Op 7 oktober werd de Sociale Innovatiefabriek 'geopend'. Kort gezegd doet de Sociale Innovatiefabriek het volgende: ze promoot, begeleidt en ondersteunt sociaal ondernemerschap en sociale innovatie ten voordele van maatschappelijke uitdagingen. In haar werking vertrekt de Fabriek van drie basiswaarden: aandacht voor gedeelde meerwaarde, een focus op sociale transformatie en impactgedrevenheid.
Sociale innovatie definiëren ze als volgt: een innovatieve oplossing op een maatschappelijk belangrijke uitdaging, dat resulteert in een product, dienst, organisatiemodel en/of methode. Het 'sociale' slaat op het feit dat de innovatie een maatschappelijke behoefte (maatschappelijke uitdaging) wil aanpakken. Denk aan multidimensionale maatschappelijke problemen van de meest kwetsbare groepen in de samenleving. Of aan klimaatverandering. Of aan eenzaamheid in een stadscontext.
Een oplossing is 'innovatief' als het gaat over een nieuw of significant beter product, dienst, proces, marketingmethode en/of organisatiemodel. Het gaat dus over zowel 'dit heeft nog nooit iemand bedacht' ideeën als het toepassen van bestaande ideeën op een nieuwe doelgroep of het opschalen van een project rond een nieuwe maatschappelijke uitdaging. De 'innovatie' zit hem vaak in het op een nieuwe manier verbinden van verschillende actoren, verschillende expertises of verschillende hulpmiddelen. Je vindt hier een presentatie over de opdracht en werking van de Sociale Innovatiefabriek en hier hun website.