​Week 21Onthardingswinst: Afwegingskader en kansenkaart
Om efficiënt en effectief de verhardingsgraad terug te dringen, is het belangrijk zicht te krijgen op die locaties die het meest kansrijk zijn voor een ontharding van de bodem. Om te bepalen waar ontharding het meest kansrijk is werd een kansenkaart (Fase 1) en afwegingskader (Fase 2) voor ontharding ontwikkeld. De kansenkaart is het eindproduct van de eerste fase van dit onderzoek en identificeert een onthardingskans voor alle verharde oppervlakken in Vlaanderen (macroschaalniveau).Het afwegingskader vormt een aanvulling op de kansenkaart en wil de onthardingsmogelijkheden meer gebiedsspecifiek evalueren.
Je vindt hier de kansenkaart en hier het afwegingskader.
​Week 20Theorieën en aanpakken van polarisatie
Om gemeenten en sociaal professionals meer handvatten te geven voor de aanpak van (ongewenste) polarisatie langs etnische en religieuze lijnen, heeft Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) in kaart gebracht welke wetenschappelijke theorieën en praktijkaanpakken toepasbaar zijn voor preventie van- en omgaan met ongewenste polarisatie. Deze publicatie is primair bedoeld voor gemeenten en (sociaal) professionals, zoals handhaving, jongerenwerk, opbouwwerk, die meer handvatten willen hebben voor de aanpak van ongewenste polarisatie in het sociaal domein, om polarisatie vroegtijdig te signaleren en om houvast te creëren in situaties waar maatschappelijke spanningen (kunnen) ontstaan Je vindt hier een uitgebreid overzicht van theorieën en aanpakken en hier een korte samenvatting.
​Week 19Buurten met een concentratie van kwetsbare huishoudens en woonsituaties op kaart gezet

Het voornaamste doel van het rapport was om via een wetenschappelijk aanvaarde methode de buurten op te lichten die de hoogste concentratie van meer kwetsbare huishoudens huisvesten. Het Vlaamse woonbeleid is een doelgroepenbeleid dat zich richt op de meest kwetsbare huishoudens op de woningmarkt in Vlaanderen. Daarnaast wil het Vlaamse woonbeleid ook territoriaal selectief te werk gaan en de buurten met de grootste uitdagingen prioritaire aandacht verlenen. In het kader van beide doelstellingen is voor de overheid hierbij belangrijk om te weten welke buurten de hoogste concentratie van meer kwetsbare huishoudens huisvesten. De resultaten van dit rapport bieden meerdere mogelijkheden voor het Vlaamse en lokale beleid. Ze kunnen bijvoorbeeld een leidraad vormen voor het bepalen van de prioriteiten in de opvolging van de woningkwaliteit. Verder kunnen ze ook voor het lokale beleid inspiratie bieden voor het uitwerken van het woonbeleid. Ook zouden de resultaten eventueel kunnen helpen bij het bepalen van het territoriaal selectief inzetten van premies.  Je vindt het rapport hier.

​Week 18 Digitale transformatie paradoxen identificeren

In een turbulente omgeving worden organisaties geconfronteerd met spanningen. Eén voorbeeld van een dergelijke context waar organisaties te maken krijgen met vaak concurrerende eisen is digitale transformatie. Daarbij moeten organisaties exploratie en exploitatie met elkaar balanceren, en tegelijkertijd inzetten op snelheid, experimenteren en stabiliteit. Om hiermee om te gaan wordt in dit rapport gepleit voor het omschakelen van een dilemma- naar een paradox-mindset. De onderzoekers geven principes mee die specifiëren hoe organisaties zelf paradoxen kunnen identificeren en ermee aan de slag kunnen gaan bij het vormgeven van hun digitale transformatie.  Je vindt het onderzoeksrapport hier.

​Week 17Rol van gemeenten transformeert

De samenleving verandert en de rol van gemeenten transformeert. De toekomst heeft organisaties nodig die wendbaar en taakgericht zijn en waarin de mens centraal staat en niet de procedure. Maar hoe doe je dat als organisatie? Het A&O (Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Gemeenten) project 'De Nieuwe Wereld' schetst een beeld van de wereld nu en welke mensen we nodig hebben voor de toekomst. Gemeenten worden in dit project geïnspireerd via animatiefilms.  Deze animatiefilm is een opvolger van 'Wisselende Wereldbeelden'. Deze keer dus geen uitgebreid rapport. Je vindt hier 'wisselende wereldbeelden' en hier 'de nieuwe wereld'.

​Week 16Social return on investment (SROI) van sport en bewegen in Vlaanderen

De studie Social return on investment (SROI) zet de maatschappelijke investeringen en opbrengsten die gerelateerd zijn aan sporten en bewegen om in euro's en weegt ze tegen elkaar af om het rendement van sport en beweging te bepalen. Het eindrapport biedt een antwoord op de vraag hoeveel (sociale) waarde je creëert door te investeren in sport en beweging. Je vindt de publicatie hier.

​Week 15Onderzoek voorstellen van burgers op de gemeenteraad

Sinds 2019 kiezen de lokale besturen zelf hoe de voorstellen van hun burgers in de gemeenteraad komen. Echter is het decretaal wel nog verplicht om hier een regeling voor op te stellen. De vraag rijst dus hoe de lokale besturen met deze autonomie omgaan. De Wakkere Burger ging met deze vraag aan de slag. In het najaar van 2021 bevroegen zij alle 300 Vlaamse gemeenten en steden over hoe zij deze decretale verplichting vormgeven. Het volledige eindrapport lees je hier.

​Week 14 Inspiratiegids aanpak permanent wonen op weekendverblijven en campings

In Vlaanderen wonen heel wat mensen permanent op campings of in weekendverblijven. Mede door de lange historiek en de veelheid en diversiteit aan beleidsinitiatieven is de problematiek van het permanent wonen op weekendverblijven en campings veelzijdig. In het verleden was de aandacht doorgaans meer gericht op weekendverblijven dan op campings, maar op het vlak van ruimtelijke ordening is er weinig verschil: in beide gevallen gaat het om een wijziging van de recreatieve functie naar wonen of een strijdigheid met de voorschriften uit het gewestplan of een RUP. Deze inspiratiegids wil gemeenten tools en goede voorbeelden aanreiken om met deze complexe problematiek om te gaan. In deze gids ligt de klemtoon op de instrumenten binnen het beleidsveld wonen die lokale besturen kunnen inzetten bij de aanpak van deze problematiek. Je vindt de inspiratiegids hier.

​Week 13Publicatie Pilootprojecten Terug in Omloop 2014-2022

Deze publicatie brengt het verslag van het traject Terug in Omloop en de vijf pilootprojecten. Het eerste deel vertelt het verhaal van de herontwikkeling van de vijf sites. Elk van de vijf projecten doorliep een intensief proces, waarbij heel wat complexe thema's op de testbank werden gelegd, en waarbij de initiële ambities gaandeweg werden aangescherpt. Het tweede deel bundelt de ervaringen die als lessen kunnen worden meegenomen voor andere complexe herontwikkelingsprojecten.  Je vindt de publicatie hier.

​Week 12Lokaal laden

In de leidraad Lokaal Laden bundelt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) alle relevante en recente informatie over het laadpalenbeleid van de Vlaamse overheid voor de lokale overheden.Deze leidraad past binnen de nieuwe aanpak, waarbij het Departement MOW een coördinerende rol opneemt voor de uitrol van laadinfrastructuur, in nauwe samenwerking met de lokale overheden en andere partners. De leidraad beschrijft deze samenwerking, met een specifieke focus op het openbare domein en de rol van de lokale overheden bij de uitrol. In een latere fase zal de leidraad opgaan in een bredere gids elektrisch rijden voor lokale overheden, die de bestaande gids zal actualiseren en vervangen. Je vindt de leidraad hier.

​Week 11Portfolio Open Call: een terugblik op 130 innovatieprojecten

Vlaanderen Circulair en OVAM lanceerden tussen 2017 en 2021 vier projectoproepen om innovatieve en waardevolle circulaire economieprojecten te ondersteunen. De eerste lichtingen projecten zijn inmiddels afgerond. Van elk afgerond project maakten ze een fiche over de belangrijkste resultaten en geleerde lessen. Ze brachten ze nu samen in een overzichtspublicatie die je hier vindt.

​Week 10Ontwerpwijzer Hoppinpunten

De Ontwerpwijzer zet de voorwaarden vanuit de Vlaamse regelgeving, bijvoorbeeld op het vlak van toegankelijkheid, om in concrete richtlijnen – sommige daarvan bindend, andere aanbevolen, aangevuld met suggesties om de kwaliteit van het Hoppinpunt te verhogen. Voor elk type Hoppinpunt en voor elke ruimtelijke context worden specifieke aanbevelingen gedaan. Waar nodig wordt doorverwezen naar relevante vademecums en beleidsdocumenten. De focus ligt niet enkel op het mobiliteitsaanbod, maar ook op aanvullende diensten, signalisatie, ruimtelijke inrichting en veiligheid. Je vindt de volledige ontwerpwijzer hier.

​Week 9Legal design

Eén van de taken van het Kenniscentrum Data & Maatschappij is om juridische informatie rond dataverwerking en artificiële intelligentie te vertalen naar werkbare informatie waarmee burgers, ondernemingen, middenveld en overheid aan de slag kunnen. Daarbij is het noodzakelijk om juridische principes te benaderen vanuit het oogpunt van eindgebruikers of belanghebbenden: degenen voor wie deze juridische principes gevolgen hebben of gekend moeten zijn. In 2021 organiseerden ze om die reden vanuit het Kenniscentrum hun eerste 'legal design workshop'. In het rapport dat je hier vindt, kan je meer lezen over hoe ze dat hebben aangepakt en wat ze hiervan hebben geleerd.

Week 8 Regionale Ruimtelijke Energiestrategie

De energietransitie zal een enorme impact hebben om de omgeving. Er zal ruimte nodig zijn voor de inpassing van hernieuwbare bronnen, voor energieopslag en voor warmte- en elektriciteitsdistributie. De vermindering van de energievraag zal ook gepaard gaan met een ruimtelijke transformatie van het bebouwde weefsel. De Regionale Ruimtelijke Energiestrategieën vormen een kader waarin de energietransitie op een onderbouwde, afgewogen en gestuurde manier kan groeien, ondersteund door voldoende lokaal draagvlak.
De studie geeft op een overzichtelijke manier weer hoe regio's actief aan de slag kunnen gaan met een geïntegreerde Regionale Ruimtelijke Energiestrategie (RRES). Het geeft de uitwerking van een processtructuur en draaiboek voor de opmaak van RRES en reikt op die manier concrete handvaten aan om de transformatie naar een koolstofarme, slimme regio vorm te geven.  Je vindt de studie hier.

​Week 7Op zoek naar mobiliteitsbarrières die een volwaardige maatschappelijke participatie hinderen

Dit document beschrijft een Belgisch onderzoek naar vervoersarmoede. Het onderzoek vond plaats in de zomer van 2020, tijdens de eerste versoepeling na de COVID-19 lockdown in maart en april. Het onderzoek werd geleid door de Universiteit Gent, de Vrije Universiteit Brussel, het Netwerk Duurzame Mobiliteit en Mobiel 21, en verder ondersteund door een brede waaier aan kennisinstellingen, organisaties, lokale overheden en belangengroepen. Ze gingen op zoek naar de achterliggende factoren van vervoersarmoede in elke laag van de bevolking. Analyse en clustering van de onderzoeksresultaten leverden 5 profielen van minder mobiele Belgen op, elk met hun eigen, specifieke kenmerken. Die profielen vergeleken ze met elkaar om te onderzoeken voor welke groepen bepaalde attitudes en percepties significant verschillen van elkaar. Je vindt het rapport hier.

​Week 6 Heldere en doeltreffende standaardbrieven en -mails

De brochure bevat hulpmiddelen om standaardbrieven en -mails te beoordelen en te verbeteren. Standaardbrieven en -mails zijn brieven of mails die op herhaalde basis in dezelfde vorm verstuurd worden.
Heldere taal is een heel belangrijke voorwaarde voor de doeltreffendheid van een brief of mail, maar is vaak niet voldoende. Ook factoren die het gedrag van mensen bepalen, zoals aandacht, motivatie, uitstelgedrag en weerstand, spelen daarbij een grote rol. Daarom besteedt de brochure ook aandacht aan technieken uit de gedragspsychologie die je kunt gebruiken om het gedrag van je lezer te beïnvloeden.  Je vindt de brochure hier.

​Week 5 Woningprijzen: algemene trends en (sub)urbane verschillen - Data en verklaringen

In dit onderzoek worden twee elementen van de woningprijsontwikkeling geanalyseerd: de algemene woningprijsontwikkeling voor Vlaanderen en de regionale woningprijsverschillen. De woningprijzen zijn in alle gemeenten in Vlaanderen sterk gestegen sinds 2000, maar in de ene gemeente sterker dan de andere. De regionale analyse start breed door eerst de kenmerken en de evolutie van steden te bespreken aan de hand van de literatuur omtrent urban economics en geïllustreerd met Belgisch/Vlaams kaartmateriaal. Wat zijn de oorzaken van de revival of the cities? Vervolgens wordt nagegaan hoe stedelijke ontwikkelingen de woningprijsontwikkeling kunnen verklaren. Om de woningprijsevolutie te verklaren is het echter ook belangrijk te kijken naar de kenmerken van de aangeboden woningen. Het onderzoek eindigt met een bespreking van wat de rol van nieuwbouw is om vraag en aanbod in evenwicht te houden.  Je vindt het eindrapport hier.

​Week 4 Customer journey van niet-participerende en participerende burgers aan levenslang leren

Deze studie heeft als onderzoeksdoelstelling een inzicht te geven in de factoren die motivatie bij lerenden beïnvloeden, de belemmeringen die burgers moeten overwinnen om te kunnen deelnemen aan een leeractiviteit en de factoren die de beslissing om al dan niet te leren beïnvloeden. Dankzij een beter inzicht in de verschillende noden en behoeften van lerenden in de verschillende fasen van hun traject naar een opleiding, kunnen beleidsinitiatieven gerichter ingezet worden. Dit rapport bundelt twee kwalitatieve studies, waarin via customer journey onderzoek als onderzoeksmethode de reis van burgers voorafgaand aan het leren in kaart gebracht wordt. Het traject voorafgaand aan het leren omvat alles wat een lerende doet, voelt en ervaart – vanaf het moment dat de lerende een leernood ervaart tot en met de inschrijving voor een leeractiviteit – vanuit het perspectief van de lerende. Elke customer journey wordt vervolgens in kaart gebracht vanuit het perspectief van één type persona (een karakterisering van een type eindgebruiker). De persona's zijn ontwikkeld op basis van mindsetsegmentatie (attitudes en noden van eindgebruikers). Dat geeft o.a. beleidsmakers een beter inzicht in de verschillende types lerenden, met hun verschillende leernoden, motivaties, contexten en drempels. Je vindt het rapport hier.

​Week 3Nudging in actie: Beleidsexperimenten ontwerpen op basis van gedragsinzichten

Dit rapport brengt verslag uit van twee beleidsexperimenten op basis van gedragsinzichten. In een eerste survey-experiment werd samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde het effect getest van rationele en emotionele boodschappen die werden toegevoegd aan de boetebrief die burgers ontvangen bij een snelheidsovertreding. Een tweede veldexperiment werd samen met de dienst GASAM van de Stad Mechelen opgezet om foutparkeerders via verschillende boodschappen te nudgen om hun boetes op tijd te betalen. Het rapport trekt voor de lezer lessen uit de resultaten van deze experimenten alsook uit het proces van experimenteren zelf. Je vindt het rapport hier.

W​eek 2

Aan de slag met de 10 kernkwaliteiten van de leefomgeving
De 10 kernkwaliteiten uit de strategische visie Beleidsplan Ruimte Vlaanderen bieden een kader voor een kwaliteitsvolle inrichting en een optimaal beheer van de leefomgeving. Door samen met bewoners en gebruikers de kernkwaliteiten van een omgeving in beeld te brengen en bespreekbaar te maken, worden kansen, noden en verwachtingen concreet en inzichtelijk. Het Departement Omgeving ontwikkelde een nieuwe webpagina 'Aan de slag met de 10 kernkwaliteiten van de leefomgeving'. Die biedt ondersteuning en inspiratie om de kernkwaliteiten te laten doorwerken in de praktijk. Je vindt de webpagina hier.

​Week 1Kinderen en voortuinen
Kind & Samenleving maakte een nieuwe publicatie over het belang van voortuinen, met welke bouwstenen (planning, inrichting en inspraak) je meer kan inzetten op kindgerichte voortuinen. Niet alleen klassieke voortuinen komen aan bod, maar ook stedelijke voortuinstroken, gemeenschappelijke voortuinen en cohousing, geveltuinen,… De inspiratiebundel is in de eerste plaats bedoeld voor ontwerpers, planners en stedenbouwkundigen. Maar ook anderen die werk willen maken van kindgerichte voortuinen kunnen ermee aan de slag. Je vindt de publicatie hier.

 

2020

Studies gepubliceerd in 2020 vind je hier

2019

Studies gepubliceerd in 2019 vind je hier

2018

Studies gepubliceerd in 2018 vind je hier

2017

Studies gepubliceerd in 2017 vind je hier

2016

Studies gepubliceerd in 2016 vind je hier