In 2009 startte in Gent, met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, een project waarbij de volledige stad werd ingescand via digitale 3D-tekeningen. 'Gent in 3D' wordt ondertussen in diverse beleidsdomeinen ingezet. In verschillende fases van het planproces (ruimtelijke analyse, ontwerp, evaluatie, communicatie, as built) voor zowel grote stadsvernieuwingsprojecten als voor ontwerpen van openbare ruimtes, interieurs van publieke gebouwen, etc. kan 3D aan bod komen. Een van de meest spectaculaire vormen om dit te doen is via de 3D-C.A.V.E. (Computer Aided Virtual Environment). In deze hybride 3D ruimte, een kubus van 3,2 meter bij 3,2 meter, wandel of zweef je doorheen de stad. Andere toepassingen zijn de 3D-scanner, ingezet door verschillende politiediensten voor bijvoorbeeld verkeersongevallenregistratie en gewelddelicten, een 3D-game-engine en sinds kort ook 3D-printing. Stad Gent transformeert tot slot een oude Lijnbus tot interactieve 3D-mobiel waarmee bijvoorbeeld een nieuwe 3D-straatinrichting op locatie kan getoond worden. Meer informatie over het ontstaan, de ambitie en mogelijke toepassingen van het project vind je hier. De laatste stand van zaken vind je hier. Een korte film met beelden van de 3D-animaties vind je hier.