Turn on more accessible mode
Turn off more accessible mode
2022
Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Search
  • HomeCurrently selected
    • Over het kenniscentrum
      • Leden
      • Partners
      • Beheerscomité
      • Missie en visie
      • Dagelijks bestuur
      • Medewerkers
      • Jaarverslag
      • Jaarplan
    • 2007-2011
      • Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Management
      • Participatie
      • Publiek-publieke samenwerking
      • Stadscontracten
      • Stadsregionale ontwikkeling
    • 2012-2016
      • Demografie en capaciteit
      • Stadsregionale samenwerking
      • Transitie en transformatie
      • Europa
      • Wonen
    • 2017-2021
      • Omgevings-, beleids-en managementinformatie
      • Smart cities
      • Ruimtelijk rendement
      • Stadsgenoten
      • Bovenlokale en stadsregionale arrangementen
      • Innovaties in de stedelijke organisatie
      • Het meerjarenprogramma en Europa
      • Gebiedsgerichte werking
      • Website herbestemming kerken
      • Website tijdelijk gebruiken
    • 2022-2026
      • Omgevings-, Beleids-en Managementinformatie
      • Smart Cities
      • Stadsgenoten
      • Klimaat
      • Digitale Transitie
      • Europa
  • 2023
  • 2022
    • Nieuwsbrief 152
    • Nieuwsbrief 151
    • Nieuwsbrief 150
    • Nieuwsbrief 149
    • Nieuwsbrief 148
    • Nieuwsbrief 147Currently selected
    • Nieuwsbrief 146
    • Nieuwsbrief 145
    • Nieuwsbrief 144
    • Nieuwsbrief 143
    • Nieuwsbrief 142
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • Nieuwsbrief 164
  • Nieuwsbrief 165
  • Nieuwsbrief 166
  • Nieuwsbrief 167
  • Nieuwsbrief 168
  • Nieuwsbrief 169
  • Nieuwsbrief 170
  • Nieuwsbrief 171
  • Nieuwsbrief 172
  • Nieuwsbrief 173

Nieuwsbrief 147

Juni 2022

Page Image

Een automatisch beslissingsadvies leefloon? Een verkennende studie in 12 Vlaamse steden

KCVS Inhoud 1

​De procedure die leidt tot de eventuele toekenning van een leefloon is omslachtig en gaat gepaard met een grote administratieve last, zowel voor cliënten als voor professionals. Binnen het Kenniscentrum startten we in 2021 een traject rond het ontwerpen van een automatisch beslissingsadvies. Daarvoor werkten we samen met Marjolijn De Wilde en Wim Van Lancker van het Centrum voor Sociologisch Onderzoek (KULeuven). Zij rondden deze maand hun onderzoeksrapport af waarin ze voor 240 dossiers in 12 Vlaamse steden de informatie uit de Kruispuntbank Sociale Zekerheid vergeleken met de informatie die de maatschappelijk werker verzamelt tijdens het sociaal onderzoek. Ze ontdekten dat voor 45% van de dossiers de KSZ voldoende informatie biedt om tot toekenning over te gaan, al dan niet mits een check verblijfplaats. Ze ontwierpen een algoritme dat op basis van het rijksregisternummer van cliënten een advies geeft omtrent toekenning leefloon. Je vindt hier het rapport.

KCVS Image 2

Klimaattransitie: het gaat om de mensen

KCVS Inhoud 2

​In het dagelijks leven van mensen komen diverse ingrediënten van de klimaattransitie samen. Zo is energie elementair om te koken en het warm te hebben in de winter. Tegelijk is energie nodig voor het water uit de kraan, je huis, de kleren die je draagt, je gsm met internetverbinding, het verbouwen van ons voedsel, de trein, fiets en auto en de infrastructuur van onze leefomgeving. Bovendien betalen burgers in het dagelijks leven de prijs voor energie, van energierekening tot benzine, van luchtvervuiling tot hittegolf. De inbreng van burgers voor de klimaattransitie is dus cruciaal.

Klimaatavontuur voerde samen met het Nederlands Platform Burgerparticipatie en Overheidsbeleid (NPBO) op vijf plekken verspreid over Nederland gesprekken met burgers.  Ze spraken met voor- en tegenstanders van klimaatmaatregelen en deze groepen waren het over drie zaken eens: wantrouwen, rechtvaardigheid en het belang van de coöperatieve beweging.

De ervaring van de deelnemers aan de burgergesprekken leert dat successen in de energietransitie via de buurvrouw en buurman gaan. Keer op keer blijkt uit de gesprekken dat de energietransitie niet enkel een technisch maar vooral een sociaal project is.

Het volledige rapport, gemaakt naar aanleiding van deze gesprekken, vind je hier.

KCVS Image 3

Trefdag Digitaal Vlaanderen: de kracht van digitale ecosystemen

KCVS Inhoud 3

​De Trefdag Digitaal Vlaanderen 2022 gaat door op donderdag 22 september. Nog steeds in Gent, niet meer in het ICC, wel in hallen 7 en 8 van Flanders Expo met meer ruimte voor de beurs, inspirerende break-out sessies en uiteraard de nodige netwerkmogelijkheden.

De rode draad doorheen deze 15de uitgave is "de kracht van digitale ecosystemen": hoe kunnen overheden, bedrijven en onderzoeksinstellingen samenwerken aan platformen en in ecosystemen om de samenleving van morgen te verbeteren en slimmer te maken. Hoe zorgen we voor optimale werking en beveiliging van onze platformeconomie. Wat is de toegevoegde waarde van nieuwe technologische mogelijkheden. En hoe kijkt de Vlaamse KMO naar de kansen die digitale transformatie biedt, en wat gebeurt er in de praktijk.

De dag begint met een grote liveshow met onder meer Lieven Scheire. Een andere aanrader wordt zeker het publiek debat met o.a. beleidsmakers van de Europese commissie, Sir Tim Berners Lee en vertegenwoordigers van onze eigen Vlaamse overheden en onderzoekinstellingen. Daarna heb je keuze uit 30 infosessie en krijg je tijd voor een bezoek aan de uitgebreide beursvloer. De dag eindigt met een groot netwerkevent en receptie.

Het volledige programma kan je hier raadplegen. De toegang tot de Trefdag is gratis, maar inschrijven is wel verplicht en dat kan hier.

KCVS Image 4

Stad Antwerpen stelt Smart Retail Area voor

KCVS Inhoud 4

​Snelle digitalisering, een economisch klimaat onder druk door de coronacrisis, hevige online concurrentie en een consument die overal terecht kan en hogere eisen stelt, brengen het traditionele retail businessmodel steeds meer aan het wankelen. Detailhandelaars staan onder hoge druk om op zoek te gaan naar oplossingen om de fysieke winkelbeleving een duidelijke meerwaarde te bieden boven het snelle online shoppen. De vaststelling is dat het 'fygitale' shoppen, waarbij het fysieke winkelen steeds meer hand in hand gaat met het online shoppen, in opkomst is en heel wat mogelijkheden voor de detailhandel inhoudt.

Sinds begin juni transformeerde het Antwerpse winkelgebied tussen het Operaplein en de Groenplaats zich in een innovatieve 'Smart Retail Area', waar detailhandelaars en hun klanten verschillende innovaties uittesten. Denk bijvoorbeeld aan pashokjes met 'augmented reality' die helpen bij het kiezen en passen van kledij, of sensoren die onder meer in kaart brengen welke route shoppers in een winkel volgen. Een wandeling langsheen 12 locaties in het winkelgebied maakt één en ander erg concreet en laat shoppers en handelaars kennis maken met 7 uiteenlopende toepassingen zoals robots, digitale schermen, QR-tags en social media walls.

Nog tot eind augustus zijn er begeleide of individuele wandelingen langs de deelnemende zaken om de toepassingen aan het werk te zien. Na de testfase volgt de validatie van de resultaten en de impactmeting.  De verzamelde informatie en resultaten van het co-creatief traject krijgen een plek in een draaiboek 'Smart Retail Area', waar zowel beleidsmakers als de lokale handelaar mee aan de slag kunnen.

Het project, dat van start ging begin 2021, loopt eind dit jaar af en is één van de acht Vlaamse projecten om de lokale economie op een slimme manier te versterken. Dit project krijgt steun van de Europese Unie ('Smart City'-programma van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en van de Vlaamse overheid (VLAIO). Meer informatie over dit project vind je hier en een overzicht van de deelnemende zaken hier.

KCVS Image 5

Rekruteren zonder te discrimineren

KCVS Inhoud 5

​In het praktijkdossier 'rekruteren zonder te discrimineren' belicht LEVL hoe discriminatie in het rekruteringsproces kan ontstaan én wat je kan doen om dit te vermijden. Het dossier is opgevat als een handleiding met zes aan elkaar verbonden acties om discriminatie te verminderen en de diversiteit op de werkvloer te verhogen. Dit alles wordt geïllustreerd met praktijkvoorbeelden waaronder bv. de Spar-buurtsupermarkt in Mechelen en de Stad Gent. Dit praktijkdossier zoemt ook in op 'positieve actie'. Positieve actie is een verzamelterm voor tijdelijke voorrangsmaatregelen. Naast het toelichten van de voorwaarden voor een gewettigde positieve actie bevat het dossier een inspirerende waslijst van mogelijke positieve acties zoals: mentoring voor werknemers van een ondervertegenwoordigde groep om hun doorstroom naar hogere functies te stimuleren, opleidingskansen en trajecten voorbehouden voor kansengroepen en stages voor ondervertegenwoordigde groepen.  Je vindt hier het praktijkdossier.

KCVS Image 6

Nieuwe oproep ‘Economische activiteiten verweven in de kern’

KCVS Inhoud 6

Ondernemerschap is een motor voor de groei van onze stads- en dorpskernen. Maar deze werklocaties komen onder druk te staan. Bedrijfsgebouwen ingesloten in woonweefsel worden verdreven naar de rand van de stad of naar bedrijventerreinen. Nochtans kunnen economische activiteiten perfect samengaan met wonen, recreatie, gemeenschapsvoorzieningen ... Een dergelijke mix van functies vormt de identiteit van een buurt en biedt kansen voor innovatie of circulaire economie. Door ondernemingen te verweven in het woonwerkweefsel blijven bedrijventerreinen voorbehouden voor bedrijven die door hinder of mobiliteitsimpact niet (meer) thuishoren in dat woonwerkweefsel.

Met het oog op het behouden en versterken van werklocaties in het woonwerkweefsel lanceert de Vlaams minister van economie een nieuwe oproep. Steden en gemeenten kunnen van 1 tot 30 september 2022 projecten indienen die focussen op één of meerdere van volgende doelstellingen: (1) de aanstelling van een verweefcoach als spilfiguur tussen bedrijven, buurt en lokaal bestuur met als doel de verwevenheid van economische activiteiten in stand te houden en robuuster te maken; (2) leegstandsbeheer met het oog op een betere identificatie en dataverzameling met betrekking tot (leegstaande) bedrijfsgebouwen en een invulling ervan met (tijdelijke) geschikte activiteiten en (3) projectregie voor voormalige bedrijfssites van (boven)lokaal of specifiek economisch belang die verloren dreigen te gaan voor economische (her)invulling.

Eens goedgekeurd, krijgen de projecten maximaal drie jaar om hun doeleinden te bereiken.  Je vindt hier alle informatie over de oproep.

KCVS Image 7

Bruss-it, een projectoproep voor Brusselse stadsmakers met goesting

KCVS Inhoud 7

Met het participatietraject Stadspiratie bracht de VGC in 2020 zoveel mogelijk Brusselaars samen om het strategisch meerjarenplan van de VGC mee vorm te geven. Iedereen kon ideeën indienen: op het drietalige onlineplatform www.stadspiratie.be, met postkaarten, op groepsbijeenkomsten en in onlinesessies. De VGC ontving maar liefst 1.130 ideeën voor de stad. Veruit de meeste ideeën van burgers en middenveld gingen over de thema's 'Duurzame en leefbare stad' en 'Meedoen en samen maken'. In de Bruss-it oproep 2022 worden beide thema's gecombineerd tot één centraal thema: Samenwerken aan een duurzame en leefbare stad. De projectoproep Bruss-it nodigt burgers en organisaties uit om zelf aan de slag te gaan met de vele ideeën over 'Duurzame en leefbare stad' en 'Meedoen en samen maken' uit het Stadspiratie-traject.

Meer informatie over Bruss-it vind je hier en alle informatie over de oproep 2022 hier.

Ook in 2021 beoordeelde een jury van enthousiaste Brusselaars en professionals heel wat ingezonden projecten, het College van de VGC kende subsidies toe aan 33 projecten.  Je vindt hier een overzicht en korte beschrijving van die projecten.

KCVS Image 8

Klanten als extra praktijkleraars Nederlands

KCVS Inhoud 8

​Met een nieuwe campagne sporen de taalcoaches van de Stad Sint-Niklaas klanten van bijvoorbeeld de Kringwinkel, Fietspunt en het Strijkatelier aan om een praatje te slaan met anderstalige medewerkers. Bij het leren van een taal blijft praktijk immers de beste leerschool. Het idee ontstond vanuit de vaststelling dat klanten geneigd zijn over te schakelen naar een andere taal zoals het Engels of Frans wanneer ze in communicatie treden met een anderstalige medewerker die nog volop het Nederlands aan het leren is. Met dit project wil de Stad deze taalbarrière doorbreken. Door middel van een pin met het opschrift 'Ik werk aan mijn Nederlands' maken anderstalige medewerkers zich kenbaar. Klanten worden uitgenodigd om de pin 'Ik praat mee' op te spelden. De pins zijn als het ware een extra gespreksopener. Met deze campagne wil de Stad Sint-Niklaas een spontaan klimaat creëren om een praatje te slaan én beklemtonen dat heel wat anderstaligen elke dag werken aan hun Nederlands. Je vindt hier meer informatie over de campagne.

KCVS Image 9

Even tussenuit

KCVS Inhoud 9

​In juli is er geen nieuwsbrief.  Je mag ons weer in je mailbox verwachten in augustus. Voor de thuisblijvers doen we extra ons best en stofferen we tijdens de vakantiemaanden uitbundig onze homepage met nieuwe items.

KCVS Image 10
 

 

KCVS Inhoud 10

Kenniscentrum Vlaamse Steden - Interlokale vereniging

Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel

02 211 55 32

info@kenniscentrumvlaamsesteden.be

Over het Kenniscentrum 2007-2011 2012-2016 2017-2021 Kennisbank Home Nieuwsbrief Nieuwsarchief Contact
Sign In