Turn on more accessible mode
Turn off more accessible mode
Nieuwsbrief
Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Search
  • HomeCurrently selected
    • Over het kenniscentrum
      • Leden
      • Partners
      • Beheerscomité
      • Missie en visie
      • Dagelijks bestuur
      • Medewerkers
      • Jaarverslag
      • Jaarplan
    • 2007-2011
      • Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Management
      • Participatie
      • Publiek-publieke samenwerking
      • Stadscontracten
      • Stadsregionale ontwikkeling
    • 2012-2016
      • Demografie en capaciteit
      • Stadsregionale samenwerking
      • Transitie en transformatie
      • Europa
      • Wonen
    • 2017-2021
      • Omgevings-, beleids-en managementinformatie
      • Smart cities
      • Ruimtelijk rendement
      • Stadsgenoten
      • Bovenlokale en stadsregionale arrangementen
      • Innovaties in de stedelijke organisatie
      • Het meerjarenprogramma en Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Website herbestemming kerken
      • Website tijdelijk gebruiken
    • 2022-2026
      • Omgevings-, Beleids-en Managementinformatie
      • Smart Cities
      • Stadsgenoten
      • Klimaat
      • Digitale Transitie
      • Europa
  • Nieuwsbrief
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • Nieuwsbrief 164
    • Nieuwsbrief 165
    • Nieuwsbrief 166
    • Nieuwsbrief 167
    • Nieuwsbrief 168
    • Nieuwsbrief 169
    • Nieuwsbrief 170
    • Nieuwsbrief 171
    • Nieuwsbrief 172
    • Nieuwsbrief 173Currently selected

Nieuwsbrief 173

November 2024

Pagina-afbeelding

Multimodale mobiliteitsdata voor lokale besturen

KCVS Inhoud 1

​Bij Vlaamse steden en gemeenten is er een groeiende behoefte aan kwalitatieve mobiliteitsdata. Deze data zijn cruciaal voor het beantwoorden van diverse beleidsvragen, niet alleen binnen mobiliteit, maar ook op het gebied van klimaat en ruimtelijke planning.

Het Smart Flanders-programma heeft daarom, in samenwerking met lokale besturen, een praktijkhandboek ontwikkeld. Dit handboek biedt diepgaand inzicht in 11 beleidsvragen en beschrijft de essentiële dataprocessen voor het verzamelen, opslaan, verwerken en ontsluiten van mobiliteitsdata nodig voor het zoeken naar antwoorden op deze vragen. Denk daarbij aan het identificeren van gevaarlijke punten, opsporen van bijna-ongevallen, sluipverkeer en/of de effecten van circulatiemaatregelen of het analyseren van de impact van deelmobiliteit.  Aan het eind volgen ook een aantal vaststellingen, vanuit het standpunt van lokale besturen.

Je vindt hier een volledig en aanklikbaar overzicht van de inhoud van het handboek en hier het volledige handboek. Op 15 oktober werd het handboek ook uitgebreid voorgesteld in een webinar, dat je hier kan herbekijken.

KCVS Image 2

792.566, zoveel verhuisbewegingen waren er in 2023 in het Vlaams Gewest

KCVS Inhoud 2

​Ten opzichte van de totale bevolking in het Vlaams Gewest is dat bijna 12%. Een verhuisbeweging of migratie is een verandering van officiële woonplaats. Het grootste deel van deze verhuisbewegingen deed zich voor binnen een gemeente (285.064) of tussen Vlaamse gemeenten (275.748). Het juiste aantal verhuisbewegingen tussen individuele gemeenten in het Vlaams Gewest is te vinden in de migratiematrix met alle verhuisbewegingen tussen de Vlaamse gemeenten.

Bovenstaande cijfers tonen de residentiële mobiliteit aan van de bevolking in het Vlaams Gewest, maar zeggen niets over bevolkingsgroei of -verlies. Er waren meer immigraties vanuit het buitenland dan emigraties naar het buitenland, en dus kende het Vlaams Gewest een positief migratiesaldo met het buitenland (35.603 personen). Ook met de andere Belgische gewesten was dat het geval.  

De bevolkingsgroei door migratie is niet gelijk verdeeld over alle Vlaamse gemeenten. Het migratiesaldo met het buitenland is veel groter in de centrumsteden. Verder zijn heel wat grensgemeenten met Nederland opvallend. De overige gemeenten in de hoogste klasse zijn gemeenten met een asielcentrum.

Je vindt hier de migratiematrix met alle verhuisbewegingen tussen de Vlaamse gemeenten en hier de november – nieuwsbrief van Provincie in Cijfers met meer verhuisbeweging gerelateerde cijfers en vaststellingen.

Je kan voor gegevens (niet alleen op het niveau van gemeenten en wijken, maar ook op het nog kleinere ruimtelijke niveau van de statistische sectoren) ook terecht in hun databank, die je hier

vindt.

KCVS Image 3

De luchtkwaliteit in Brugge wordt vanaf nu nauwgezet gemeten door 18 innovatieve sensorboxen

KCVS Inhoud 3

​In Brugge worden momenteel 18 nieuwe hoogtechnologische meters voor de luchtkwaliteit geplaatst. Dat gebeurt overal in de stad, zowel in het centrum als in de buitenwijken. De meters vullen het bestaande netwerk aan en moeten de stad toelaten om een meer gedetailleerd beeld van de toestand te krijgen. Die gegevens over stikstofdioxide (NO2), ozon (O3) en fijn stof (PM2,5) zullen op hun beurt dienen om het luchtkwaliteitsplan van de stad te verbeteren.

Dankzij deze nieuwe meters kunnen voorbijgangers direct zien hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit. De zogenaamde sensorboxen geven een gekleurd lichtje, zodat je bijvoorbeeld kunt beslissen of je gaat joggen of niet. De meetresultaten zijn ook online te volgen via de website van de stad en de Airly-app. Eind dit jaar komt er zelfs een interactief beeldscherm bij, zodat iedereen in Brugge op de hoogte blijft van de luchtkwaliteit.

Dit innovatieve project, ondersteund door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), wordt mogelijk gemaakt dankzij een Europese steun voor het LIFE CityTRAQ-project. De komende twee jaar zullen de sensorboxen uitgebreid getest worden om realtime luchtkwaliteitsdata te verzamelen en te analyseren.

Alles informatie over luchtkwaliteit in Brugge, inclusief realtime data over die kwaliteit vind je hier.  Meer info over het LIFE CityTRAQ-project vind je hier.

KCVS Image 4

Cahier ‘Stadsnatuur’

KCVS Inhoud 4

​De Nederlandse Stichting Biowetenschappen en Maatschappij draagt bij aan het vormen van een geïnformeerde mening door een helder en compleet overzicht te bieden van de huidige stand van zaken, de ontwikkelingen en toekomstperspectieven binnen gezondheid, natuur en milieu en de gevolgen hiervan voor de maatschappij. Ze zijn onafhankelijk en presenteren een thema op een neutrale manier, met bijdragen van toponderzoekers en experts uit het vakgebied.

Zij schrijven onder meer cahiers, eentje daarvan willen we in deze nieuwsbrief onder de aandacht brengen, namelijk 'Stadsnatuur'. De natuur in de stad blijkt verrassend divers en minstens zo waardevol als erbuiten. Het areaal stadsnatuur met tuinen, platte daken, muren, boomspiegels, begraafplaatsen en tegelvoegen is enorm. De overheid begint de waarde van stadsnatuur in te zien. Gebouwen zijn steeds vaker natuurinclusief.

Je vindt hier meer informatie over de Stichting Biowetenschappen en Maatschappij, hier een overzicht van de beschikbare cahiers en hier tenslotte het cahier 'Stadsnatuur'.

KCVS Image 5

Comon Gent krijgt prestigieus ‘Urbact good practice’ label

KCVS Inhoud 5

​Comon Gent heeft het Europese label 'Urban good practice' toegekend gekregen. Comon is een open laboratorium waar onderzoekers en technologen samenwerken met creatieve Gentenaars om van Gent een nog betere en aangenamere stad te maken. Dat doen ze door (maatschappelijke) uitdagingen te verzamelen, oplossingen te bedenken en uit te testen, met technologie als deel van de oplossing. Ze richten zich op samenwerking en creativiteit, en willen alle Gentenaars bij hun werk betrekken.

Met de toekenning van het label wordt Comon erkend als inspirerend voorbeeld van stedelijke vernieuwing en samenwerking dat impactvol, participatief, geïntegreerd en relevant is én gemakkelijk overdraagbaar naar andere Europese steden. Comon is een initiatief van Stad Gent, imec, Universiteit Gent en Bibliotheek De Krook.  Ook in Brussel en Roeselare werd aan enkele initiatieven het label toegekend.

Een overzicht van de nieuwste URBACT Good Practices vind je hier en meer informatie over Comon hier.

KCVS Image 6

Video’s voor wie de projectresultaten Gemeente Zonder Gemeentehuis (GZG) wil hergebruiken

KCVS Inhoud 6

​Gemeente zonder Gemeentehuis (GzG) is het Vlaamse initiatief

waarbij lokale besturen aan een burgergerichte digitale

dienstverlening werkten. Omdat GzG als initiële doelstelling

naast het ontwikkelen ook de opschaling voor ogen had, werden

video's gemaakt waarin 40 lokale projectteams hun GzG-project

en de meerwaarde ervan toelichten voor burger, ondernemer,

vereniging en lokale medewerker. Ze leggen ook uit hoe ze

rekening houden met e-inclusie. Tot slot krijg je telkens ook

praktische info over bouwstenen, timing en wat je kan doen om

de resultaten te hergebruiken.

Je vindt hier meer informatie over het initiatief en hier de 40

GzG-projectvideo's.

KCVS Image 7

Evaluatiestudie over de effecten van de integratie gemeente en OCMW vanuit het perspectief van de betrokkenen

KCVS Inhoud 7

​De studie ging na in welke mate de beoogde doelstellingen van

de integratie gemeente en OCMW na vijf jaar al dan niet bereikt

zijn. De onderzoekers onderzochten wat het effect van de

integratie is vanuit het perspectief van de actoren die de

integratie van nabij hebben meegemaakt, namelijk de politiek

leidinggevenden, de ambtelijk leidinggevenden en de

uitvoerende medewerkers. Ze bestudeerden de gepercipieerde

effecten op vier domeinen: politiek-ambtelijke verhoudingen,

interne werking, beleid en dienstverlening, en verzelfstandiging,

privatisering en OCMW-verenigingen.

Via een uitgebreide data-analyse van interviews en surveys

brachten ze de effecten van de integratie op de vier bestudeerde

domeinen in kaart.

De onderzoekers vinden dat de efficiëntie bij ondersteunende

diensten is verbeterd, maar dat culturele verschillen tussen de

gemeente en de sociale dienst nog niet helemaal werden

uitgevlakt. Ze stelden ook vast dat gemeenten die het Bijzonder

Comité voor de Sociale Dienst actief betrekken bij de beleidsformulering, een hogere kwaliteit van het sociaal beleid ervaren en dat culturele integratie en samenwerking tussen gemeentelijke diensten en de sociale dienst een noodzakelijke voorwaarde is voor een kwaliteitsvolle sociale dienstverlening.

Je vindt het onderzoeksrapport hier.

KCVS Image 8

Rapport ‘Kan je menswaardig leven met een minimuminkomen in België?’

KCVS Inhoud 8

​Het expertisecentrum Budget en Financieel Welzijn (CEBUD) van Thomas More zocht uit of je in België menswaardig kan leven met een minimuminkomen. 

Uit dat onderzoek blijkt dat een inkomen uit een (minimum) werkloosheidsuitkering of een leefloon te laag ligt om menswaardig te kunnen leven wanneer je een woning huurt op de private huurmarkt. Ook wanneer een volwassene in het gezin voltijds werkt aan een minimumloon is het inkomen vaak ontoereikend. Bovendien zijn voor gezinnen met kinderen,  de bedragen uit de kinderbijslag vaak onvoldoende om de minimale kost van kinderen te dekken. Dit is zeker het geval bij oudere kinderen.

De onderzoekers stellen tot slot vast dat o.a. het verlagen van huisvestingskosten (d.m.v. een huurpremie of sociale woning) wel een positief verschil kan maken om menswaardig te kunnen leven.

Je vindt hier een artikel over het onderzoek en hier het volledige rapport.

KCVS Image 9

Handig stappenplan om subsidiereglementen voor verenigingen vorm te geven

KCVS Inhoud 9

​Vlaamse steden en gemeenten kennen een sterk ontwikkeld verenigingsleven. Het belang van al die actieve burgers, burgerinitiatieven, verenigingen – het sociaal kapitaal – is niet te onderschatten. Goed dus dat lokale besturen zich inspannen om dit op verschillende manieren te ondersteunen. Maar de wereld verandert. En verenigingen ook. Zowel gevestigde actoren als nieuwsoortige spelers, startende initiatieven, zelforganisaties,... zijn voortdurend in beweging. Hierdoor botsen ze soms op stugge erkenningsprocedures, verouderde subsidiereglementen of administratieve overlast. De uitdaging voor lokale besturen is om de vinger aan de pols te houden bij vrijwilligers en verenigingen en zo ondersteunings- en subsidiekaders mee te laten evolueren met veranderende behoeften, nieuwe doelgroepen en tendensen. Om lokale besturen hierbij op weg te helpen is er Slimgeregeld.be. De website kreeg onlangs een update en bevat een stappenplan, handige tips, aandachtspunten, goede voorbeelden en praktijkervaringen.

Je vindt hier het stappenplan en hier de website.

KCVS Image 10

KCVS Inhoud 10

Kenniscentrum Vlaamse Steden - Interlokale vereniging

Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel

02 211 55 32

info@kenniscentrumvlaamsesteden.be

Over het Kenniscentrum 2007-2011 2012-2016 2017-2021 Kennisbank Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Sign In