De workshop startte met een plenair luik waarin Joop Hofman, ontwikkelaar en coproducent van methodieken en aanpakken voor wijkgericht werken in verschillende gemeenten in Nederland (Breda, Deventer, Enschede, Rotterdam, e.a.), wijkbudgetten kaderde in een breder spectrum. Zijn presentatie kan je hier (her)bekijken.

De inzet van wijkbudgetten in Vlaanderen is vanzelfsprekend gekleurd door een eigen bestuurscultuur en regelgevend kader. Om de deelnemers een beter inzicht te geven in de realiteit op het terrein, werden vervolgends de belangrijkste praktijkvoorbeelden in Vlaanderen gepresenteerd. Het overzicht van de Vlaamse praktijkvoorbeelden vind je hier, een meer gedetailleerd beeld per centrumstad hieronder:

Wijkwerking Sint-Niklaas
Gent - Wijk aan zet
Mechelen - Project matrix
Gebiedswerking Kortrijk
Leuven - Kom op voor je wijk
Genk - Werk aan de wijk
Antwerpen - Wijkbudgetten in Borgerhout
Buurtcontracten / Opsinjoren in Antwerpen

In het namiddaggedeelte konden de deelnemers kiezen uit vier werkgroepen. Na een beknopte inleiding op basis van een aantal stellingen was er ruimte voor discussie tussen de werkgroepleden.

Werkgroep 1: Financieel-technisch luik van de wijkbudgetten

Het doel van deze werkgroep was tweeledig. Enerzijds werd er stil gestaan bij de reële implicaties van het wijkbudget zoals ingeschreven in het gemeentedecreet. Anderzijds was er aandacht voor de financiële en technische knelpunten die sommige steden ondervinden bij de implementatie van de wijkbudgetten. De gangbare oplossingen situeren zich vandaag vaak in een grijze zone en zijn zeker voor verduidelijking vatbaar. Jan Leroy, coördinator en stafmedewerker financiën bij de VVSG, leidde de werkgroep in en modereerde. De presentatie van Jan Leroy kan je hier bekijken, het verslag van deze werkgroep vind je hier.

Werkgroep 2: Schone schijn of gedragen beleidskeuze?

Waarom kiest een stad voor wijkbudgetten en wat zijn de gevolgen? Is het het stadsbestuur menens met het samen stad maken en in hoeverre zijn bewoners écht coproducenten? Vertalen de intenties zich ook in middelen en beslissingsrecht of blijft het bij goede bedoelingen en schone schijn? Filip De Rynck, hoofdredacteur van het boek ‘De stad in de wijk’ en co-auteur van het boek ‘Burgerparticipatie in Vlaamse Steden’, leidde de werkgroep in en modereerde. Een verslag van deze werkgroep vind je hier.

Werkgroep 3: Zijn het budgetten van of voor de wijk? Bij wie ligt het eigenaarschap?

Behoudt het bestuur de controle, ligt het zeggenschap vooral bij georganiseerde intermediairen of worden de beslissingen aan de burger overgelaten? Zijn het vooral beter
opgeleide, maatschappelijk weerbare groepen die initiatieven opstarten, of komen ook nieuwe bewoners aan bod? Stefan Nieuwinckel, voormalig coördinator wijkontwikkeling van de stad Antwerpen en huidig districtssecretaris van Borgerhout, leidde de werkgroep in en modereerde. De presentatie van Stefan Nieuwinckel kan je hier bekijken, het verslag van deze werkgroep vind je hier.

Werkgroep 4: Hoe bewaakt de stad het algemeen belang?

Moeten de indieners representatief zijn, degene die keuzes maakt of is vooral het sociaal draagvlak van het project belangrijk? In welke mate speelt de schaal van het initiatief (straat-, buurt- of wijkniveau) een rol? Is representativiteit gewenst of is juist de meerwaarde van wijkbudgetten het laagdrempelig karakter waardoor ook de doeners bereikt worden in plaats van enkel de denkers? Karolien Dezeure, co-auteur van het boek ‘Burgerparticipatie in Vlaamse Steden’, leidde de werkgroep in. Een verslag van deze werkgroep vind je hier.